فرابنفش در مریخ

کاوشگر MAVEN تصاویری از پرتوهای فرابنفش در مریخ را ثبت کرد

کاوشگر می‌ون (MAVEN) ناسا موفق شد تصاویری از پرتوهای فرابنفش در مریخ را به ثبت برساند. این کاوشگر از سال 2013 تاکنون به بررسی مریخ می‌پردازد و در جستجوهای خود تصاویری را ثبت کرد که درخشش پرتوهای فرابنفش در آن مشخص است.

تصاویر درخشش پرتوهای فرابنفش در مریخ نشان دهنده رفتار جدیدی از مریخ است

ماموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ (Mars Atmosphere and Volatile Evolution Mission) به اختصار MAVEN نامیده می‌شود. این کاوشگر فضایی توسط ناسا جهت بررسی جو مریخ در زمان گردش در مدار آن طراحی شده است. جدیدترین تصاویر ارسال شده از MAVEN، درخشش پرتوهای فرابنفش از جو مریخ را با جزئیات بسیار زیاد نشان می‌دهد و بیانگر رفتار جدیدی از سیاره سرخ است که پیش از این نامشخص بوده است.

فرابنفش در مریخ

تصاویری Dayside گرفته شده از مریخ نشان می‌دهند که مقدار ازون در فواصل مختلف تغییر کرده است. همچنین مشخص است که چگونه ابرها بر فراز آتشفشان‌های غول پیکر مریخ تشکیل می‌شوند. دی ساید به سمتی از سیاره گفته می‌شود که رو به ستاره اصلی آن است.

فرابنفش در مریخ

این تصاویر با طیف نگار اشعه فرابنفش توسط کاوشگر MAVEN گرفته شده است. کاوشگر ماون در روز هجدهم دسامبر سال 2013 به وسیله موشک اطلس 5 به فضا پرتاب شد و در تاریخ 22 سپتامبر سال 2014 به مریخ رسید. ماون در ارتفاع 150 کیلومتری سطح سیاره سرخ در مدار قرار گرفت و به بررسی جو مریخ می‌پردازد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*