بررسی گوشی اپل آیفون 7 – دوربین (11)

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 ؛ یک ارتقا به جای یک انقلاب!

بررسی گوشی اپل آیفون 7 : دوربین

موبایل اپل آیفون 7 دارای یک 12 مگاپیکسلی در قسمت جلویی خود است که نسبت به نسل گذشته، بروزرسانی هایی در آن دیده می‌شود. در حقیقت این مدل از دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند و به همین دلیل نسبت به نسل قبل دوربین گوشی آیفون، 50 درصد نور را بیشتر به سمت حسگر می‌فرستد. علاوه بر آن لنز دوربین اصلی دارای شش المنت بوده و از طرفی از سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر نیز بهره‌مند است. موردی که در نسل پیشین تنها در نسخه پلاس موجود بود.

بررسی گوشی اپل آیفون 7 – دوربین (2)

به لطف قرارگیری پردازشگر تصویر اختصاصی اپل در این گوشی، حالا تصاویر با سرعت 60 درصد سریعتر و 30 درصد بهینه‌تر از گذشته پردازش و ذخیره می‌شوند. علاوه بر آن در بخش پشتی آیفون 7 حالا شاهد قرارگیری چهار فلاش LED True Tone هستیم که نسبت به نسل قبل دو برابر شده است. دوربین سلفی FaceTime این گوشی نیز تغییر کرده و دقت حسگر آن از 5 به 7 مگاپیکسل افزایش یافته است. علاوه بر آن در این گوشی نیز همواره شاهد حضور ویژگی های Retina Flash و Live Photos هستیم.

رابط کاربری دوربین این موبایل تغییر خاصی نکرده است. در صورتی که به منظور فوکوس بر روی نمایشگر اشاره کنید، ابزاری به جهت تنظیم نوردهی پیش رویتان قرار خواهد گرفت. به این طریق می‌توانید با توجه به نور محیط، پروسه جبران نوردهی را اعمال نمایید. از طرفی ویژگی های قفل فوکوس یا نوردهی نیز موجود است. در تست های به عمل آمده متوجه شدیم که رابط کاربری دوربین این گوشی بسیار سریع و روان است. حتی زمانی که در حالت عکاسی پیوسته، صد عکس پشت سر هم را ثبت می‌کنید، هیچ گونه تاخیر یا مکثی دیده نمی‌شود. محل تمامی بخش ها و مودها این قسمت منطقی و مناسب به نظر می‌آمدند بجز زمانی که قصد داشتید در هنگام فیلم برداری از حالت فول اچ دی به 4K جابه‌جا شوید. بدین منظور کلید خاصی اختصاص نیافته و باید در منوهای اپلیکیشن به دنبال آن بگردید.

عکاسی آیفون 7

برای مشاهده تصاویر در ابعاد اصلی بر روی آنها کلیک کنید؛

در حالی که این گوشی از دیافراگم بازتر f/1.8 نسبت به نسل گذشته خود استفاده می‌کند، در تست های به عمل آمده تفاوت خاص و چشمگیری میان دوربین اصلی آن و آیفون 6 اس دیده نمی‌شود. در هنگامی که شرایط نوری مناسب باشد، میزان جزئیات تصویر رضایت بخش است. گرچه در این بخش تفاوت خاصی با نسخه پیشین دیده نمی‌شود و نمی‌توان به هیچ کدام امتیاز برتری داد. اما موردی که در آیفون 7 مشاهده شد مربوط به تارشدگی نسبی کناره های عکس است که احتمالا به دلیل دیافراگم بسیار باز گوشی باشد. به نظر نمی‌آید شرکت اپل در الگوریتم پردازش تصاویر، تغییر خاصی داده باشد. در مقایسه با پرچمداران شرکت های ال جی و سامسونگ، میزان جزئیات تصویر عکس ها و شارپنس آنها، برابر و مشابه به نظر می‌آید.

دقت رنگ ها و نسبت کنتراست تصویر در این سری از عکس ها مناسب بود. اما موردی که نظرمان را به خود جلب کرد مربوط به محدوده گستره دینامیکی بسیار خوب تصاویر بود. به نظر می‌رسد شرکت اپل در این بخش برنامه ها ویژه‌ای داشته است. در هر حالا از نظر گستره دینامیکی، آیفون 7 اپل بهتر از هر گوشی هوشمندی بود که تا به امروز بررسی کرده بودیم.

شاید در نگاه اول به این فکر افتاده باشید که در این بخش اشتباهی رخ داده است؛ اما بهتر است بدانید سخت در اشتباه هستید زیرا همان طور که در بخش بالا به آن اشاره شد، میزان گستره دینامیکی تصاویر معمولی آیفون 7 بسیار بالاست. حتی به میزانی که در حالت HDR نیز تصاویر به ثبت رسیده، گستره دینامیکی کمتری دارند! البته با این حال تصاویر HDR در بخش های بسیار روشن، جزئیات بیشتری را به نمایش می‌گذارند.

در هنگامی که شرایط نوری ضعیف بود، این ویژگی را دوباره امتحان کردیم. خوشبختانه این گوشی دارای سیستم لرزشگیر بوده و به همین دلیل سرعت شاتر تا حد 1/4 ثانیه کند شد تا نور بیشتری وارد دوربین شود. علاوه بر آن به کمک دیافراگم بسیار باز این گوشی، تصاویر بهتری ثبت گردید و همان طور که مشاهده می‌کنید، تصاویر HDR نیز در این حالت دارای کیفیت بالاتری هستند؛ اما مسئله جالب در این بخش، مقایسه آن با نسل پیشین بود. در ابتدا بررسی، هر دو گوشی به صورتی یکسان عکس گرفته بودند. اما زمانی که بر روی هر تصویر زوم کردیم، متوجه شدیم که عکس های آیفون 7 در شب نویز کمتر و کیفیت بالاتری دارند چون از میزان حساسیت های سنسور (ایزو) کمتری استفاده شده بود.

اما زمان آن رسیده است که فلاش جدید چهارگانه آیفون 7 را بررسی کنیم. به دلیل دو برابر شدن کمی این بخش نسبت به آیفون 6 اس یا آیفون اس ای (SE)، شاید فکر کنید که حالا باید نوردهی عکس ها دو برابر شود اما این موضوع اشتباه است. در حقیقت این موضوع زمانی صدق می‌کند که سوژه ها در فاصله های دورتری قرار داشته باشند. در فاصله نزدیک تغییر خاصی دیده نمی‌شود چون ابعاد کلی ساختار فلاش در دو گوشی تغییری نکرده است. در هر صورت اگر به عنوان چراغ روشنایی بخواهید از آن استفاده کنید، عملکرد بهتری نسبت به نسل قبل دیده می‌شود. در حالت عکاسی، تفاوت چشمگیری با نسل قبل دیده نمی‌شود. به دلیل برخورداری آیفون 7 از لرزشگیر، عکس های ثبت شده شارپتر از آیفون اس ای هستند.

آیفون 7 از گرفتن تصاویر پانوراما 180 درجه پشتیبانی خواهد کرد که در این حالت تصاویری با دقت 60 مگاپیکسل ثبت خواهد می‌شوند. در بررسی های انجام گرفته بر روی آیفون جدید اپل، دریافتیم که دقت رنگ ها و هم‌پوشانی تصاویر بسیار خوب بوده و اثری از چسبیده شدن مصنوعی عکس ها به یکدیگر در این مود دیده نمی‌شود. اما تصاویر پانوراما آیفون های اپل از این رو بهترین در نوع خود هستند که در هنگام ثبت هر عکس و قبل از هم‌پوشانی آنها، تصاویر به صورت HDR گرفته می‌شوند. به همین دلیل گستره دینامیکی نهایی این تصاویر بسیار مناسب بوده و عکس های دلپذیری حاصل می‌شود.

همان طور که گفته شد دوربین سلفی آیفون 7 دارای حسگری با دقت 7 مگاپیکسل بوده و از فیلم برداری فول اچ دی پشتیبانی می‌کند. هنگامی که در محیطی تاریک قرار می‌گیرید، موبایل از ویژگی Retina flash استفاده کرده و نور نمایشگر گوشی را تا حد امکان زیاد می‌کند، تا تصاویر باکیفیتی ثبت گردد. البته به منظور تنظیم تراز سفیدی، ممکن است رنگ نور نمایشگر نسبت به محیطی که در آن قرار دارید تغییر کند. در بررسی های به عمل آمده متوجه شدیم، میزان جزئیات تصویر موجود در عکس‌ها بیشتر از نسل پیشین بوده و دقت رنگ‌ها و همچنین نسبت کنتراست تصویر نیز بسیار عالیست.

فیلم‌برداری آیفون 7

بررسی گوشی اپل آیفون 7 – دوربین (3)

آیفون 7 می‌تواند تصاویر را با دقت 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه و فول اچ دی (1080p) با نرخ‌های 30 و 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. علاوه بر آن امکان فیلم برداری اسلوموشن در حالت های 1080p با نرخ 120 و 720p با نرخ 240 فریم بر ثانیه نیز وجود دارد و علاوه بر آن گزینه‌ای به منظور تهیه تصاویر تایم لپس نیز در دسترس کاربران قرار گرفته است. با بررسی گوشی اپل آیفون 7 دریافتیم که با یکی از بهترین دوربین ها در گوشی های هوشمند روبه رو هستیم.

رابط کاربری دوربین در بخش فیلم برداری تا حد امکان ساده شده است. در صفحه اصلی تنها می‌توانید به شاخصه فلاش دوربین دسترسی مستقیم داشته باشید. به منظور دستکاری و تنظیم دقت تصویر فیلم‌ها می‌بایست به منوهای مراجعه کرده و همین مورد، عاملی نسبتا آزاردهنده به نظر می‌رسد.

از نظر کیفی، تصاویر فیلم برداری شده 4K نسبت به حالت عکاسی، کمتر به صورت مصنوعی پردازش می‌شوند و خوشبختانه اثرات آن کمتر در فیلم ها دیده می‌شود. نویز تصویر در فیلم ها قابل مشاهده است، اما جزئیات و شارپنس ویدیوها کافی به نظر می‌رسد. گستره دینامیکی همانند حالت عکاسی عالی بود و میزان فریم ریت تصاویر نیز ثابت بودند.

بررسی گوشی اپل آیفون 7 – دوربین (13)

 

اما نکته نا امیدکننده از بررسی گوشی اپل آیفون 7 در این بخش، مربوط به ضبط فیلم‌ها در حالت صوتی مونو (و نه استریو) با وجود تجهیزات کافی بود. همانند عکاسی، در این بخش نیز در کناره های تصویر، به میزان کمی تاری دیده می‌شود که احتمالا مربوط به لنز جدید این گوشی باشد. به لطف وجود ساختار لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال تصویر، ویدیوهای ضبط شده بسیار ثابت و بدون تکانه بودند. در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که کیفیت فیلم‌های این گوشی خوب بود اما فول العاده یا شگفت‌آور نبود.

در مقایسه با نسل پیشین، تصاویر ضبط شده دارای میزان نویز تصویر کمتری بوده و تراز سفیدی نیز به شکل بهتری تنظیم می‌شوند. سوژه‌های موجود در ویدیو، کمی شارپتر از نسل قبلی بودند. تمامی موارد ذکر شده به دلیل دیافراگم بازتر دوربین آیفون 7 است. در نهایت می‌توانید در بخش زیر ویدیوهای کوتاه مربوط به این گوشی را با لینک مستقیم دانلود نمایید:

2160p (همان 4K) با نرخ 30 فریم بر ثانیه، 9 ثانیه، 50 مگابایت

فول اچ دی (1080p) با نرخ 60 فریم بر ثانیه، 10 ثانیه، 30 مگابایت

فول اچ دی (1080p) با نرخ 30 فریم بر ثانیه، 13 ثانیه، 25 مگابایت

ادامه بررسی گوشی اپل آیفون 7 در صفحات بعد