بررسی گوشی اپل آیفون 7 – دوربین (11)

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 ؛ یک ارتقا به جای یک انقلاب!

بررسی گوشی اپل آیفون 7 : طراحی، ارگونومی و کیفیت ساخت

نکته جالب در مورد این گوشی آن است که شرکت اپل هیچ تغییری در خط تولید خود اعمال نکرده و شاسی گوشی همانی است که در نسل قبل نیز شاهد آن بودیم. در واقع ابعاد دقیق گوشی اپل آیفون 7 برابر 138.3 × 67.1 × 7.1 میلی متر است. حتی یک دهم میلی متر نیز تغییر در این بخش دیده نمی‌شود. اما از نظر سنگینی این گوشی حالا 5 گرم سبکتر شده و وزن آن به 138 گرم می‌رسد. در تصاویر زیر آیفون 7، گوشی سمت راست است.

با این که از نظر ابعادی، اپل آیفون 7 با آیفون 6 اس هیچ تفاوتی ندارد اما از نظر ظاهری، اختلافات بسیار زیادی در بخش خلفی این دو گوشی دیده می‌شود. نکته مهم در مورد قاب پشتی آیفون 7 مربوط به تغییر خطوط مربوط به آنتن آن است. موردی که تقریبا در تمامی نسل های گوشی های آیفون دیده می‌شد. در نسخه مشکی مات (مدل تحت بررسی) و جت بلک (مشکی براق) این موضوع به وضوح دیده می‌شود. اپل در این دو نسخه سعی کرده است با استفاده از ترفندهایی خاص خطوط مربوط به آنتن را از دید کاربران پنهان سازد. در تصاویر زیر آیفون 7، گوشی پایینی است.

همان طور که در تصاویر بالا مشاهده می کنید، بزرگترین تغییری که در بررسی گوشی اپل آیفون 7 دستگیرمان شد، در بخش پایینی دستگاه و مربوط به حذف جک 3.5 میلی متری صدا است. به جای آن یک دسته سوراخ دیگر مربوط به بلندگو اضافه شده است حال آن که این دو دسته سوراخ نقش دو بلندگو را بازی نمی‌کنند. در تصویر چپ نیز به وضوح مشاهده می‌کنید که در این نسل، میزان برآمدگی لنز دوربین اصلی به دلیل قرارگیری سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر افزایش یافته است.

افزایش میزان برآمدگی لنز دوربین اصلی آیفون 7 در دو تصویر بالا نیز به وضوح دیده می‌شود. از طرفی همان طور که می‌بینید خطوط مربوط به آنتن نیز به خوبی پنهان شده‌اند.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 (28)

هر نسل جدیدی از آیفون های شرکت اپل که معرفی می‌شوند، این کمپانی امریکایی تغییراتی در مدل رنگ های آن ها به وجود می‌آورد. سری گوشی های آیفون 7 نیز از این قاعده مستثنا نبودند. در حقیقت در این نسل، اپل نسخه رنگی خاکستری (Space Gray) را بازنشسته کرده و به جای آن از دو نسخه مشکی رنگ استفاده کرده است. یکی از آنها مشکی مات است که همانند نسخه خاکستری رنگ گریپ بسیار خوبی داشت و امکان لغزش آن در دست بسیار کم بود؛ اما نسخه جدید و پر زرق و برق اپل، مدل جت بلک یا همان مشکی براق است که با قیمتی به مراتب بالاتر از سایر رنگ ها به فروش می‌رسد.

نسخه جت بلک تنها در مدل های 128 و 256 گیگابایتی تولید شده و قابل خریداری است. لازم است بدانید که بر خلاف نسخه مشکی مات، مدل جت بلک خیلی زود خط و خش گرفته و اثر انگشت را نیز به میزان بسیار زیادی به خود جذب می‌کند؛ در نتیجه شاید بهتر باشد در هنگام خریداری نسخه جت بلک، یک کیس یا قاب محافظ نیز به همراه آن تهیه کنید. هر چند در نسخه مشکی مات، قاب پشتی گوشی به میزان بسیار زیادی در برابر جذب اثر انگشت یا خط و خش مقاوم است.

در دست گرفتن و کار کردن با اپل آیفون 7 (نسخه مشکی مات که تحت بررسی ما بود) بسیار لذت بخش است. این گوشی بسیار باریک و سبک بوده و به دلیل نمایشگر کوچک 4.7 اینچی آن (نسبت به دیگر گوشی های پرچمدار) کار کردن با دستگاه به کمک یک دست بسیار آسان خواهد بود. در مقایسه با دیگر گوشی های پرچمدار، آیفون 7 بسیار جمع و جور به حساب خواهد آمد. از طرفی نسخه مشکی مات این گوشی به دلیل براق نبودن و سطح بافت‌دار خاص آن، خیال کاربر را از بابت افتادن ناگهانی گوشی راحت خواهد کرد. گرچه حالا این گوشی ضد آب است و می‌توانید در محل هایی مانند استخر نیز با خیالی آسوده از آن استفاده کنید.

در بخش زیرین این گوشی شاهد قرارگیری درگاه لایتنینگ به همراه دو دسته سوراخ مربوط به بلندگو هستید. البته در کالبد شکافی این گوشی متوجه شدیم که در این بخش بلندگو تنها در پشت یکی از دسته سوراخ ها پنهان شده است. البته نگران بلندگوی دوم (استریو) نباشد. بلندگوی دوم بالای نمایشگر جای داده شده است. از طرفی پشت هر دو دسته سوراخ، میکروفون اول و دوم گوشی نیز جای گرفته است.


در بخش فوقانی اپل آیفون 7 مورد خاصی دیده نمی‌شود.

در کناره سمت چپ گوشی کلیدهای کنترل صدا و همچنین کلید غیر فعال سازی صدای هشدارها و زنگ ها (سایلنت مود) دیده می‌شود.

کناره سمت راست این هندست زیبا نیز یک اسلات جهت قرارگیری شیار سیم کارت نانو و همچنین کلید پاور گوشی است.

در بخش پشتی گوشی، بیشترین تغییرات اعمال شده در آیفون های اپل امسال دیده میشود. حالا در کنار دوربین اصلی گوشی چهار عدد فلاش LED دیده می‌شود. در بین فلاش و لنز دوربین یک سوراخ دیده می‌شود که مربوط به میکروفون سوم گوشی است. این میکروفون به منظور حذف صدای نویز محیط در هنگام مکالمه استفاده خواهد شد. نکته جالب در مورد آیفون 7 این است که با وجود سه میکروفون بر روی گوشی، هنوز هم صدای فیلم برداری در حالت مونو (نه استریو) ضبط می‌شود!

اما شرکت اپل در بخش جلویی آیفون 7 تغییرات خاصی را نسبت به نسل پیشین اعمال نکرده است. در بخش بالایی نمایشگر گوشی چند عدد حسگر به همراه دوربین سلفی FaceTime اپل با دقت 7 مگاپیکسل وجود دارد. بلندگو مکالماتی گوشی نیز به عنوان بلندگوی دوم عمل خواهد کرد و به همراه بلندگوی زیر گوشی صدای استریو پخش خواهند کرد.

در زیر نمایشگر گوشی نیز شاهد قرارگیری کلید هوم جدید اپل هستیم که این کلید دیگری فیزیکی نبوده و لمسی است. البته میزان فشار را احساس کرده و به کمک موتور تپتیک به آن واکنش نشان خواهد داد. حسگر اثر انگشت این گوشی نیز نسل دوم از فناوری تاچ آی دی اپل است.

موتور تپتیک، حس لمس یک کلید فیزیکی را به شما منتقل خواهد کرد و میزان فشار بر روی آن قابل شخصی سازی خواهد بود. البته عادت کردن به ویژگی های آن کمی زمان‌بر خواهد بود. اما مسلما نمی‌تواند جای کلید فیزیکی قدیمی اپل را برایتان پُر کند.

ادامه بررسی گوشی اپل آیفون 7 در صفحات بعد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. تقریبا من تمام پرچمدارای اندروید رو با آیفون مقایسه کردم و اکثرشون هم (مخصوصا توی بازه طولانی)جلوی سیستم عامل منسجم اپل ضعف نشون میدن
    اما واقعا تنها گوشی ای که هنوزم ازش در تعجبم و واقعا بهترین گوشی جهان میدونم چون هم امکانات فوق العاده و ضروری اندروید رو داره هم از اپل حتی یه کم سریع تره sony xperia xz premium عه.
    این گوشی معرکس و
    واقعا نمی دونم اگه دوستان تعصب رو چه اندرویدی ها و چه اپلی ها کنار بگذارن چرا گوشی ای که واقعا بهترین کاربرد رو برامون داره نخریم؟
    چرا مثل برده ها فقط دنبال تولیدات برندهاییم نه روی کارایی خود گوشی و رفع نیازمون؟!مگه ما حق انتخاب نداریم؟مگه کمال گرا نیستم؟مگه نمی خواییم با پولی که خرج میکنیم بهترین بازدهی رو بدست بیاریم؟!!!
    واقعا جای بسی تفکر داره…

    اینم ویدیوی مقایسه ی سرعت iPhone 7 Plus و sony xperia xz premium:
    http://www.aparat.com/v/HxPSV/Sony_Xperia_XZ_Premium_vs_Apple_iPhone_7_Plus_Speed

  2. از توضیحات کاملتون ممنون داشتم سکته میکردم فکر کردم ایفونی که تازه خریدم بلندگو دومش با بالای صفحه نمایش جا به جا شده و ایراد داره