تولید رایانه اندیشمند و تصمیم ساز ؛ تهدید یا فرصت؟

تولید رایانه اندیشمند و تصمیم ساز؛ تهدید یا فرصت؟

شرکت “دیپ مایند” تولید رایانه اندیشمند و تصمیم ساز را به اتمام رسانده است؛ رایانه ای که قادر است به مانند انسان فکر کرده و برای مشکلات مختلف راه حل پیدا کند.

پیدایش رایانه در صحنه زندگی بشر تحولات عمده ای را به وجود آورد، یکی از حوزه هایی که ذهن بشر را از ابتدای معرفی توانمندیهای رایانه و نیز هوش مصنوعی به خود معطوف کرد رسیدن به فناوریهای کامپیوتری بود که بتواند عملکردی به مانند ذهن بشر یعنی قدرت فکر کردن داشته باشد. اما سوال بزرگ این است که آیا ظهور ماشینهای متفکر می تواند به شکل یک تهدید جدی برای بشر تبدیل شود؟

شرکت دیپ مایند (DeepMind) یک کمپانی فعال در زمینه هوش مصنوعی یا AI می باشد که در سال 2014 توسط شرکت گوگل خریداری شد. این شرکت اخیرا موفقیت بسیار عظیمی را بدست آورده است. این دستاورد بزرگ شامل تولید و توسعه رایانه ای است که با رجعت به حافظه خود، می تواند فرایند یادگیری را انجام داده و با استفاده از دانش بدست آمده به سوالات مختلف پاسخ دهد. همچنین قادر است برای مشکلات مختلف راه حلهای منطقی و پیچیده ارائه دهد.

تفاوت رایانه اندیشمند با دیگر رایانه ها در چیست؟

این دستاورد می تواند  طلیعه دورانی جدید در  پیشرفتهای انسانی در زمینه هوش مصنوعی باشد. در واقع چنین رایانه ای قادر است تا خود به پاسخ صحیح دست پیدا کند؛ پاسخ درست و منطقی که قبلا به صورت داده وارد رایانه نشده است، بلکه رایانه خود به آنها می رسد.

“دیپ مایند” مدل جدید هوش مصنوعی خود را “رایانه عصبی تشخیص پذیر” یا (DNC)نام گذاری کرده است. این رایانه را می توان با اطلاعاتی نظیر شبکه راههای زیر زمینی لندن و یا شجره نامه های خانوادگی تغذیه نمود و  بعد از آن انتظار داشت تا با ایجاد ارتباطات هوشمندانه بین ساختارهای اطلاعاتی و دیتاهای ورودی، خود به خلق پاسخهای مناسب مبادرت ورزد؛ پاسخهایی که به صورت دیتا وارد رایانه نشده است.

به طور مثال اگر اطلاعات یک شجره نامه خانوادگی را در اختیار این رایانه اندیشمند قرار دهید و در ادامه از رایانه سوالات مختلف در خصوص مناسبت های فامیلی افراد در داخل این شجره نامه بپرسید این رایانه به تمامی سوالات شما پاسخ درست خواهد داد و خود قادر به تشخیص انواع روابط درون خانوادگی می باشد.

کارکرد این رایانه را می توان بر اساس تقلید از فعالیت ذهن انسان و شبکه های عصبی مغز ارزیابی کرد. بر این اساس یک رایانه می تواند در زمان انجام محاسبات مختلف موفق به یادگیری  و ایجاد ارتباط بین دیتاها شود و خود مبادت به فکر کردن و اتخاذ تصمیمات هوشمندانه گردد.

“دیپ مایند” امیدوار است تا مدل DNC راه را برای دستاوردهای عظیم محاسباتی در آینده باز کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*