روبات مفهومی Ventooz

با ربات مفهومی Ventooz می‌توانید از دیوار راست بالا بروید

سال گذشته بود که شرکت دیزنی ریسرچ (Disney Research) با رونمایی از ربات Vertigo، توجه بسیاری از مردم را به خود جلب نمود. حالا یکی از مهندسین توانمند کانادایی و البته خوش‌ذوق با نام Charles Bombardier سعی کرده تا در طرحی مفهومی، عملکرد این ربات که قادر به بالا رفتن از دیوار بود را بهبود بخشد. در واقع ربات مفهومی Ventooz به قدری پیشرفته شده که حتی می‌تواند یک نفر را نیز با خود حمل کند.

ربات مفهومی Ventooz با مجهز بودن به سیستم مکش باد، امکان حرکت بر روی سطوح مختلف را فراهم می‌کند

با ویژگی‌های بسیار خوبی که ربات پهپاد گونه Ventooz دارد، از آن می‌توان برای انجام کارهایی همچون بازرسی یا تعمیر سدها، استفاده در مناطق و موقعیت‌های خطرناک و یا یک سواری بسیار هیجان‌انگیز در پارک، استفاده نمود. اما این ربات چگونه کار می‌کند؟

4 چرخ ربات مفهومی Ventooz با داشتن سیستم مکش باد، می‌تواند همچون یک اختاپوس به سطوح مختلف بچسبد. همچنین دو توربو فن با ایجاد نیروی رو به پایین، می‌توانند نیروی بیشتری برای چسبیدن به دیواره و سطوح مختلف را فراهم کنند. برای به حرکت در آمدن این ربات، می‌توان از موتوری با سوخت هیدروژن یا موتوری الکتریکی با باتری‌های بزرگ استفاده کرد که در هر دو حالت، نیروی کشش اضافی تولید شده، امکان حرکت ربات به جهتی مشخص را فراهم می‌کند.

برای چرخیدن، راننده یا بهتر است بگوییم خلبان این ربات که در کابینی بند بند قرار می‌گیرد، باید با آزاد کردن یکی از اهرم‌های کناری خود، موقعیت فن‌های ربات را برای حرکت به جلو یا عقب مشخص کند. در همین زمان دو پمپ خلاء تعبیه شده در این ربات نیز می‌توانند از فعالیت مکنده‌های باد جلوگیری کنند تا امکان هدایت ربات برای خلبان وجود داشته باشد.

Charles Bombardier شهرت زیادی در طراحی و ارائه نمونه‌های مفهومی داشته و مواردی که ذکر شد، تنها گوشه‌ای از ایده‌های او برای ربات مفهومی Ventooz است. البته دیگر عملکردهای این ربات تحت تأثیر موتوری که سازندگان استفاده می‌کنند بوده و شاید هنوز موارد بسیار زیادی همچون سطوح مختلفی که Ventooz می‌تواند بر روی آن حرکت کند، مدت زمانی که بر روی آن قرار گیرد، قدرت مانور و … باشند که Bombardier هیچ اشاره‌ای به آنها نکرده است. دلیل این موضوع نیز سیستم موتوری‌ست که سازندگان برای این ربات باید در نظر گرفته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اوه ببخشید همون Ventooz هست D:

  2. سلام.

    نام این ماشین Ventuz هستش نه Ventooz.