خطرات سفر به مریخ

خطرات سفر به مریخ ؛ زوال مغز و از دست دادن حافظه در انتظار فضانوردان

محققان در مورد خطرات سفر به مریخ هشدار دادند. بر اساس تحقیقات جدید، سفر به مریخ و قرار گرفتن در معرض تابش‌های مریخی موجب رسیدن آسیب‌های جبران ناپذیر به مغز فضانوردان خواهد شد.

به عقیده دانشمندان، سفر به مریخ برای فضانوردان بسیار خطرناک است و قرار گرفتن در معرض تابش‌های مرگبار مریخی آسیب جدی به مغز می‌رساند و فضانوردان پس از مدتی به زوال مغزی و از دست دادن حافظه دچار خواهند شد. محققانی از دانشگاه کالیفرنیا هشدار دادند که با توجه به برنامه کاری فشرده مسافران مریخ احتمال اینکه فضانوردان تحت تأثیر تابش‌های مرگبار فضایی قرار بگیرند و به دلیل فشار کاری مضاعف در انجام وظایف خود کوتاهی کنند بسیار زیاد است و در صورتی که این شرایط و خطرات سفر به مریخ کنترل نشود، کل پروژه به خطر می افتد.

دانشمندان میزان ذرات کیهانی در مدت سه سال مأموریت فضانوردان در مریخ را شبیه سازی کردند و به این نتیجه رسیدند که ذرات باردار موجود در مریخ انرژی یکسانی با ذرات کیهانی دارند و به راحتی از لایه محافظ فضاپیما عبور خواهند کرد. با توجه به آزمایشات انجام شده مشخص شد که بخش جلویی مغز بیشترین آسیب را پس از گذشت شش ماه از شروع سفر فضانوردان خواهد دید. بخش جلوی مغز قسمتی است که مسئولیت تصمیم گیری، اجرا و حافظه بلند مدت را بر عهده دارد.

کاهش قدرت یادگیری و هوش و افزایش عصبانیت از جمله خطرات سفر به مریخ هستند

محققان با شبیه سازی شرایط سیاره مریخ و انجام آزمایش بر روی حیوانات آزمایشی متوجه شدند شدت تابش‌های مریخی به اندازه‌ای زیاد است که به شبکه نورون‌های مسئول انتقال اطلاعات آسیب رسانده و سیستم کنترل بدن را مختل می‌کند. در نتیجه قدرت یادگیری و هوش فضانورد کاهش پیدا کرده و موجب عصبانیت فرد می‌شود.

هم اکنون سازمان فضایی ناسا آزمایشات طولانی مدتی را بر روی شرایط فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدت 340 روز انجام می‌دهد. اگرچه شرایط ایستگاه فضایی با جو مریخ متفاوت است اما نتایج این تحقیقات می‌تواند منجر به تولید موادی شود که ذرات کیهانی را جذب کند و یا شاید داروهایی نیز برای محافظت از مغز ساخته شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. با سلام

    در خصوص مطالبی که منتشر می‌کنید، خواستم نکته‌ای را دوستانه یاداور شوم که احتمالاً از دید شما پنهان مانده و آن این که رنگ فونت متن نوشته‌ها، خاکستری و کم‌رنگ است و لذا خواندن آنها قدری با دشواری همراه است.

    راه حل هم بسیار ساده است: از رنگ مشکی استفاده کنید.

    من خودم سال‌ها پیش این نقیصه را داشتم و وقتی متوجه شدم سریع آن را اصلاح کردم.

    موفق باشید.