آیا کمپانی بوئینگ زودتر از اسپیس ایکس مریخ را فتح می‌کند؟

آیا کمپانی بوئینگ زودتر از اسپیس ایکس مریخ را فتح می‌کند؟

دنیس مویلنبرگ (Dennis Muilenburg) مدیرعامل شرکت هوافضا و صنایع دفاعی بویینگ (Boeing) اخیرا در اظهارنظری جنجالی گفته است که این شرکت بوئینگ است که اولین انسان را به مریخ خواهد فرستاد، نه اسپیس ایکس (SpaceX). مویلنبرگ این اظهارات را در خلال رویدادی در شیکاگو عنوان کرده و گفته که برنامه فضایی بوئینگ این است که اولین انسان با راکتی ساخته شده توسط بوئینگ به مریخ قدم بگذارد.

برنامه فضایی بوئینگ با همکاری ناسا انجام خواهد شد

همانطور که می‌دانید، ایلان ماسک (Elon Musk) مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس اخیرا در رویداد بین‌المللی هوافضا در مکزیک از طرح بزرگ این شرکت برای ارسال انسان به سیاره سرخ خبر داد. او قصد دارد این مهم را با استفاده از سیستم قدرتمندی به نام سیستم حمل و نقل بین سیاره ای (ITS) که در حال حاضر در حال کار بر روی آن هستند، انجام دهد. با اینکه مدیرعامل بوئینگ معمولا کم‌حرف‌تر از همتایش در اسپیس ایکس است، اما تجربه نشان داده که در عمل اقداماتی انجام داده است.

تقریبا یک سال پیش بود که شرکت بوئینگ با همکاری سازمان فضایی ناسا ساخت سیستم پرتاب به فضا (SLS) را آغاز کرد که این سیستم، قدرتمندترین راکت ناسا با هدف پرواز به سیاره همسایه ما بوده است. به جز این، بوئینگ سابقه بزرگ‌تری نیز دارد؛ این کمپانی به ایالات متحده کمک کرد تا با سفر به ماه، در مقابل اتحاد جماهیر شوروی به یک پیروزی علمی دست یابد. بوئینگ توانسته بود با ساخت راکت فضایی به‌کار رفته در این ماموریت (راکت Saturn V)، درواقع اولین برنامه فضایی بوئینگ را نیز رقم بزند.

البته به نظر می‌رسد که ایلان ماسک خیلی هم به این بیانیه‌ی مویلنبرگ و برنامه فضایی بویینگ اهمیت نداده است. زمانی که در همین رویداد از او پرسیدند که آیا می‌خواهد اولین شخصی باشد که مریخ را فتح می‌کند، او پاسخ داد:

درواقع من فکر می‌کنم که بهتر است شرکت‌ها یا سازمان‌های بیشتری به ساخت این فضاپیمای بین‌سیاره‌ای کمک کنند. هرچه بیشتر، بهتر. به نظر من این کار به بهتر کردن آینده بشریت کمک شایانی خواهد کرد. پس هرچه شرکت‌های بیشتری در این کار وارد شوند، به نتیجه بهتری خواهیم رسید. هدف من از شرکت در اینجا این بود که شاید دیگر شرکت‌های فضایی دنیا نیز تشویق شده و کاری مشابه با کار ما را انجام دهند.

به گفته اسپیس ایکس، فضاپیمای سرنشین‌دار آنها در سال 2024 ماموریت خود را انجام می‌دهد در حالی که برنامه فضایی بوئینگ با همکاری ناسا طبق شنیده‌ها در سال‌های 2030 انجام خواهد شد. در پایان باید گفت که خیلی اهمیت ندارد که کدامیک زودتر این عملیات را انجام دهند. فرود انسان بر روی سیاره سرخ، جهشی بسیار بزرگ در علم بشریت ایجاد خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*