افشاگری کارکنان سابق یاهو

افشاگری کارکنان سابق یاهو در خصوص همکاری با نهادهای جاسوسی آمریکا

منابع مطلع اطلاعات تکان دهنده‌ای را از همکاری یاهو با نهادهای جاسوسی آمریکا افشا کرده‌اند. بر اساس افشاگری کارکنان سابق یاهو ، این شرکت تمامی جزئیات ایمیل‌های دریافتی کاربران را در اختیار پلیس اف بی آی (FBI) و سازمان جاسوسی سی آی ای (CIA) قرار می‌دهد.

میلیون‌ها ایرانی و تعداد زیادی از کاربران در سراسر جهان از خدمات پست الکترونیک یاهو استفاده می‌کنند. چهار منبع مطلع شامل سه تن از کارکنان سابق یاهو فاش کرده‌اند که این شرکت همکاری گسترده‌ای را با سرویس‌های امنیتی و جاسوسی آمریکا دارد. در سال 2015 دولت آمریکا از یاهو درخواست همکاری کرد و به دنبال آن یاهو برنامه‌های رایانه‌ای را بر روی سرورهای خود نصب کرد تا ایمیل‌های صدها میلیون کاربر خود را برای یافتن کاراکترها و اطلاعات مورد نظر جستجو کند.

مشخص نیست که دولت آمریکا با سرک کشیدن در ایمیل های یاهو به دنبال چه چیزی است اما می‌توان حدس زد که هدف از این اقدامات جاسوسی شناسایی افرادی است که به انجام فعالیت‌های تروریستی مظنون هستند. در سال 2013 نیز ادوارد اسنودن افشاگری‌های گسترده‌ای را بر علیه دولت آمریکا انجام داد. طبق اطلاعاتی که اسنودن منتشر کرد، تمامی مسلمانان آمریکا به چشم یک تروریست دیده می‌شدند و زیر نظر جاسوسی‌های سایبری دولت این کشور قرار داشتند.

پیش از این هم اعلام شده بود که شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، فیسبوک، مایکروسافت، ای او ال و اسکایپ اجازه دسترسی به اطلاعات کاربران را برای آژانس امنیت ملی آمریکا صادر کرده‌اند؛ اما این مسئله هیچ‌گاه مورد پذیرش مدیران این شرکتها قرار نگرفت.

افشاگری کارکنان سابق یاهو تبعاتی را برای این شرکت در پی داشت

افشاگری کارکنان سابق یاهو موجب ایجاد تنش‌هایی در داخل شرکت شده است. «مریسا میر» مدیرعامل یاهو از مهندسان شرکت خواسته بود تا برنامه‌ای برای استخراج اطلاعات مختلف از ایمیل‌های کاربران ساخته شود و «الکس استوماس» مدیر امنیت اطلاعات یاهو چند هفته پس از آن متوجه این موضوع شده و از شرکت استعفا می‌دهد. استوماس که هم اکنون در فیسبوک مشغول به کار است، هشدار داده بود که به علت ضعف برنامه نویسی این برنامه جاسوسی، امکان دسترسی به ایمیل‌های ذخیره کاربران برای هکرها فراهم خواهد شد و طولی نکشید که این اتفاق رخ داد. بر اساس اطلاعات منتشر شده بیش از سه میلیارد حساب کاربری یاهو هک شده و اقدام اشتباه یاهو را می‌توان علت موفقیت هکرها دانست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*