چرخ هایی خارق العاده که خودروها را به ابرقدرت تبدیل می‌کنند

برای سالیان متمادی جمله‌ی «سعی نکن تا چرخ را مجددا اختراع کنی» ورد زبان متخصصان کسب و کار بود. اما در حال حاضر موضوع اصلی و اولیه مهندسانی است که بر روی تولید خودروهای نسل آینده کار می‌کنند. درحالی‌که به نظر می‌رسد چندان جایی برای پیشرفت و بهبود بیشتر قسمت‌های مکانیکی وجود ندارد، یک نفر راهی معرفی کرده است که با تقویت آن دنیایی از قابلیت‌های جدید به روی جهانیان باز می‌شود.

تصور کنید نوعی تایر در اختیار دارید که می‌تواند انرژی الکتریکی تولید کند و باعث پر شدن باتری خودروی شما شود و در نتیجه باعث افزایش مسافت رانندگی شما شود. جالب است بدانید نوعی خاصی از چرخ‌های چند سویه در حال ساخت و توسعه هستند که امکان رانندگی در هر جهتی را فراهم می‌کنند، و سردردهای ناشی از مشکلات پارک دوبل را برای همیشه برطرف می‌کند. سخت است باور کنیم یک تایر عجیب اما خارق‌العاده ساخته شده است که به شکل مکعب است و حتی عملکرد بهتری نسبت به چرخ‌های گرد دارد.

تولید برق با تایرهای BH03 شرکت Goodyear

1 چرخ هایی خارق العاده که خودروها را ابرقدرت می کنند

با افزایش تعداد خودروهای برقی و به خاطر محدودیت‌هایی که در شارژ کردن این خودروها وجود دارد برخی مواقع مشتریان از خرید آن‌ها منصرف می‌شوند. شرکت خارق‌العاده‌ی Goodyear، سال گذشته یک طراحی از تایر با جزئیات کامل ارائه کرد که می‌تواند باتری خودروهای برقی را در حین حرکت شارژ کند و به محدودیت آن‌ها در این زمینه پایان دهد. تایر BH03 دارای همه قابلیت‌هایی است که یک تایر معمولی دارد و در کنار آن، گرما و نور را به انرژی الکتریکی قابل‌مصرف تبدیل می‌کند و این به لطف مواد ترمو-فیزیوالکتریکی به‌ کار رفته روی سطح تایر است. سپس برق تولیدی می‌تواند برای شارژ باتری استفاده شود و باعث وسعت یافتن محدوده‌ی رانندگی خودروهای برقی می‌شود. هنوز حرفی از قیمت و تاریخ معرفی این تایر به میان نیامده است، اما همین اطلاعات اندک کافی است تا اشتیاق رانندگان خودروهای برقی را تحت تأثیر خود قرار دهد.

چرخ چند سویه Liddiard

2 چرخ هایی خارق العاده که خودروها را ابرقدرت می کنند

یکی از قابل توجه‌ترین نوآوری‌ها در فناوری مرتبط با خودرو ساخت چرخ چند سویه است که این امکان را به خودرو می‌دهد تا بتواند در هر جهتی حرکت کند. با وجود این تایرها پارک دوبل خیلی آسان می‌شود و مشکلات حرکت به سمت عقب نیز رفع می‌شوند. William Liddiard که یک فرد حرفه‌ای در زمینه خودرو است این چرخ چند سویه را ساخته است و نام خود را بر این نوع چرخ گذاشته است. چرخ Liddiard در آینده‌ای نزدیک بر روی هر خودرو و کامیونی قابل استفاده است، دقیقا مانند چرخ‌های معمولی. تنها تفاوت اینجاست که به‌جای حرکت چرخ‌ها در راستای یک محور، سطح لاستیکی هر تایر با توجه به جهت حرکت خودرو به سمت داخل یا بیرون چرخ می‌خورد.

تایرهای بدون باد iFlex از شرکت Hankook

3 چرخ هایی خارق العاده که خودروها را ابرقدرت می کنند

اگر شما در کنار جاده مجبور به تعویض تایر خود شده باشید، احتمالاً از خودتان پرسیده‌اید چرا کسی به فکر ساختن تایرهایی نیست که به باد نیازی نداشته باشد و مانند بادکنک نباشد. باید بدانید متخصصان شرکت تایرسازی Hankook این کار را انجام داده‌اند و آخرین سری از تایرهای غیر نیوماتیکیِ (بدون باد) iFlex به زودی وارد بازار خواهند شد. پس از پنج بار سعی و تلاش در خط تولید تایرهای بدون هوا، سرانجام سری iFlex طراحی و سپس آزمایش شد تا کارایی آن‌ها دقیقاً مانند تایرهای معمولی شد اما بدون نیاز به یک‌ ذره باد و هوا برای داخل آن. همچنین شرکت Hankook در حال انجام اقداماتی است تا بتواند تایرهای خود را با مواد قابل بازیافت و همچنین با فرآیندی سریع‌تر تولید کند تا پسماندهای کربنی به حداقل میزان ممکن برسد و سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته باشند.

سیستم تعلیق داخلی برای چرخ‌های حلقوی

4 چرخ هایی خارق العاده که خودروها را ابرقدرت می کنند

شرکت تولیدی جلی (Jelly Products) نوعی چرخ حلقوی مخصوص دوچرخه اختراع کرده است که راندن آن بسیار راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر است. در این تایر خبری از اسپوک یا همان پره‌ی چرخ‌ها نیست، در عوض، این چرخ‌های حلقوی -که فعلاً برای دوچرخه‌های کوچک است- نوعی سیستم تعلیق در خود جای داده است. با ساخت دوچرخه‌های جمع و جور که راندن آن‌ها راحت‌تر است، سازنده‌های چرخ‌های حلقوی می‌خواهند آخرین گام‌ها را برای داشتن تجربه‌ی بهتری از دوچرخه‌سواری در شهر فراهم کنند. یک سیستم ارتجاعی بین محور و فریم چرخ، از بالا و پایین پریدن دوچرخه‌سوار می‌کاهد.

تایر کروی Eagle-360 محصولی از Goodyear

5 چرخ هایی خارق العاده که خودروها را ابرقدرت می کنند

هیچ جای تعجب نیست که نام شرکت Goodyear دو بار در لیست فناوری خلاقانه‌ی چرخ قرار می‌گیرد. آنچه که شگفت‌آور است، نوآوری‌هایی است که مهندسان این شرکت برای اختراع دوباره‌ی چرخ انجام می‌دهند. به‌جای تایرهای معمولی که ما عادت داریم آن‌ها را در هر ماشین و کامیون ببینیم، Goodyear یک تایر کروی طراحی کرده است -درست متوجه شدید: یک تایر توپی شکل- یعنی فعلا بر روی کاغذ این امکان را فراهم می‌کند تا در هر جهتی حرکت کنید. در این نوآوری به‌جای محدود کردن حرکت چرخ در یک محور، Eagle-360 tire بر اساس فناوری تعلیق مغناطیسی (Magnetic levitation) عمل می‌کند. همچنین این چرخ از یک الگوی غیرخطی حرکتی خاصی پیروی می‌کند که بدون توجه به جهت حرکت با توجه به شرایط مختلف، عکس‌العمل‌های مختلفی انجام می‌دهد.

چرخ Shark Wheel

6 چرخ هایی خارق العاده که خودروها را ابرقدرت می کنند

این چرخ نسل آینده برای خودرو ساخته نشده است، بلکه برای اسکیت بوردها است. برخلاف چرخ‌های گرد معمولی که در معرض شکستگی و خرابی هستند، چرخ مکعبی شکل Shark Wheel که توسط David Patrick ساخته شده است، سواریِ بدون لرزش و سریعی را فراهم می‌کند و به گفته او بهتر از چرخ‌های معمولی است. این نوآوری همانند سایر ابداعات نتیجه‌ی یک اتفاق ساده بوده است. Patrick در حال ساخت یک چرخ دایره ای بوده است که قطعه از دستش می‌افتد. چرخ مکعبی شکل شروع به چرخیدن می‌کند و متوقف نمی‌شود و این مسئله دغدغه ذهنی Patrick می‌شود. این محصول هنوز در زمین‌های اسکیت فراگیر نشده است، اما دریچه‌های جدیدی برای نوآوری‌های جذاب و کاربردی گشوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. سلام،اگه میشه لطف کنین اطلاعاتی درمورد نحوه کار تایر کروی بذارین،

  2. خیلی جالب بود ممنون