بررسی اولیه گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال

بررسی اولیه گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال

اگر طی یکی دو روز اخیر اخبار دسته گوشی‌های هوشمند منتشر شده در گجت نیوز را دنبال کرده باشید، بدون شک در جریان هستید که شرکت گوگل به تازگی از گوشی‌های گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال رونمایی کرده‌ است. در همین راستا ما را در ادامه همراهی کنید تا از نمایی نزدیک‌تر به بررسی قابلیت‌های این محصولات بپردازیم.

بر کسی پوشیده نیست که در حال حاضر می‌توان از اندروید، به عنوان محبوب‌ترین پلتفرم بازار یاد کرد و این در حالی است که گوگل نیز همه ساله می‌کوشد تا پتانسیل و قابلیت‌های نسخه جدید این پلتفرم را در گوشی‌های سری نکسوس به نمایش درآورد؛ البته همان‌طور که مستحضر هستید امسال خبری از گوشی‌های نکسوس نبوده و گوگل سری پیکسل را جایگزین این خانواده محبوب و مقرون به صرفه کرده است.

گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال

به طور کلی هرچند گوگل پیکسل (Google Pixel) و پیکسل ایکس ال (Google Pixel XL) در ابعاد نمایشگر با یکدیگر 0.5 اینچ اختلاف دارند به طوری که به ترتیب از نمایشگرهای 5 و 5.5 اینچی بهره می‌برند، با این حال همین اختلاف سایز توانسته دنیایی از اختلاف وضوح تصویر و البته ظرفیت باتری را ایجاد نماید. البته ناگفته نماند که اختلاف سخت افزاری این دو گوشی تنها به وضوح تصور و ظرفیت باتری ختم می‌شود و سایر مشخصات آن‌ها دقیقاً مانند هم است.

بر این اساس، هر دو گوشی گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال دارای بدنه‌ای تمام فلزی هستند که به وضوح مشخص است در طراحی آن‌ها به شاخص‌هایی چون ارگونومی توجه ویژه‌ای شده است. در سوی دیگر هر دو نمایشگر این محصولات از نوع AMOLED بوده که برای به کار‌ گیری در پلتفرم Daydream VR مناسب است.

جدول مشخصات گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال

گوگل پیکسلگوگل پیکسل ایکس ال
سیستم عامل و رابط کاربریاندروید 7.1 نوقا و Google UIاندروید 7.1 نوقا و Google Magic
چیپستاسنپدراگون 821 کوالکاماسنپدراگون 821 کوالکام
میزان حافظه رم چهار گیگابایتچهار گیگابایت
نمایشگر 5 اینچ آمولد با دقت فول اچ دی5.5 اینچ آمولد با دقت QHD
دوربین اصلی12 مگاپیکسلی f/2.0 – ابعاد پیکسلی 1.55 میکرون – سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز12 مگاپیکسلی – ابعاد پیکسلی 1.55 میکرون – سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز
دوربین سلفی8 مگاپیکسل8 مگاپیکسل
باتری و فناوری شارژ2770 میلی‌آمپر ساعتی ثابت – Fast charging3450 میلی‌آمپر ساعتی ثابت – Fast charging
قابلیت‌های ارتباطیUSB نوع C و بلوتوث 4.2USB نوع C و بلوتوث 4.2
حسگر اثر انگشتدارددارد
میزان حافظه داخلی32 و 128 گیگابایتی32 و 128 گیگابایتی
استاندارد ضد آبIP53IP53
قیمت 649 دلار749 دلار

همان‌طور که در جدول فوق نیز مشخص است، گوگل پیکسل ایکس ال دارای نمایشگری 5.5 اینچی با وضوح تصویر QHD است که در دو نسخه 32 و 128 گیگابایتی به بازار عرضه خواهند شد. البته ناگفته نماند که در هیچ یک از گوشی‌های مورد بحث، امکان دسترسی به فضای ذخیره‌سازی بیشتر با بهره‌گیری از کارت حافظه جانبی وجود ندارد، با این حال گوگل به خریداران این محصولات یک اکانت نامحدود سرویس ذخیره‌سازی تحت کلود Google Photos هدیه می‌دهد که البته تفاوت اصلی آن با سایر اکانت‌های مشابه آن است که دارندگان گوشی‌های پیکسلی گوگل در هنگام آپلود تصاویر در این سرویس، با کاهش کیفیت تصویر به واسطه فشرده‌سازی حجم آن مواجه نخواهند شد.

گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال

در سوی دیگر هرچند از الجی وی 20 به عنوان اولین گوشی قدرت گرفته از اندروید 7 نوفا یاد می‌شود، با این حال ساکنین ماونتن ویو، گوشی‌های گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال را به اندروید 7.1 تجهیز کرده‌اند که به طور رسمی هنوز در اختیار تولید کنندگان سخت افزار هم قرار نگرفته است. در هر حال بر اساس تجربه گوشی‌های سری نکسوس، بدون شک با خرید گوشی‌های پیکسل قادر خواهید بود استفاده از اندروید خالص 7.1 را برای اولین بار تجربه کنید.

دوربین

بر اساس موارد ذکر شده از سوی گوگل، کیفیت تصاویر دوربین گوگل پیکسل مشابه با دوربین‌های کامپکت بوده و شارپنس و همچنین دقت رنگ آن بسیار بالاست. با توجه به حسگر نسبتا بزرگ قرار گرفته در درون دوربین این گوشی و همچنین دقت تصویر 12.3 مگاپیکسلی آن می‌توان با محاسبه‌ای ساده دریافت که ابعاد هر پیکسل از سنسور دوربین این گوشی برابر با 1.55 میکرون است. این ابعاد بزرگ پیکسلی به دوربین گوگل پیکسل این اجازه را خواهد داد تا در محیط‌هایی با شرایط نوری ضعیف تصاویر بسیار باکیفیتی را به ثبت برساند.

علاوه بر آن سرعت ثبت عکس نیز در این دستگاه بهتر از هر گوشی اندرویدی دیگری است. به آن معنا که با ثبت یک عکس تأخیر بسیار کمتری به منظور گرفتن عکس بعدی خواهد بود و از این رو در هنگام عکاسی ورزشی یا اکشن، دیگر نگرانی خاصی نخواهید داشت. به دلیل سرعت بسیار بالای پردازش تصاویر، حالت عکاسی HDR دوربین گوگل پیکسل همیشه روشن است.

به همین دلیل در هنگام عکاسی، جزئیات بسیار بیشتری را در بخش‌های بسیار روشن یا بسیار تاریک صحنه به ثبت خواهید رساند. گوگل در مورد حالت عکاسی HDR این گوشی اعلام کرده است که عکس‌ها به سرعت و با نوردهی مختلف به ثبت می‌رسند و سپس پیکسل‌های همه تصاویر بر روی یکدیگر قرار گرفته و با حذف اجسام تار و هم‌پوشانی بهترین قسمت‌های صحنه هر فریم، یک عکس باکیفیت و عالی ذخیره خواهد شد.

طراحی

شاید جالب باشد که بدانید در ابتدای امر قرار بود که هواوی این محصولات را تولید نماید، با این حال به دلیل آنکه گوگل خواهان درج لوگوی G در قاب پشتی این گوشی‌ها بود، سرانجام توسعه گوشی‌های مورد بحث به اچ تی سی که سابقه بلندمدتی در همکاری با گوگل دارد محول شد.

در همین حال ناگفته نماند که  مهندسین گوگل هیچ نقشی در توسعه سخت افزاری گوشی‌های گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال نداشته‌اند، با این حال بر روی جعبه این دستگاه‌های “Phone by Google” حک شده است! در هر حال آن‌طور که به نظر می‌رسد، گوگل در نظر دارد در سال‌های پیش روی، وجه خود را از یک شرکت صرفا نرم افزاری، به یک تولید‌کننده مطرح سخت افزار مانند چیزی که اپل به آن تبدیل شده، تغییر دهد.

گوشی‌های گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال در واقع یک نقطه عطف در بخش سخت افزاری گوگل محسوب می‌شوند که به طور پیش‌فرض با سایر محصولات رونمایی شده در سه شنبه شب این شرکت، همچون روترهای وای‎فای گوگل، کروم کست پلاس و سایر دستگاه‌های عرضه شده به برند G سازگاری کامل دارند.

در هر حال همان‌طور که گفته شد، هرچند این گوشی‌ها تماما ساخت اچ تی سی هستند، با این حال گوگل به طراحی به کار رفته در آن‌ها افتخار می‌کند، زیرا نه نامی از شرکت تایوانی بر روی جعبه و بدنه آن‌هاست و نه شبیه به سایر محصولات ساخت اچ تی سی می‌باشند.

شاید در نگاه اول به قاب پشتی این محصولات، به یاد مدل‌های اولیه گوشی آیفون بیافتید، با این حال گوشی‌های جدید گوگل در این قاب پشتی یک مشخصه اصلی دارند و آن هم قسمت شیشه‌ای بالای قاب آن‌هاست که با نام پنجره شناخته می‌شود؛ همچنین در زیر این قسمت سنسور اثر انگشت تعبیه شده است که به نظر می‌رسد مکان استفاده آن از سری قبلی نکسوس به ارث رسیده است.

در سوی دیگر پنل جلویی این گوشی‌های شباهت غیر قابل انکاری نسبت به اچ تی سی 10 دارند، با این حال حاشیه کناری زیاد نمایشگر و فضای بلا استفاده قسمت پایینی آن مأیوس‌کننده است، زیرا حسگر اثر انگشت به قاب پشتی منتقل شده و فضای خالی عملا کاربردی ندارد.

ویدیوی نگاهی نزدیک به گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال

نمایشگر

گوگل پیکسل 5 اینچی دارای وزن 143 گرمی بوده که این رقم در پیکسل ایکس ال 5.5 اینچی به 168 گرم رسیده است. ناگفته نماند که ضخامت هر دو دستگاه 8.6 میلی‌متر بوده و این در حالی است که خوشبختانه از لنز بیرون‌زده دوربین که این روزها به امری مرسوم در بین گوشی‌های هوشمند تبدیل شده خبری نیست. در سوی دیگر پیکسل گوگل از یک باتری 2770 میلی‌آمپر ساعتی قدرت گرفته و برادر بزرگ‌تر آن از یک باتری 3450 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد.

در سوی دیگر هرچند اطلاعاتی در رابطه شیشه محافظ قاب پشتی ارائه نشده است، با این حال یقین داریم که نمایشگر هر دو گوشی مورد بحث توسط گوریلا گلس 4 محافظت شده است. همان‌طور که گفته شد، گوگل پیکسل دارای نمایشگری 5 اینچی AMOLED با وضوح تصویر فول اچ‌دی و چگالی تصویر 441 پیکسل در هر اینچ بوده که این مشخصات در پیکسل ایکس ال به نمایشگر 5.5 اینچی QHD با چگالی تصویر 534ppi ارتقا یافته است.

صفحه نمایش‌های AMOLED وسعت رنگ بسیار بیشتری نسبت به LCD ها ارائه می دهند و نتیجه آن نشان دادن تصاویر با رنگ‌هایی پرجنبش و جوش‌تر و قدرتمندتر است. در سوی دیگر، پنل های AMOLED به مراتب زمان کمتری را برای سوئیچ تصاویر نسبت به نمایشگرهای LCD نیاز دارند که این مطلب نیز به خودی خود باعث مناسب بودن هرچه بیشتر این نوع نمایشگرها برای استفاده در محصولات واقعیت مجازی است.

در هر حال، گوشی‌های گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال اولین محصولاتی هستند که با پلتفرم واقعیت مجازی Daydream-ready گوگل هم‌خوانی دارند، از این رو در آینده بدون شک به معیارهایی برای سنجش سخت افزار مورد نیاز با این پلتفرم تبدیل خواهند شد. آنچه که می‌تواند Daydream را فوق‌العاده طبیعی نشان دهد، ترکیب ویژگی‌های آشنای اندروید با خصلت‌های واقعیت مجازی است.

در بخش قدرت پردازشی نیز، هر دو محصول از تراشه اسنپدراگون 821 قدرت گرفته‌اند که به نوعی نسخه ارتقا یافته اسنپدراگون 820 محسوب میشود که برای بهره‌مندی از پتانسیل پلتفرم اندروید نوقا و یا کار با دستگاه‌های واقعیت مجازی مناسب است. همچنین گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال دارای 4 گیگابایت حافظه رم هستند و حال‌آنکه نکسوس 6P و 5X به ترتیب از 3 و 2 گیگابایت حافظه رم بهره می‌برند.

در سوی دیگر، پرچم‌داران جدید گوگل تنها در دو نسخه 32 و 128 گیگابایتی راهی بازار خواهد شد و این در حالی است که امکان دسترسی به فضای ذخیره‌سازی بیشتر با بهره‌گیری از کارت حافظه جانبی نیز در آن‌ها تعبیه نشده است، با این حال گوگل خریداران این محصولات را با ارائه امکاناتی همچون دسترسی به فضای نامحدود سرویس Google Photo، به استفاده از حافظه کلود این شرکت ترغیب کرده است.

به طور کلی، هرچند در طراحی این محصولات به معیار ارگونومی توجه ویژه‌ای شده است و در سوی دیگر تلفیق شیشه و فلز در بدنه دستگاه حس در دست‌گیری یک دستگاه لوکس را به کاربر القا می‌کند، با این حال به نظر من (نویسنده مطلب)، گوشی‌های آیفون از طراحی جذاب‌تر و همه‌‌پسند‌تری نسبت به این دستگاه‌ها برخوردار هستند.

دستیار صوتی Google Assistant

البته قابلیت‌های گوشی‌های گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال به همین‌جا ختم نمی‌شود، زیرا به نظر می‌رسد گوگل در آینده مد نظر دارد راه اپل را که در یک محصول تمامی قابلیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری را تعبیه کرده، دنبال کند؛ با این تفاوت که سری پیکسل در آینده به خط و مشی مهمی برای سایر تولید‌کنندگان گوشی‌های اندرویدی تبدیل خواهد شد.

گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال اولین گوشی های مجهز به دستیار صوتی Google Assistant هستند

به عنوان مثال، گوشی‌های جدید گوگل اولین محصولاتی هستند که از دستیار صوتی Google Assistant به طور پیش‌فرض بهره می‌برند. البته از آنجا که به تازگی SDK این قابلیت در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته، بدون شک دیر یا زود شاهد عرضه آن برای سایر تولید کنندگان گوشی همراه مبتنی بر اندروید خواهیم بود. در سوی دیگر خریداران این محصولات قادر خواهند بود تصاویر و حتی ویدئوهای 4K خود را با کیفیت اصلی بر روی سرویس نامحدود Google Photos ذخیره کنند.

 

 دستیار صوتی Google Assistant به نوعی پلتفرم نسل جدید دستیار هوشمند گوگل محسوب می‌شود که در آینده جایگزین Google Now خواهد شد. البته مطمئناً دستیار صوتی جدید گوگل هنوز در آن سطح قرار ندارد، اما هدفی که این کمپانی برای آن در نظر گرفته است، تبدیل شدن به یک یار همیشگی با صدایی به مراتب شبیه‌تر به صدای انسانی برای کاربران در تمام محیط‌های کاربری است. مهم‌ترین ویژگی دستیار صوتی Google Assistant این است که توانایی آن برای درک پیام‌ها، سوالات و درخواست‌های شما بسیار فراتر از دستیار‌های رایج امروزی نظیر سیری و کورتانا است و می‌تواند به‌صورت عامیانه و البته «انسان‌گونه» با شما تعامل داشته باشد.

Google Assistant در آینده قرار است با سایر سرویس‌ها و محصولات گوگل مانند اپلیکیشن پیام‌رسان Allo و Google Home ادغام شود و این در حالی است که بدون شک به کار گیری آن در آینده برای سایر توسعه‌دهندگان نیز امکان‌پذیر خواهد شد. به طور کلی گوگل خواهان در پیش گرفتن مسیری است که مایکروسافت در دو سال اخیر آن را در توسعه کورتانا طی کرده است.

کیس کاور گوشی‌های پیکسل

گوگل به عنوان یک قابلیت جالب و جانبی، کیس کاور‌های قابل شخصی‌سازی را برای گوشی‌های پیسکل عرضه کرده است. کاربران می‌توانند طراحی این کاورها را خودشان انجام دهند؛ یا از نمونه‌های آماده‌ی موجود در آلبوم هنری گوگل استفاده کنند که شامل اثر هنرمندانی مانند FAILE و Justin Maller است و یا حتی از تصاویر فضانورد کانادایی به نام Chris Hadfield استفاده کنند.

کاورهای پویا (Live Cases) با استفاده از اتصال NFC طراحی روی خود را برای گوشی می‌فرستند تا به عنوان والپیپر گوشی استفاده شود. البته ناگفته نماند که گوگل سال گذشته نیز از کاورهای مشابهی را هم برای نکسوس‌های 6P و 5X عرضه کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. هاشیه هاش خیلی زیادن..بشخصه وی20الجی روترجیح میدم