آیفون 7

گلکسی اس 7 اج به مراتب تصاویر بهتری نسبت به آیفون 7 را ثبت می‌کند

هرچند شرکت‌های تولید کننده گوشی همراه همیشه سعی می‌کنند محصولات خود را بسیار بهتر از دستگاه‌های سایر رقبا قلمداد کنند، با این حال در نهایت این تست‌های عملی است که در واقعیت می‌تواند بهترین کارایی آنها را نشان دهد.در همین راستا وب‌سایت فون آرنا به تازگی دوبین پرچم‌داران گلکسی اس 7 اج، آیفون 7 ، ال‌جی جی 5 و آیفون 6 اس را در شرایط یکسان مورد ارزیابی قرار داده و نتایج آن را به صورت یک نظرسنجی با کار بران خود در میان گذاشته است.

قبل از مرور نتایج بررسی مذکور، بایستی یادآور شویم که دوربین ال‌جی جی 5 از دو سنسور بهره می‌برد که یکی از سنسورهای آن 16 مگاپیکسل با دیافراگم f/1.8 و ویژگی فوکوس خودکار است. همچنین دوربین سلفی آن 8 مگاپیکسل بوده که البته دوربین زاویه گسترده سامسونگ توانایی بیشتری نسبت به پرچم‌دار ال‌جی دارد.

دوربین گلکسی S7 Edge نیز به سنسور 12 مگاپیسکلی مجهز شده و دارای دیافراگم f/1.7 با سنسور فوکوس خودکار است. البته عملکرد دوربین اس 7 اج نسبت جی 5 بالاتر بوده و در حال حاضر بهترین دوربین در گوشی‌های هوشمند است.این بار سامسونگ تصمیم به کاهش تعداد پیکسل‌ها در دوربین گرفته اما عملکرد بهتری را به ارمغان آورده است.

در سوی دیگر لنز دوربین آیفون 7 دارای حداکثر اف استاپ (نسبت کانونی یا همان گشودگی دیافراگم) f/1.8 است. در مقایسه با دیافراگم f/2.2 موجود بر روی لنز دوربین نسل پیشین، دوربین آیفون 7 اپل می‌تواند به میزان 50 درصد بیشتر در عکس‌های خود نوردهی انجام داده و از این رو تصاویر شارپ و واضح‌تری را مخصوصا در شب تولید نماید. نسخه پیشین آیفون‌های اپل در بخش دوربین دارای پنج المنت اپتیکی بودند، اما این در حالی است که دوربین آیفون 7 بر روی حسگر خود دارای شش المنت اپتیکی است.

در نهایت نیز آیفون 6 اس دارای دوربین 12 مگاپیکسلی بوده که علی‌رغم قابلیت‌های جدید، فاقد لرزشگیر اپتیکال است. البته این دوربین از قابلیت ضبط ۴K UHD video همراه با ضبط تصاویر بزرگ ۶۳ مگاپیکسلی پانوراما را پشتیبانی می‌نماید.

مقایسه تصاویر گرفته شده توسط گوشی‌های آیفون 7 ، گلکسی اس 7 اج، آیفون 6 اس و ال‌جی جی 5

تصویر اول: برکه

آیفون 7 آیفون 7

 

آیفون 7

نتایج نظر سنجی تصویر شماره 1

همان‌طور که در تصویر فوق به وضوح مشخص است، دوربین گلکسی اس 7 اج در این آزمون توانسته بهترین عملکرد را از خود به جای بگذارد، به طوری که در محیط باز، به مراتب تصویر شفاف‌تر و با جزئیات بیشتری توسط پرچم‌دار سامسونگ ثبت شده است. در همین حال کاربران فون آرنا نیز با این نظر موافق بوده‌اند و بیشترین امتیاز را به گلکسی اس 7 اج سامسونگ داده‌اند.

تصویر دوم: پیتزا

آیفون 7

 

آیفون 7

آیفون 7

نتایج نظر سنجی تصویر شماره 2

هدف از انتخاب این سوژه، سنجش میزان تفکیک رنگ در دوربین گوشی‌های مورد بحث بوده است. در این مرحله هرچند پرچم‌داران آیفون و سامسونگ عملکرد مشابهی را از خود به نمایش گذاشته‌اند، با این حال باز هم این گوشی اپل است که توانسته در بخش زوم، جزئیات بیشتری را ثبت کند. در هر حال آیفون 7 در این بخش نیز امتیاز بیشتری را نسبت به سایر رقبای خود به دست آورده است.

تصویر سوم: اپرا

آیفون 7

آیفون 7

آیفون 7

نتایج نظر سنجی تصویر شماره 3

تصویر گرفته شده با دوربین گوشی آیفون 7 کاملاً مشابه تصویر دوربین آیفون 6 اس است؛ بنابراین می‌بینیم که در مقایسه جزئیات این تصاویر و رنگ‌های نشان داده شده با هم تیزی و برش (sharpness) به اندازه کافی وجود دارد. اما گلکسی اس 7 اج تیزی کمتری به تصویر داده است که این خود جای امیدواری است، زیرا طبق تجربیات گذشته، دوربین گوشی‌های گلکسی سامسونگ به شدت به تیز کردن تصاویر علاقه‌مند هستند. با مقایسه کلی این تصاویر، مشاهده می‌شود که تمامی تصاویر تقریباً خوب و بدون مشکل بوده و فقط در برخی جزئیات کوچک با هم تفاوت دارند. البته غیر از تصویر گرفته شده با دوربین LG G5 که پس از زوم کردن، جزئیات مطلوبی در آن دیده نشد.

تصویر چهارم: غروب اقیانوس

آیفون 7

آیفون 7

آیفون 7

نتایج نظر سنجی تصویر شماره 4

وضوح تصویر در تمامی دستگاه‌های مورد نظر بالا بوده، با این حال به نظر می‌رسد که گلکسی اس 7 اج توانسته تصاویر شفاف‌تری را ثبت کند. مهم‌ترین مزیت لنز telephoto این است که شیوه تصویر برداری آن به چشم انسان شباهت زیادی دارد و به همین دلیل عکس‌ها به چشم ما طبیعی‌تر جلوه می‌کنند.

تصویر پنجم: بعد از ظهر آفتابی

آیفون 7

آیفون 7

آیفون 7

نتایج نظر سنجی تصویر شماره 5

کاربران فون آرنا در این بخش نیز تشخیص داده‌اند که تصاویر ثبت شده توسط گلکسی اس 7 اج، بهتر از تصاویر آیفون 7 و آیفون 6 اس بوده است. البته عملکرد دوربین ال‌جی جی 5 به مراتب بهتر از قسمت‌های قبلی است.

تصویر ششم: شب در موزه

آیفون 7

آیفون 7

آیفون 7

نتایج نظر سنجی تصویر شماره 6

به نظر من (نویسنده) آیفون 6 اس در این بخش ضعیف‌ترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشته، به طوری که تصویر ثبت شده توسط این گوشی بسیار مرده است.

رتبه بندی :

با تمام این تفاسیر، نتیجه می‌گیریم که دوربین نسل جدید آیفون پیشرفت قابل توجهی نسبت به مدل‌های قبلی خود داشته است، اما با این حال گلکسی اس 7 اج سامسونگ در این حیطه همچنان پیشتاز بازار است و کیفیت عکاسی با آن از آیفون 7 به مراتب بهتر است.

به طور کلی در شش تصویر فوق، کاربران وب‌سایت فون آرنا، 12,459 رأی از مجموع 26,475 رأی ثبت شده را به گلکسی اس 7 اج سامسونگ داده‌اند که این محصول را به برنده بلامنازع این بررسی تبدیل می‌کند. در سوی آیفون 7 نیز در این رقابت توانسته رأی 5249 نفر را جذب کند و در رده‌های بعدی نیز آیفون 6 اس و ال‌جی جی 5 به ترتیب با  4749 و 4006 قرار گرفته‌اند.