تماشا کنید: نجات خلبان F-16 توسط سیستم خلبان خودکار

نیروی هوایی آمریکا ویدئوی وحشت‌آوری منتشر کرده است که نشان می‌دهد خلبان دانشجو در یک مانور سنگین بی‌هوش می‌شود. خوشبختانه F-16 سیستمی دارد که مانع از برخورد به زمین می‌شود که همین سیستم باعث نجات خلبان F-16 از مرگ حتمی شد.

این قابلیتِ F-16 «سیستمِ خودکار مانع از برخورد به زمین» یا به‌اختصار Auto-GCAS نامیده می‌شود. توسعهٔ این سیستم حدود 30 سال زمان برده است و در این راه شرکت لاکهید مارتین، ناسا و همچنین تحقیقات آزمایشگاهی نیروی هوایی در ساخت و توسعهٔ این سیستم نقش ایفا کرده‌اند. نیرو هوایی آمریکا (USAF) سیستم Auto-GCAS به‌کاربرده شده در F-16 را در سال 2014 معرفی کرد؛ و تابه‌حال جان 4 خلبان را نجات داده است.

نحوهٔ عملکرد سیستم Auto-GCAS بدین‌صورت است که مسیرِ عبوری را پیش‌بینی می‌کند و با عوارض زمین مقایسه و تحلیل می‌کند؛ اگر سیستم حدس بزند که به‌زودی جنگنده F-16 با پستی‌ها و بلندی‌های زمین برخورد می‌کند (مانند ثانیه 26 در این ویدئو)، باعث فعال شدن خلبانِ خودکار (Auto-pilot) می‌شود.

نجات خلبان به کمک سیستم Auto-GCAS

در ویدئوی منتشر شده ای از نیروی هوایی آمریکا، دانشجوی خلبان F-16 تحت تمرین مانور هوایی است و مربی آموزشی او نیز در جت F-16 دیگری قرار دارد. دانشجوی خلبان شروع به تغییر جهت جت می‌کند، اما ناگهان دچار بیهوشی ناشی از فشار نیروی گرانش (G-LOC) می‌شود. بیهوشی خلبان به خاطر قرار گرفتن در فشار گرانشی 8.3g بوده است.(یک انسان معمولی توانایی تحمل 5g دارد و یک خلبان ماهر می‌تواند 9g را تحمل کند). با بی‌هوش شدن خلبان، جت با سرعت تمام با سر به سمت پایین در حال سقوط است. در بازهٔ حدود 20 ثانیه‌ای، ارتفاع جت از ارتفاع 5.181 متر به ارتفاع 2.743 متری می‌رسد. در این زمان سیستم Auto-GCAS فعال می‌شود و F-16 را از حالت سقوط خارج می‌کند و پرواز جت را در حالت ایمن قرار می‌دهد که باعث نجات خلبان از مرگ حتمی می‌شود؛ در این لحظه جت در کمترین ارتفاع ممکن یعنی ارتفاع 1.310 متری قرار گرفته بوده است که جت شروع به اوج‌گیری می‌کند.

نیروی هوایی آمریکا قصد دارد به توسعه این سیستم بپردازد. شاید در آینده ای نه چندان دور شاهد آن باشیم که جنگنده ها به صورت کاملا خودکار کنترل شوند. وجود چنین سیستم هایی باعث خوشحالی است؛ چرا که باعث کم شدن تعداد کشته شدگان حوادث هوایی می شود.