هر آنچه تا به امروز در مورد گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال می‌دانیم

در تاریخ چهارم ماه اکتبر (مصادف با 13ام مهر ماه) گوگل طی مراسم رسمی خود در کنار مواردی همچون سیستم عامل هیبریدی اندرومدا، کروم‌ کست جدید 4K، هدست واقعیت مجازی DayDream و همچنین یک تبلت جدید، از گوشی های خود با نام های پیکسل (Pixel) و پیکسل ایکس ال (Pixel XL) رونمایی خواهد کرد. حالا قصد داریم به بررسی مشخصات گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال پرداخته و هر آنچه تا به امروز در مورد آنها می‌دانیم را بیان کنیم. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید؛

گوشی های هوشمند گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال توسط شرکت اچ تی سی طراحی و تولید شده‌اند. این دو گوشی قرار نیست فقط آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید را ارائه کنند. بلکه با مشخصات فنی سطح بالای خود به رقابتی جدی با گوشی های پرچمدار بزرگ و حرفه ای از شرکت های سامسونگ و اپل خواهند پرداخت. شرکت گوگل به منظور جذب کاربران و خریداران بیشتر، امسال تصمیم گرفته است گوشی های خود را با مشخصات فنی سطح بالا به بازار عرضه کند.

پس بیایید در ادامه به بررسی مشخصات گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال و همچنین طراحی آن پرداخته و ببینیم این دو گوشی چه تفاوت هایی با نسل های گذشته، نکسوس 5 ایکس و نکسوس 6 پی خواهند داشت. همان طور که می‌دانید هم اکنون پرچمداران سامسونگ و اپل کاملا مجهز وارد میدان شده‌اند و شکست دادن آنها کار بسیار دشواری خواهد بود. با خواندن مطالب زیر به بخشی از اهداف شرکت گوگل در بازار گوشی های هوشمند پی خواهید برد و از سویی دیگر با دیدگاه این کمپانی در مورد یک گوشی هوشمند مدرن آشنا خواهید شد. لازم به ذکر است که موارد ذکر شده در مورد مشخصات فنی این دو گوشی به صورت کامل توسط گوگل تایید نشده است.

بررسی مشخصات گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال

طراحی

شرکت های گوگل و اچ تی سی، طراحی مینیمالیستی و ساده ای را برای گوشی های پیکسل و پیکسل ایکس ال انتخاب کرده‌اند. در واقع این دو گوشی از نظر کاربران پر زرق و برق و لوکس نخواهند بود. بدین منظور خریداران می‌بایست به دنبال گوشی های شرکت هایی دیگر بگردند و دور گوشی های گوگل را به کل خط بکشند. برای مثال می‌توانند گوشی گلکسی اس 7 اج را انتخاب کرده و از طراحی لوکس آن لذت ببرند.

استفاده از دو رنگ مشکی و خاکستری جلوه ای کاملا جدید به این سری بخشیده است

 

اما اگر به دنبال طراحی متفاوت و ساده هستید، این دو گوشی پیشنهادات خوبی برای شما خواهند بود. استفاده از دو رنگ مشکی و خاکستری جلوه ای کاملا جدید به این سری بخشیده است. در بررسی مشخصات گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال متوجه شدیم نسخه پیکسل ایکس ال دارای فریمی فلزی است و البته ممکن چنین طراحی را در مدل پیکسل نیز ببینیم. در هر صورت فعلا گوگل برنامه ای به منظور تولید گوشی های پلاستیکی ندارد؛ چون گوشی های پرچمدار موجود در بازار اکثر فلزی هستند و از این رو با عرضه یک گوشی پلاستیکی شانس بسیار کمی به جهت موفقیت در این عرصه خواهد داشت. هر دو گوشی فاقد کلیدهای لمسی خازنی و یا هوم بوده و به همین دلیل قاب جلویی بسیار یک دست خواهد بود. حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت در قسمت پشتی گوشی جای داده شده است.

بررسی مشخصات گوگل پیکسل و پیکسل ایکس العلاوه بر آن بر اساس خبرهای منتشر شده، این دو گوشی از مجوز IP53 به منظور مقاومت بدنه در برابر نفوذ آب و گرد و غبار برخوردار خواهند بود. هر چند مقاومت در برابر نفوذ آب به معنای غوطه ور سازی آن در درون مایعات نیست. بلکه در هنگام پاشیده شدن قطرات آب بر روی آن، مشکل خاصی برای گوشی پیش نخواهد آمد. برای مثال در هنگام بارش باران می‌توانید به یک تماس تلفنی پاسخ دهید و نگرانی خاصی از این بابت نداشته باشید. گرچه هم اکنون بسیاری از گوشی های پرچمدار شرکت های بزرگ مثل گلکسی اس 7، نوت 7 یا آیفون 7 از مجوزهای بهتری مثل IP67 یا IP68 برخوردار هستند اما در هر صورت بهره‌مندی از مجوز سطح پایین تر IP53 نیز (با در نظر گرفتن ضد آب نبودن گوشی های نکسوس نسل پیشین) بروزرسانی بسیار خوبی به حساب خواهد آمد.

نمایشگر

بر اساس موارد فاش شده تا به این تاریخ و بررسی مشخصات گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال، نسخه کوچکتر از یک نمایشگر 5 اینچی با دقت فول اچ دی (1080p) برخوردار خواهد بود. از طرفی نسخه پیکسل ایکس ال نیز به صفحه نمایشی 5.5 اینچی با دقت QHD (معادل 1440 × 2560 پیکسل) تجهیز خواهد شد. با توجه به مشخصات فنی گوشی های نکسوس 5 ایکس و نکسوس 6 پی، در این بخش شاهد بروزرسانی خاصی نیستیم. هر چند موارد ذکر شده در دنیای واقعی و به دور از تبلیغات، بسیار کافی و مناسب خواهند بود.

بررسی مشخصات گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال

در مقایسه با این دو نسخه، گوشی های گلکسی اس 7 و اس 7 اج به ترتیب دارای نمایشگرهای 5.1 و 5.5 اینچی هستند. از طرفی اچ تی سی 10 و ال جی وی 20 نیز به ترتیب نمایشگرهایی با ابعاد 5.2 و 5.7 اینچ دارند و از این رو اندازه آنها بسیار نزدیک به ابعاد صفحه نمایش گوشی های سری پیکسل گوگل است. البته هنوز معلوم نیست که در این دو گوشی از چه نوع پنل نمایشی (LCD یا OLED) استفاده خواهد شد. اما در هر صورت فناوری هر دو پنل نمایشی پیشرفت زیادی کرده و هر دو دارای قابلیت ها و نقص های مربوط به خود خواهند بود.

سخت افزار 

همان طور که می‌دانید گوشی های شرکت گوگل همیشه از نظر سیستم عامل اندروید در بین دیگر دستگاه ها، بروزترین بودند. اما چه بهتر که این موضوع از نظر سخت افزاری هم رخ دهد. در بررسی مشخصات گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال متوجه شدیم که این دو گوشی از آخرین نسخه حرفه ای تراشه شرکت کوالکام یعنی اسنپدراگون 821 استفاده خواهد کرد. علاوه بر آن میزان حافظه رم چهار گیگابایتی به همراه میزان حافظه داخلی 32 گیگابایتی از دیگر مشخصات فنی این دو گوشی به حساب خواهند آمد. گرچه احتمالا میزان حافظه داخلی با توجه به گوشی های نسل پیشین گوگل، از طریق کارت حافظه جانبی قابل افزایش نخواهد بود.

بررسی مشخصات گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال

چیپست اسنپدراگون 821 کوالکام از نظر قدرت پردازشی به میزان 10 درصد بهره‌وری بیشتری نسبت به نسخه 820 ارائه می‌کند. جالب است بدانید که نسخه 820 هم اکنون در گوشی های سطح بالایی همچون گلکسی نوت 7 و گلکسی اس 7 وجود دارد. از سویی دیگر مدل 821 به میزان حداقل دو برابر پرقدرت تر و همچنین کم مصرف تر از نسل های 810 و 808 است که پیشتر در گوشی های نکسوس 6 پی و نکسوس 5 ایکس شاهد آن بودیم. هم اکنون موردی که گوگل می‌بایست بیشتر به آن توجه داشته باشد، میزان حافظه رم گوشی ها است. همان طور که احتمالا باخبر هستید، شرکت های زیادی در بازار هستند که گوشی هایی با میزان حافظه رم شش گیگابایت یا بیشتر را روانه بازار کرده‌اند. شاید بهتر باشد در نسخه ایکس ال، میزان حافظه رم دو گیگابایت بیشتر باشد.

گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال از چیپست اسنپدراگون 821 کوالکام استفاده خواهند کرد

هم اکنون بر اساس آمار منتشر شده از سوی بنچمارک های گوناگون، تراشه A10 فیوژن شرکت اپل بیشترین قدرت پردازشی را در گوشی های هوشمند در اختیار دارد. هر چند با قرار گیری چیپ اسنپدراگون 821 کوالکام در گوشی های سری پیکسل گوگل نباید هیچ گونه نگرانی خاصی از بابت تاخیر در اجرای برنامه ها یا روان و یکنواخت نبودن اپلیکیشن ها و یا قدرت گرافیکی کم در بازی ها داشته باشید. از طرفی باید به این نکته نیز اشاره کرد که این دو گوشی از نسخه جدید اندروید نوقا استفاده می‌کنند. بر اساس شایعات منتشر شده و بررسی مشخصات گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال این دو دستگاه از نسخه 7.1 اندروید بهره‌مند خواهند بود. پس با این فرض دیگر نباید نگرانی خاصی از بابت روان و یکنواخت اجرا شدن برنامه ها داشته باشیم.

باتری

در بررسی مشخصات گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال متوجه شدیم که نسخه پیکسل ایکس ال از باتری 3450 میلی آمپر ساعتی و مدل پیکسل نیز احتمالا از باتری با ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی استفاده خواهند کرد. اما باتری دیگر پرچمداران چه میزان ظرفیت دارند؟! سامسونگ گلکسی اس 7 اج باتری 3600 میلی آمپر ساعتی و ال جی وی 20 نیز باتری 3200 میلی آمپر ساعتی دارند. در نتیجه میزان ظرفیت باتری دو گوشی پیکسل گوگل خیلی دور از انتظار نبوده و با استانداردهای دیگر گوشی های پرچمدار موجود در بازار برابری می‌کند. با این میزان ظرفیت باتری می‌توانید حداقل یک روز کامل با گوشی کار کنید.

دوربین 

سری گوشی های گوگل پیکسل از دوربین های اصلی و سلفی 12 و 8 مگاپیکسلی استفاده می‌کنند

برخلاف دیگر گوشی های پرچمدار، شرکت گوگل قصد ندارد از ماژول دوربین دوگانه برای گوشی های خود استفاده کند. در حقیقت در بررسی مشخصات گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال متوجه این موضوع شدیم که هر دو دستگاه از سنسور IMX378 سونی که یک حسگر 12 مگاپیکسلی است بهره‌مند خواهند بود. علاوه بر آن دوربین سلفی نیز مجهز به سنسور IMX179 سونی که یک حسگر 8 مگاپیکسلی به حساب می‌آید، خواهد بود. در مقایسه با گوشی های نکسوس 5 ایکس و نکسوس 6 پی، با بروزرسانی های خوبی در این بخش ها رو به رو هستیم و احتمالا در صورت قرارگیری این دسته از مشخصات فنی بر روی گوشی ها، تصاویری شارپ و واضح تر نسبت به نسل پیشین پدید خواهد آمد. از طرفی میزان دقت تصویر دوربین ها نیز با استانداردهای پرچمداران امروزی برابری می‌کند.

بررسی مشخصات گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال

با این که گوشی های سطح بالایی همچون گلکسی اس 7 اج و آیفون 7 از دوربین های اصلی 12 مگاپیکسلی برخوردار هستند اما با این حال کمپانی های سامسونگ و اپل در فکر توسعه دوربین های دوگانه بوده و از این رو نسخه هایی به این شکل عرضه خواهند کرد. هر چند این مورد در نسخه پلاس سری 7 آیفون های اپل دیده می‌شود. علاوه بر آن می‌توانیم ماژول دوربین های دوگانه را در گوشی های ال جی وی 20 و همچنین هواوی پی 9 نیز ببینیم. با این تفاوت که در گوشی شرکت ال جی، یکی از لنزها در حالت واید عکاسی می‌کند. اما در گوشی پی 9 لنز دوم سیاه و سفید عکاسی کرده و در واقع به دلیل حذف لایه رنگی، سه برابر نور بیشتر به حسگر می‌رسد و تصاویری باکیفیت تر ثبت می‌شود. اما در هر صورت اگر گوگل نسخه حرفه ای تر پیکسل ایکس ال را با ماژول دوربین دوگانه به بازار روانه کند، مسلما کاربران بسیار زیادی را به سمت فبلت جدید خود جذب خواهد کرد.

نرم افزار

گوشی های گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال اولین دستگاه های هوشمندی خواهند بود که از اندروید نوقا استفاده خواهند کرد. هر چند بر اساس موارد منتشر شده احتمال دارد این دو گوشی از نسخه بروزتر اندروید 7.1 استفاده کنند. در این نسخه قابلیت های جدیدی همچون دو بار لمس نمایشگر خاموش برای فعال شدن آن، وجود گزینه ریستارت در منو پاور گوشی، قرار گیری ویژگی Night Light به جهت راحتی در خواندن متون در تاریکی شب (با فیلتر کردن نور آبی نمایشگر) و دیگر موارد این چنینی را شاهد خواهیم بود.

اما موضوع جالب در مورد بخش نرم افزاری این دو گوشی هوشمند، استفاده آنها از لانچر جدید پیکسل (Pixel Launcher) خواهد بود. این مورد شباهت بسیار زیادی به لانچر نکسوس دارد که در دو گوشی پیشین شاهد قابلیت های موجود در آنها بودیم. در این نسخه جدید، طراحی فضای رابط کاربری تغییر کرده است. آیکون های دوار در بخش هوم اسکرین (صفحه اصلی)، نوار جدید کلیدهای ناوبری اندرویدی به همراه طراحی و ظاهر جدید نشان های کلیدهای این سیستم عامل، کلید شناور موجود در صفحه اصلی که در حاشیه آن قرار داشته و مربوط به اپلیکیشن اصلی گوگل است و دیگر موارد این چنینی از جمله این تغییرات به حساب می‌آیند.

در هر صورت نصب پیشفرض آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید خود یک امتیاز بسیار بزرگ به حساب خواهد آمد و می‌تواند کاربران و خریداران بسیار زیادی را به سمت این دو گوشی جدید جذب کند. در واقع حداقل امتیازی که این دو گوشی نسبت به دیگر پرچمداران موجود در بازار دارند، برخورداری از آخرین آپدیت سیستم عامل اندروید است.

سخن پایانی

در گذشته شاهد این موضوع بودیم که گوشی های سری نکسوس گوگل به واسطه قیمت بسیار خوب خود و برخورداری از مشخصات فنی مناسب، فروش نسبتا راضی کننده ای داشته‌اند. اما این بار به نظر می‌رسد داستان کمی متفاوت باشد. گوگل قصد دارد با قدرت بسیار بیشتری به این بازار وارد شده و به صورتی کاملا جدی با شرکت های سامسونگ و اپل رقابت کند. هم اینک به منظور معرفی این دو گوشی کمپین های تبلیغاتی بزرگی در امریکا و اروپا به منظور رویداد چهارم اکتبر گوگل تشکیل شده است و از این رو تصور می‌شود گوگل برخلاف گذشته قصد دارد همانند یک کمپانی تولید کننده گوشی هوشمند، سود خوبی را از این بازار به جیب بزند. نه این که مثل قبل تنها یک گوشی هوشمند معرفی کند.

قیمت گوشی های گوگل پیکسل بالاتر از 600 دلار خواهد بود

در واقع با این روند گوگل قصد دارد گوشی های سری پیکسل خود را بیشتر به مردم و کاربران عادی بشناسد و از طرفی آنها را متقاعد سازد که از برند گوگل گوشی هوشمند بخرند. همان طور که می‌دانید سری نکسوس گوگل با قیمت هایی بسیار مقرون به صرفه و رقابتی وارد بازار می‌شدند. اما شرکت گوگل حالا قصد دارد همانند هواوی قیمت گوشی های سطح بالای خود را افزایش داده و از این رو در این حوزه با دیگر گوشی های پرچمدار در یک سطح قرار بگیرد. به همین دلیل انتظار داریم قیمت این سری از گوشی های گوگل بالاتر از 600 دلار باشد.

البته مسلما با این قیمت، ممکن است پروژه پیکسل گوگل با فروش کم دستگاه ها، منحل شود. زیرا گوشی های پرچمدار دیگر شرکت ها با وجود قیمت بالا دارای طراحی بسیار زیبا و لوکس به همراه بهترین مجوزهای ضد‌آب یا دوربین دوگانه و یا طراحی ماژولار و حسگر عنبیه چشم و غیره هستند. اما با بررسی مشخصات گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال متوجه می‌شویم که این دو محصول نسبتا فاقد این دسته از ویژگی ها بوده و از این رو خریدار از خود خواهد پرسید که چرا باید این میزان هزینه را بپردازد؟

در هر صورت باید تا 13ام مهر ماه منتظر ماند و دید که دو گوشی پیکسل و پیکسل ایکس ال از چه مشخصات و قابلیت های جدیدی برخوردار خواهند بود. آیا خریداری آنها با این قیمت برای کاربر به صرفه خواهد بود؟ نظر شما چیست؟

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*