صدای مرد یخی 5300 ساله بازسازی شد

«اوتسی» مرد یخی 5300 ساله ای است که مومیایی آن سال‌ها پیش کشف شد. اکنون دانشمندان موفق شده‌اند با استفاده از سی تی اسکن صدای این انسان ماقبل تاریخ را بازسازی کند.

پیکر منجمد شده یک مرد عصر حجری در سال 1991 در کوه‌های آلپ اوتسال در مرز میان اتریش و ایتالیا کشف شد. این جسد مومیایی شده اوتسی (Ötzi) نام‌گذاری شده که از «اوتسال» یعنی منطقه‌ای که در آن پیدا شد گرفته شده است. او به عنوان قدیمی‌ترین مومیایی کشف شده در اروپا شناخته می‌شود.

پس از پیدا شدن اوتسی یک تیم از دانشمندان تحقیقات خود بر روی این مومیایی را آغاز کردند. این تیم توانست از تارهای صوتی، گلو و دهان او یک مدل دیجیتالی تهیه کند تا به این ترتیب مرد یخی سکوت 5300 ساله خود را بشکند.

رونالد فاستوس، یکی از محققان این پژوهش و متخصص حنجره در بیمارستانی در بولزانو اظهار کرد که با توجه به در دست نبودن بسیاری از اطلاعات مهم مرد یخی 5300 ساله امکان بازسازی دقیق صدای اصلی آن را را ندارند اما با اندازه گیری طول مجرای صوتی و تارهای صوتی، آنها موفق شدند صدای تقریبی مرد یخی را شبیه سازی کنند.

بیست و پنجمین سالگرد کشف مرد یخی 5300 ساله

نتایج این پژوهش در روز 21 سپتامبر و در جریان کنگره‌ای به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد کشف اوتسی نمایش داده شد. در چنین روزی بود که دو کوهنورد در سال 1991 مرد یخی 5300 ساله را پیدا کردند و در طول این 25 سال دانشمندان مشغول بررسی این مومیایی بودند. به عقیده محققان اوتسی در حدود سالهای 3300 قبل از میلاد می‌زیست.

بر اساس تحقیقات دانشمندان اوتسی بر اثر اصابت تیر شلیک شده از یک کمان به قتل رسیده و با توجه به گرده‌های داخل معده مومیایی می‌توان حدس زد که او در فصل بهار کشته شده است. اوتسی لباس‌هایی از پشم گاو و بز بر تن داشت و روی بدن او 61 خالکوبی مختلف نقش بسته بود.

مرد یخی 5300 ساله

فرانچسکو آوانزینی (Francesco Avanzini) یکی دیگر از پژوهشگرانی است که بر روی این موضوع کار کرده است. او در خصوص بازسازی صدای اوتسی گفت:

مشخص نیست که اوتسی در حدود 5000 سال پیش به چه زبانی صحبت می‌کرده؛ اما ما می‌توانیم الگوی حروف صدادار و بی صدایی که این مرد از آنها استفاده کرده را بازسازی کنیم.

این تیم تحقیقاتی اطلاعات فیزیکی گلوی مومیایی را با داده‌های به دست آمده از انرژی صوتی که می‌تواند تولید کند ترکیب کرده و با استفاده از ترکیب کننده‌های صدا آن را بازسازی کردند. آنها به وسیله اطلاعات به دست آمده پیش بینی کردند که صدای مرد یخی فرکانسی بین 100 تا 150 هرتز داشته که در مقیاس صدای یک مرد امروزی است.

سی تی اسکن این امکان را به محققان می‌دهد که به صورت دیجیتالی و بدون وارد شدن خسارت بازوها، مهره‌ها، استخوان‌ها و جمجمه را حرکت دهند. یکی از مشکلاتی که پژوهشگران با آن روبرو بودند پوشانده شدن راه گلوی مرد یخی به وسیله یکی از بازوها بود.

مرد یخی 5300 ساله

پیش از این مشخص شده بود که اوتسی در زمان مرگ 46 سال داشت. او چشمان قهوه‌ای رنگی داشته و قد او در حدود 159 سانتی متر تخمین زده می‌شود. همچنین به گفته دانشمندان وی از مشکل قلبی هم رنج می‌برده است.

باستان شناسان معتقدند او یک کمان، تیردان و شمشیر همراه خود داشته و به همین دلیل احتمالاً این مرد عصر حجری یک شکارچی و یا جنگجو بوده که در نبرد با قبیله رقیب به قتل رسیده است.

مومیایی این مرد یخی در موزه‌ای در ایتالیا و در یک اتاق مخصوص با دمای منفی 6 درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*