واردات خودروهای لوکس

واردات خودروهای لوکس در انتظار تصمیم گیری دولت

این روزها شایعاتی در مورد آزادسازی واردات خودروهای لوکس به گوش می‌رسد اما ظاهراً دولت همچنان بر موضع خود مبنی بر ممنوعیت واردات این خودروها پافشاری می‌کند. ولی برخی از اخبار نیز حکایت از تغییر معیار شناسایی خودروهای لوکس دارند. با این حال سرنوشت واردات خودروهای لوکس همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مبحث واردات خودروهای لوکس به کشور از موضوعاتی است که با واکنش‌های متفاوتی همراه بود. موافقان ورود این خودروها به داخل کشور اعتقاد دارند که خریداران حاضرند با قیمت چند برابری این اتومبیل‌های لوکس را خریداری کنند و مالیاتش را هم بپردازند؛ اما مخالفان معتقدند که ورود این خودروها به کشور ضرورتی نداشته و تنها موجب خروج ارز از کشور می‌شود آن هم در زمانی که درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت با کاهش روبرو شده است.

پیش از این دولت تصمیم داشت تا با افزایش تعرفه واردات خودروهای لوکس پول بیشتری را از وارد کنندگان کسب کند اما این عمل با موفقیتی همراه نشد و نتوانست آمار ورود این خودروها را کاهش دهد. در سال 1390 دولت مصوبه‌ای را به اجرا گذاشت که طی آن تعرفه سالانه واردات خودرو پنج درصد کاهش یافته و به 85 درصد می‌رسید؛ اما با افزایش بهای ارز در سال 91 بازار واردات تحت تأثیر قرار گرفت که بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبود. به این ترتیب تعرفه واردات خودرو به تدریج به 45 و سپس به 40 درصد رسید ولی این پایان ماجرا نبود و پس از مدتی تعرفه‌ها مجدداً تا 75 درصد افزایش یافت.

در آن زمان و در اوج مشکلات ارزی کشور، عده‌ای با ارز دولتی و مرجع که نسبت به بازار آزاد 2000 تا 2500 تومان ارزان‌تر بود و برای امور مهم‌تری مانند واردات دارو مورد استفاده قرار می‌گرفت، اقدام به وارد کردن خودروهای لوکس کردند و اینجا بود که دولت واردات خودروهای با حجم موتور 2500 سی سی به بالا را ممنوع اعلام کرد. این قانون از شهریور سال 1393 اجرایی شد. درست پیش از این مصوبه تعداد 137 خودرو به کشور وارد شده بود و با اجرای این طرح در گمرک باقی ماندند اما پس از مدتی این خودروها به ناچار ترخیص شدند.

واردات خودروهای لوکس همچنان ممنوع است

با روی کار آمدن دولت یازدهم که به اقتصاد آزاد اعتقاد داشت، همه منتظر آزادسازی ورود این خودروها بودند اما همچنان خودروهای لوکس جزو کالاهای ممنوعه باقی ماندند. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم آماری را در مورد میزان ورود خودروهای لوکس به ایران اعلام کرد. طبق این آمار در سال 1389 تعداد 23 هزار و 763 خودرو، در سال 1390 تعداد 18 هزار و 604 خودرو، در سال 1391 تعداد 16 هزار و 239 خودرو، در سال 1392 تعداد 4 هزار و 16 خودرو و در نیمه اول سال 1393 نیز تعداد 133 خودرو وارد کشور شدند.

نوبخت در ادامه حمایت از خودروهای داخلی را امری ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد که روزی از ورود خودروهای خارجی بی نیاز شویم. تعرفه واردات خودرو همچنان همان 75 درصد است اما هم اکنون واردات خودروی لوکس به کل ممنوع است.

اخیراً با خبر شدیم که ممکن است دولت معیار تعیین خودروهای لوکس را تغییر دهد. یکی از اعضای شورای سیاست گذاری خودرو اعلام کرد که هرساله کمیته تعرفه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل می‌شود و بررسی‌های لازم در این مورد انجام خواهد گرفت. محمدرضا نجفی منش افزود:

قطعاً بحثی در مورد کاهش تعرفه‌ها نخواهیم داشت و شاید برای افزایش آن بررسی صورت گیرد. همین‌طور جهت ممنوعیت و یا آزادسازی واردات خودرو دولت تصمیم گیرنده خواهد بود که تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است.

وی در ادامه گفت که در بیشتر کشورها واردات خودرو محدود می‌شود اما ممنوع نیست و محدودیت ورود این‌گونه خودروها می‌تواند به نفع مردم و کشور باشد.

فرهاد احتشام زاده نیز بیان کرد که طبق برنامه قرار بود سالانه پنج درصد تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند اما به یکباره با ممنوعیت ورود خودروهای لوکس مواجه شدیم. رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو در مورد تغییر تعرفه‌ها نیز گفت:

افزایش تعرفه واردات خودرو می‌تواند درآمدزایی خوبی را برای دولت به همراه داشته باشد اما به همان میزان موجب افزایش قیمت این خودروها و بی ثباتی بازار می‌شود.

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که دولت در آینده چه تصمیمی برای این موضوع خواهد گرفت. آیا ورود خودروهای با موتور 2500 سی سی به بالا همچنان ممنوع باقی خواهد ماند با اینکه این مصوبه لغو می‌شود و یا شاید شاهد تغییر تعریف خودروهای لوکس باشیم و برای خودروهایی که قیمت بالایی دارند محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*