نصب وردپرس

آموزش جامع وردپرس قسمت ششم؛ مقدمات نصب وردپرس

در این آموزش به ملزومات و مقدماتی که برای نصب وردپرس مورد نیاز است خواهیم پرداخت. در آموزش‌های ابتدایی نیز گفته شد اولین مولفه‌ای که در طراحی وب‌ سایت نیاز است، آدرس یک دامنه بوده و هر دامنه‌ای نیازمند فضایی تحت عنوان هاست خواهد بود. اکنون بیشتر درباره نحوه نصب سیستم مدیریت محتوا وردپرس آموزش می‌دهیم.

یک دامنه به تنهایی نمی‌تواند یک وب‌سایت باشد و به همین دلیل به هاست نیاز است. همچنین بر روی فضای هاست نیز می‌بایست برنامه‌ای مانند وردپرس موجود باشد تا بتوا آن را مدیریت کرد.

معمولا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات وب‌ هاستینگ، هاست خود را به همراه این برنامه (به صورت نصب شده) به مشتری ارائه می‌دهند. برنامه‌های مدیریتی مختلفی برای مدیریت هاستینگ وجود دارد که بر روی سیستم‌ عامل‌های مختلف قابل نصب هستند. به عنوان مثال می‌توان به مواردی چون CPanel ،Plesk و Direct Admin اشاره کرد.

نصب وردپرس

مقدمات نصب وردپرس

در آموزش‌های بعدی سعی بر آن خواهد بود که نصب وردپرس بر روی انواع پنل‌های مدیریتی هاستینگ در کلیه سیستم‌عامل‌ها (همچون لینوکس و ویندوز) در حالت‌های مختلف آموزش داده شود.

بستری که حداقل‌های لازم را برای اجرای یک سیستم مدیریت محتوا فراهم آورد، وب‌ سرور نام دارد، اگر وب‌ سرور را به منزله نرم‌ افزار حداقلی بدانیم، آدرس دامنه و فضای هاستینگ نیز سخت‌افزارِ حداقلی قلمداد خواهند شد. مطمئنا پل ارتباطی این دو، یک درایور سخت‌افزاری خواهد بود. به تعبیر دیگر، درایور مربوط، همان نرم‌ افزار مدیریت هاست است. نتیجه‌گیری نهایی از این بخش این است که CMSها را باید بر روی یک وب سرور نصب کرد که بر روی یک مرورگر وب نصب و اجرا خواهند شد.

نصب وردپرس

وب‌سرورها نیز انواع مختلفی دارند که به عنوان شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به وب‌ سرور متن‌ باز آپاچی (Apache) و وب‌ سرور انحصاری IIS اشاره داشت. معمولا Apache بر روی سروری که دارای سیستم‌ عامل متن‌ باز لینوکس است، نصب شده و IIS بر روی سرورهای ویندوزی نصب می‌شود.

نصب وردپرس

با شبیه‌ سازی یک وب‌ سرور بر روی هارد یک کامپیوتر خانگی (بدون نیاز به اینترنت) نیز می‌توان به مدیریت محتوای یک وب‌سایت در مرورگر وب خود پرداخت. این فرآیند (شبیه‌سازی خدمات وب سرور و وب هاستینگ بر روی سیستم خانگی) با بسته‌های نرم‌افزاری چون ٬LAMP ٬WAMP و XAMPP و نظایر آن میسر می‌شود. نصب در حالت اول را اصطلاحا نصب سروری و حالت دوم را نصب محلی (Local Server) می‌گویند.

نصب وردپرس

تفاوت این دو، شاید تنها در بسترسازی مقدماتی باشد و فرآیند اصلی نصب وردپرس در هر دو حالت یکسان خواهد بود. چگونگی نصب وردپرس در مقالات بعدی آموزش داده خواهد شد.

برای دسترسی به فهرست این دوره شامل لینک به تمامی مطالب منتشر شده، می‌توانید به مطلب آموزش جامع وردپرس مراجعه کنید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. یه دنیا سپاس جناب حقیقت

    منتظر بخش های بعدی این سری مقالات خوب هستیم