وردپرس

آموزش جامع وردپرس قسمت پنجم؛ به‌ کارگیری وردپرس

در این آموزش کارهایی را که برای به‌ کارگیری وردپرس مورد نیاز است شرح می‌دهیم. قدرت و امنیت سیستم مدیریت محتوای وردپرس نباید شما را از به آزمون گرفتن آن منصرف کند، چرا که به میزان کافی برای هر کاربر هر چند مبتدی، سادگی لازم را داراست. اکنون بیشتر با نحوه به‌ کارگیری CMS وردپرس آشنا می‌شویم.

پیش‌تر نیز عنوان کردیم که فلسفه پیدایش وردپرس، بر اساس راه‌اندازی وبلاگ آغاز شد و سادگی، کاربرپسندی، محبوبیت و شهرت جهانی ایجاد شده، آن را به سمت تبدیل شدن به سیستم مدیریت محتوا سوق داد. به همین دلیل برای این دو سیاست، در دو وب‌ سایت‌ مختلف، در به‌ کارگیری وردپرس در دو روند متفاوت پیگیری شد:

وب سایت WordPress.com و WordPress.org

مهمترین وجه تمایز WordPress.com با WordPress.org در نوع خدمات وب‌ هاستینگ آن‌ها است. در وب سایت WordPress.org خواهید توانست وب‌سایت / وبلاگ خود را بر روی هاست شخصی خود ایجاد کنید. در واقع WordPress.org جایی است که نرم‌ افزار وردپرس، به طور رایگان قابل دانلود خواهد بود. کافی است پس از تهیه (خرید) یک آدرس دامین و پانلی برای میزبانی هاست، نسخه وردپرس دانلود شده را بروی WebServer خود نصب کنید.

وردپرس

ناگفته نماند که بسیاری از شرکت‌های خدمات وب‌ هاستینگ، سیستم مدیریت محتوا وردپرس را نیز (بنا به درخواست مشتری) بر روی سرویس خود نصب می‌کنند.
اما WordPress.com نیز خدمات میزبانی وب (وب‌ هاستینگ) را به طور رایگان ارائه می‌کند تا نیازی به دانلود وردپرس و خریداری فضایی برای هاست نداشته باشید. پس همچنان برای انتخاب WordPress.com یا WordPress.org یک دو راهی وجود دارد.

وردپرس

مطمئنا هردوی آن‌ها دارای جوانبی مثبت و منفی هستند. اگر مایل نیستید برای دریافت خدمات هاستینگ هزینه‌ای پرداخت کنید و از طرفی دیگر با مدیریت دیگران بر روی وب‌ سرور سایت خود مشکل ندارید، قاعدتا بهترین انتخاب WordPress.com خواهد بود.

به‌ کارگیری وردپرس

گفتنی است که در WordPress.com قادر به آپلود فایل‌ها، سفارشی‌سازی قالب‌ها، افزونه‌ها و یا ویرایش کدهای PHP موجود در سایت خود نخواهید بود. همینطور نخواهید توانست تا هر آدرس دامینی را برگزینید و الزاما می‌بایست زیر دامنه ای از دامنه اصلی شرکت به آدرس subdomain.wordpress.com باشید. همانطور که گفتیم سیاست WordPress.com مبتنی بر خدمات بلاگینگ همچون سرویس بلاگینگ فارسی بلاگفا است.

وردپرس

در نقطه مقابل، استفاده از نسخه‌های قابل دانلود وردپرس (از سایت WordPress.org) برای شما دارای انعطاف‌پذیری بیشتری است و قابلیت و قدرت ایجاد و اعمال تغییرات (سفارشی‌سازی) را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

وردپرس

در این حالت، مطمئنا نام دامین دلخواه خود را داشته و مجاز خواهید بود دسترسی کاملی به فایل‌ها، قالب‌ها، افزونه‌ها و کدهای منحصر به فرد خود داشته باشید و به مدیریت پایگاه‌ داده مربوط به آن بپردازید. پرواضح است که با سیستم مدیریت محتوای وردپرس، مدیریت کلیه محتوای وب‌ سایت خود را در دست خواهید گرفت.

گفتنی است که در دوره آموزش جامع وردپرس، تمرکز بر چگونگی استفاده از نسخه دانلودی نرم‌ افزار (WordPress.org) است. به زودی در قسمت‌های آتی چگونگی نصب و استفاده کاربردی از وردپرس آموزش داده خواهد شد.

برای دسترسی به فهرست این دوره شامل لینک به تمامی مطالب منتشر شده، می‌توانید به مطلب آموزش جامع وردپرس مراجعه کنید