بررسی ویژگی های آی او اس 10

نگاهی به آی او اس 10 : سرگرم کننده، تازه و کاربردی‌تر از همیشه

اپل همراه با رونمایی از آیفون 7 و آیفون 7 پلاس تاریخ عرضه نسخه نهایی آی او اس 10 (iOS 10) را نیز اعلام کرد تا شما 23 شهریور ماه قادر به دریافت بزرگ‌ترین به‌روزرسانی تاریخ سیستم عامل آی او اس باشید. این به‌روزرسانی با ویژگی‌های بسیار جذاب و زیادی همراه شده است که در این مقاله قصد داریم نگاه نزدیک‌تری را به این ویژگی‌ها داشته باشیم.

آن‌ها پیشرفته‌ترین سیستم عامل موبایلی جهان می‌نامندش. با نصب بر روی بیش از یک میلیارد تلفن همراه و 300 میلیون تبلت، اینک باید سیستم عاملشان را یکی از محبوب‌ترین‌های بازار بدانیم. در طول این سال‌ها بیش از دو میلیون اپلیکیشن برای آن توسعه یافته و در آینده میزان قابل توجهی نیز به این تعداد افزوده خواهد شد. روی صحبت ما با سیستم عامل آی او اس اپل و تازه‌ترین نسخه از آن یعن آی او اس 10 که در واقع بزرگ‌ترین نسخه آی او اس نیز شناخته می‌شود، است.

در حال حاضر این نخستین باری است که قصد داریم نگاه عمیق‌تری سیستم عامل iOS 10 بی‌اندازیم. این پلتفرم مدتی است (از ماه ژوئن و حتی قبل از آن) به صورت آزمایشی در دسترس است و ما تجربه خوبی را با استفاده از این سیستم عامل به دست آورده‌ایم. امروز سرانجام آخرین نسخه از بیلد آی او اس 10 به دست ما رسیده است و اینک می‌توانیم مطمئن‌تر از گذشته در مورد آن به صحبت بپردازیم.

صفحه قفل؛ بازنگاری شده در آی او اس 10

با نصب تازه‌ترین نسخه از سیستم عامل آی او اس حس متفاوتی را نسبت به هر زمان دیگر به دست خواهید آورد. فضای این سیستم عامل آشنا در عین حال متفاوت با آنچه که بود هست.

به عنوان مثال قفل کردن صفحه نمایش یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین بخش‌های دوباره طراحی شده‌ی تاریخ این پلتفرم موبایلی است. با کمال تعجب دیگر خبری از سوایپ کردن انگشت بر روی صفحه برای رمزگشایی نیست؛ در عوض شما برای از خواب بیدار کردن صفحه نمایش آیفون خود نیازمند فشار دادن کلید هوم هستید.

حذف کردن یکی از ویژگی‌هایی که در واقع می‌توان از زمان آغاز ورود آن به گوشی‌های هوشمند اپل به عنوان امضای برند تجاری آیفون‌ها تبدیل شد، شجاعت اپل را نشان دهد؛ چرا که این ویژگی برای بسیاری از کاربران آیفون‌ها دیگر آزار دهنده شده بود. در حال حاضر دیگر برای آن که به صفحه ویجت‌ها منتقل شوید می‌بایست به سمت راست انگشت خود را روی صفحه سوایپ کنید.

صحبت از صفحه قفل لاک اسکرین شد، باید بگوییم که مصرف کنندگان دو آیفون 6 اس و 6 اس پلاس می‌دانند که اسکنر اثر انگشت این گوشی‌ها از چه سرعتی برخوردار است. این اسکنر واقعاً سریع است. با فشردن کلید هوم فوراً صفحه رمزگشایی می‌شود و دیگر مجالی برای تماشای ساعت و یا نوتیفیکیشن‌ها به شما داده نخواهد شد. برای حل این موضوع اپل بیدارباش صفحه را با کج کردن گوشی فراهم کرده است. این قضیه به شما کمک می‌کند تا قبل از بازگشایی صفحه بتوانید لاک اسکرین را دیده و از نوتیفیکیشن همراه با ساعت بهره ببرید. برای این کار کافی است تا صفحه گوشی خود را مطابق تصویر زیر کج کنید و در صورت نیاز با فشردن کلید هوم وارد گوشی شوید.

این ویژگی تنها بر روی آیفون 6 اس و 6 اس پلاس قابل رویت است و دارندگان مدل‌های پایین‌تر از آن (حتی آیفون 6) قادر به تجربه آن نیستند. دلیل این هم نیازمندی به پردازنده M9 و یا بهتر است. البته اگر علاقه‌ای به این نوع بیدار باش حرکتی نداشتید می‌توانید از بخش تنظیمات صفحه (Display) آن را غیر فعال کنید.

در این صفحه توییک دیگری نیز وجود دارد که در واقع شرتکاتی برای اپلیکیشن دوربین به حساب می‌آید. درست زمانی که صفحه را کج کرده و به صفحه قفل منتقل شدید، با کشیدن صفحه به سمت چپ، شما مستقیماً وارد اپلیکیشن دوربین خواهید شد. این بدان معنی است که دیگر نیازی به فشردن دکمه دیجیتالی کوچک در گوشه‌ها نخواهد بود.

یک خانه جدید برای تمام ویجت‌های شما

همانطور که در بالا نیز گفته شد، سوایپ برای قفل گشایی صفحه در آی او اس 10 حذف شده و به جای آن با سوایپ کردن به سمت راست با صفحه جدیدی مواجه خواهید شد که ویجت‌های شما در آنجا قرا دارد. این ویجت‌ها به شکل یک لیست عمودی نمایان هستند و حتی می‌توانید از قسمت بالایی آن‌ها به جستجو نیز بپردازید.

ژستور مشابه به همین قضیه در صفحه اصلی آی او اس 10 نیز قرار دارد. چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم این ویجت‌ها میهمان صفحه اصلی گوشیمان خواهند بود. البته شما می‌توانید ویجت‌های مختلف را به آن اضافه و یا هر کدام را که باب میلتان نبود حذف کنید.

بررسی ویژگی های آی او اس 10

ویجت ها در آی او اس 10

با این حال هنوز ما متوجه این قضیه نشده‌ایم که چرا اپل از این صفحه ویجت‌ها در لاک اسکرین نیز استفاده کرده است؛ چرا که عملاً کارایی اصلی شما با این صفحه دسترسی سریع به دوربین و یا تماشای اطلاعاتی نظیر ساعت و نوتیفیکیشن است.

لمس سه بعدی کاربردی‌تر از همیشه

لمس سه بعدی اپل برای خود طرفداران زیادی را پیدا کرد اما در ابتدای کار این ویژگی محدودیت‌های خاص به خود را داشت و ما عملا شاهد کاربردهای زیادی برای آن نبودیم. همراه با آی او اس 10 صفحه نمایش حساس به فشار آیفون‌ها خیلی کاربردی‌تر از گذشته بود.

این تنها به خاطر شرتکات‌های جدید نیست که اینک به اپلیکیشن‌های آیفون اضافه شده است بلکه تنظیمات نیز از این پس جذاب‌تر هستند و شما می‌توانید به لطف لمس سه بعدی خیلی سریع به کنترل‌های اینترنت سیم کارت دسترسی پیدا کنید. در این نسخه از سیستم عامل همچنین نمایش یک ویجت از طریق لمس سه بعدی نیز قابل استفاده است که می‌تواند در بسیاری از موارد کاربردی باشد.

به عنوان مثال لیستی از مخاطبین مورد علاقه شما، نمایش شرایط فعلی آب و هوا، نمایش فعالیت‌های امروز شما و همچنین نمایش تقویم در یک نگاه اجمالی همگی بدون نیاز به اجرای کامل هر اپلیکیشنی تنها از طریق لمس سه بعدی و یک پیشنمایش کوچیک نمایان هستند. بدون شک این یک نوآوری استثنایی از سوی اپل است.

آراسته شدن مرکز کنترل

مهم‌تر از لمس سه بعدی، ویژگی‌هایی هستند که اینک به کنترل سنتر ورود کرده‌اند. به عنوان مثال با لمس سه بعدی بر روی آیکون چراغ قوه در کنترل سنتر شما سه تنظیم متفاوت را در اختیار خواهید داشت و یا به عنوان مثال با فشار بر روی تایمر می‌توانید تایم‌های از پیش تنظیم شده را خیلی سریع برگزینید.

بررسی ویژگی های آی او اس 10

کنترل سنتر آی او اس 10

این پنل به خودیه خود می‌تواند جذابی خاصی را برای کاربران آیفون‌ها به همراه داشته باشد. جالب اینجاست که موزیک کنترل پیشرفته‌تر از گذشته به یک صفحه جداگانه رفته است که با سوایپ کردن به سمت چپ در کنترل سنتر به آن دسترسی خواهید داشت. در این صفحه ما شاهد کلیدهایی مانند توقف، عقب، جلو و کلیدهای تنظیم صدا هستیم. جالب اینجاست که نام خواننده و آهنگ همراه با تصویر آن نیز نمایان هستند.

پیام رسانی؛ 264 درصد سرگرم کننده‌تر

پیام رسان اپل یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌هایی است که در آی او اس 10 ما شاهد توجه ویژه اپل بر روی آن بوده‌ایم. شما هنوز هم می‌توانید مثل قبل پیام‌های معمولی و یا به کاربران آی او اسی دیگر iMessage ارسال کنید.

این اپلیکیشن پیام رسان در آی او اس 10 به شما اجازه اضافه کردن افکت‌های مختلف به متن‌هایتان (تنها برای iMessage) نظیر شیرینی، بالن‌ها، آتش بازی‌ها و لیزر را می‌دهد که در پس زمینه نوشته‌های شما به خوبی نمایان خواهد شد. جالب اینجاست که شما می‌توانید این متن‌ها را کوچک و یا بزرگ نیز کنید.

اما یکی از بخش‌های جذاب این اپلیکیشن Invisible Ink یا همان جوهر نامرئی نام دارد. به طور خلاصه از سوی شما تصویر یا متنی غیر واضح به فرد مورد نظر فرستاده می‌شود. وقتی فرد گیرنده بر روی آن تصویر سوایپ می‌کند کاملا شگفت زده خواهد شد و می‌تواند آن مورد ارسالی را مشاهده کند. به نوعی می‌توان گفت این روش در کنار محافظت از مطلب ارسالی شما، جذابیت بصری خوبی را نیز به کاربر ارائه می‌دهد. علاوه بر این شما قادر به ارسال دست خط خود از طریق این اپلیکیشن به دوستانتان هستید. در انتها باید به قابلیت کوچک و بزرگ کردن سایز ایموجی‌ها و استیکرهای ارسالی اشاره کرد که جذابیت خاصی به پیام‌های شما می‌دهد.

دستیار صوتی سیری یک مرحله به بالاتر رفته است

بررسی ویژگی های آی او اس 10افراد بیشتری نسبت به آن چه که شما فکر می‌کنید از سیری استفاده می‌کنند. به ادعای اپل سیری میزبان بیش از 2 میلیارد درخواست در هر هفته بوده و بدون شک با انتشار آی او اس 10 این میزان رشد عظیمی را به خود خواهد دید.

نسخه جدید سیستم عامل موبایلی اپل اینک سیری را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده تا بتوانند قابلیت‌های جذابی را همراه با این دستیار برای اپلیکیشن‌های شخص ثالث خود به ارمغان آورند. به عنوان مثال باید به انجام مکالمات صوتی و تصویری، ارسال پیام متنی، دریافت یا ارسال مبالغ، جستجوی تصاویر، خواندن یک کتاب و یا مدیریت وظایف روزانه اشاره کرد. اینک شما می‌توانید تنها با صوت خود توسط سیری یک اتومبیل را از Uber درخواست کنید، تمرین روزانه خود را با Runtastic به ثبت برسانید، در پینتریست جستجو کنید و یا با اسکایپ یک مکالمه را آغاز کنید. تمامی این‌ها قابلیت‌هایی است که اپل همراه با آی او اس 10 برای کاربران دیوایس‌های خود ارائه کرده است.

هرچند در حال حاضر با توجه به تازه ارائه شدن سیری به توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های شخص ثالث کمتری مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند؛ اما به زودی و با توسعه این سیستم عامل بدون شک اکثر توسعه دهندگان به سمت استفاده از آن روی خواهند آورد.

تصاویر شما اینک به خاطرات تبدیل می‌شوند

آیا همیشه دوست داشتید راهی برای مرور تمامی تصاویر قدیمی و جدیدتان در کتابخانه تصاویر وجود داشته باشد؟ خب اگر حتی چنین چیزی را هم نمی‌خواستید، تصاویر در آی او اس 10 به اندازه کافی برای این کار هوشمند بررسی ویژگی های آی او اس 10شده‌اند. به لطف تکنیک‌های پیشرفته، این اپلیکیشن اینک می‌تواند مکان‌ها و اشیاء مختلف (ماشین‌ها، گل‌ها، حیوانات و حتی طلوع و غروب آفتاب) را شناسایی کند. تمامی این محاسبات به صورت محلی انجام می‌گیرند تا اپل شانس درز اطلاعات ناخواسته را به حداقل برساند. این قابلیت جدید کاملاً سرگرم کننده و در عین حال مفید است؛ اگر چه توانایی شناسایی این اپلیکیشن همچین هم بی عیب و نقص به نظر نمی‌رسد (به خصوص در مواردی نظیر شناسایی خودروهای ایرانی). با این حال ما امیدواریم که در آینده همه چیز در این اپلیکیشن بهبود یابد.

اپل توانایی تجزیه و تحلیل چهره‌ها را نیز در این برنامه گسترش داده است.تقریباً هر فردی که در تصاویر شما یافت می‌شود شناسایی شده و به صورت یک آلبوم از مجموعه تصاویر آن فرد درخواهد آمد. این باعث می‌شود که دسترسی شما به تمامی تصاویری که فرد مورد نظر در آن قرار دارد آسان و سریع باشد.

همه این‌ها به کنار کمتر ویژگی به اندازه ویژگی جدید این اپلیکیشن به نام «خاطرات» یا Memories جذاب به نظر می‌رسد؛ به خصوص این که اپل برایش یک تب جداگانه را در بخش گالری دیوایستان در نظر گرفته است. این قابلیت به صورت خودکار آلبوم‌هایی را از رویدادهای تصویری شما که به صورت سری گرفته شده‌اند ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال تمامی تصاویر تولد امسال شما به صورت خودکار در قالب یک آلبوم به نمایش درخواهند آمد. البته راه‌های دیگری نیز برای ساخت گالری خودکار مانند تمامی تصاویر گرفته شده در یک منطقه روی نقشه قرار دارد.

اپل موزیک

در حالی که اپل موزیک با 17 میلیون مشترک پولی حاوی سیستم عامل آی او اس به خوبی پرطرفدار به نظر می‌رسد، این اپلیکیشن به خودی خود می‌تواند برخی ریز تنظیمات را نیز ارائه کند. این دقیقاً همان چیزی است که با رفتن به آی او اس 10، با اپل موزیک می‌بینیم و اینک رابط کاربری بسیار ساده‌تر از گذشته شده است تا ما آسان‌تر از قبل به موسیقی دلخواهمان گوش دهیم.

بررسی ویژگی های آی او اس 10

همچنین یک بخش جداگانه برای تمامی موسیقی‌های دانلود شده وجود دارد که زیبا به نظر می‌رسد. علاوه بر این، برای کسانی که علاقه‌مند به آواز همراه گوش دادن به موسیقی هستند قابلیت زیرنویس موسیقی‌ها اضافه شده که می‌توانید با کشیدن آن به سمت بالا در هنگام پخش موسیقی، متن آن را نیز مشاهده کنید.

استنتاج نهایی

حتی اگر این سیستم عامل نتواند محبوب شود، باید گفت که آی او اس 10 آینده‌ی دیوایس‌های موبایل و تبلت اپل خواهد بود و ویژگی‌های بسیار جذابی را به کاربران خود ارائه می‌کند و احتمالاً در آینده‌ای نزدیک ویژگی‌های جدیدی نیز به آن اضافه خواهد شد.

بررسی ویژگی های آی او اس 10

به عنوان مثال اپلیکیشن ساعت شما را با موسیقی‌های مورد علاقه شما از خواب بیدار خواهد کرد، یادداشت‌های مشترک به اپلیکیشن Notes اضافه شود، دستی به سر و روی نقشه‌ها کشیده خواهد شد، اپلیکیشن تلفن اجازه خواهد داد تا تماس از طرف اشخاص ناشناس را مسدود کنید، اپلیکیشن Home تعامل بیشتر و جذاب‌تری را با اینترنت اشیاء برقرار خواهد کرد و غیره. اما تا همینجای کار هم اپل را باید به خاطر عرضه چنین به‌روزرسانی بزرگی تحسین کرد. به معنای واقعی آی او اس 10 بزرگ‌ترین به‌روزرسانی تاریخ این سیستم عامل خواهد بود.

سیستم عامل iOS 10 با دیوایس‌های زیر سازگاری دارد :

  • آیفون 6 پلاس، آیفون 6، آیفون 5 اس، آیفون 5 و آیفون 5 سی
  • نسل ششم آی پاد تاچ
  • نسخه‌های 9.7 و 12.9 اینچی آیپد پرو
  • آیپد ایر 2، آیپد ایر، آیپد 4 و آیپد 3
  • آیپد مینی 3 و آیپد مینی 2

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*