آیفون 7

10 موردی که بهتر است راجع آیفون 7 بدانید

شرکت اپل دو شب پیش طی مراسمی طولانی مدت در سانفرانسیسکو، در کنار ساعت هوشمند اپل واچ 2، سرانجام از آیفون 7 در دو نسخه 4.7 و 5.5 اینچی رونمایی کرد. ما در مطالبی اختصاصی به بررسی قابلیت‌های این گوشی‌های هوشمند پرداخته‌ایم و این بار نیز در ادامه قصد داریم به طور موشکافانه‌تری 10 ویژگی آن را بازگو کنیم.

طراحی

به وضوح مشخص است که در ساخت آیفون 7 و 7 پلاس، از زبان طراحی به کار گرفته شده در آیفون‌های سال گذشته پیروی شده است، به طوری که شاید تنها تفاوت آن‌ها را بتوان در حذف خطوط آنتن دهی و به کار گیری لنز بزرگتر در قاب پشتی دانست. به هر حال اکنون نیز با یک گوشی آلومینیومی با گوشه‌های گرد سر و کار داریم که البته به رنگ‌بندی آن، مشکی براق که اپل از آن با عنوان Jet Black یاد می‌کند اضافه گردیده است.

پردازنده

اینک آیفون جدید اپل از پردازنده تازه‌ای به نام A10 Fusion بهره می‌برد. این پردازنده موجب شده تا آیفون 7 اپل عمر باتری 2 ساعت بیشتری نسبت به آیفون 6 اس ارائه دهد. همچنین اپل ادعا می‌کند که این تراشه در حال حاضر قدرتمندترین تراشه‌ای است که در گوشی‌های هوشمند تعبیه شده است. به گفته اپل این تراشه از نظر سرعت 50 درصد سریع‌تر از تراشه A9 بوده و قدرت گرافیکی بیشتری را نیز ارائه می‌دهد و این در حالیست که در قسمت رندر نیز شاهد افزایش توان 50 درصدی نسبت به سال گذشته هستیم.

نمایشگر

به طور کلی ابعاد و رزولوشن آیفون‌های جدید نسبت به نمونه سال گذشته تغییری نکرده، با این حال ادعا می‌شود پنل رتینای مجهز به فناوری تاچ 3 بعدی آن‌ها 25 درصد روشن‌تر شده است.

حافظه ذخیره سازی

آیفون‌های جدید در سه نسخه 32، 128 و 256 گیگابایتی به بازار عرضه خواهند شد؛ البته ناگفته نماند که مدل مشکی براق تنها در ظرفیت‌های 128 و 256 گیگابایتی قابل سفارش است.

عمر شارژ باتری

طبق ادعای شرکت سازنده، عمر شارژ باتری به کار رفته در آیفون 7، حداقل دو ساعت بیشتر از آن چیزیست که در آیفون 6 اس شاهد آن بودیم. البته در سوی دیگر نیز عمر شارژ باتری آیفون 7 پلاس دست کم 1 ساعت بیشتر شما را در طول روز نسبت به آیفون 6 اس پلاس همراهی خواهد کرد.

دوربین آیفون 7

نقطه قوت آیفون‌های امسال را شاید بتوان دوربین به کار رفته در آن‌ها دانست. بدین ترتیب سنسور 12 مگاپیکسلی آیفون 7 که دارای گشادگی دیافراگم f/1.8 بوده و دارای سیستم فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز، سیستم لرزش گیر اپتیکال و  فلاش  ال ای دی 4 کاناله است.

کیفیت بالاتر حافظه ذخیره سازی بیشتری طلب می‌کند، اما بهبودها در حال حاضر 60 درصد سریع‌تر و 30 درصد مصرف انرژی کمتر را نشان می‌دهند. ثبت تصویر در شرایط نوری کم به کمک بهبودهای نرم افزاری و یک سنسور صورت می گیرد، افزایش عمق میدان مفهومی جدید در آیفون 7 پلاس است که باید بیشتر از آن گفته شود.

اما در سوی دیگر آیفون 7 پلاس به دوربین دوگانه تجهیز گردیده است. استفاده از دوربین دوگانه یک قابلیت منحصر به فرد محسوب نمی‌شود به طوری که تا پیش از این نیز در پرچم‌دارانی از جمله پی 9 هواوی و جی 5 ال‌جی شاهد استفاده از آن بوده‌ایم.

البته اپل مدعی است که لنز دوگانه 12 مگاپیکسلی آیفون 7 پلاس که دارای زاویه‌ی گسترده‌ی 28 میلی‌متری و تله فوتو 56 میلی متری هستند، نسبت به نمونه‌های رایج در بازار به مراتب عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند. تکنولوژی دوربین محاسباتی آیفون به‌احتمال‌زیاد بر پایه‌ی تکنولوژی کمپانی Linx که سال گذشته به زیر مجموعه اپل اضافه گردید، توسعه پیدا کرده است.

لنز این گوشی، زوم 2x را ارائه می‌دهد که با روش‌های نرم افزاری تا 10x افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این شاهد استفاده از فالش دوگانه رنگ طبیعی در کنار سنسور 12 مگاپیکسلی هستیم که البته همین فلاش دوگانه LED با 50 درصد نور بیشتر نسبت به مدل قبلی به همراه امکان تغییر رنگ‌های سرد و گرم فلاش برای بهترین نتیجه در دسترس قرار دارد.

در سوی دیگر دوربین این محصول با فناوری فورس تاچ سازگار بوده، به طوری که میزان فوکوس به شدت فشار اعمال شده به نمایشگر تغییر خواهد کرد.

این نکته را از یاد نبریم که هر دو آیفون جدید در قاب جلویی به سنسور 7 مگاپیکسلی دوربین سلفی مجهز شده‌اند که یک افزایش کیفیت محسوس نسبت به مدل‌های سال گذشته محسوب می‌شود. بدین ترتیب با بهره‌گیری از دوربین سلفی مجهز تثبیت کننده اتوماتیک، تصاویر شفاف و روشن را ثبت نمایید.

دکمه هوم جدید

هرچند تا پیش از این شایعه گردیده بود که ممکن است سرانجام دکمه هوم از قاب جلویی آیفون‌های جدید حذف شود، با این حال شرکت سازنده با توجه به بازخوردهای دریافتی نسبت به این اقدام از سوی کاربرانی که به استفاده از دکمه هوم عادت کرده‌اند، سرانجام مکانیزم مکانیکی این دکمه را حذف کرده، به طوری که هم‌اکنون گویی با یک ترک‌پد پشتیبانی کننده از فناوری فورس تاچ رو به رو هستیم.

رنگ‌بندی جدید

آیفون‌های نسل جدید علاوه بر رنگ‌بندی نقره‌ای، طلایی و رز گلد، امسال در رنگ مشکی مات و مشکی براق موسوم به “jet black” نیز قابل سفارش خواهند بود. البته به یاد داشته باشید که اثر انگشت و لکه‌ها به راحتی روی بدنه آیفون jet black می‌نشیند، با این حال آیفون مشکی از این معضل به دور است.

مقاومت در برابر آب

به عنوان یک قابلیت منحصر به فرد که تا پیش از این از سوی اپل شاهد آن نبودیم، آیفون 7 و 7 پلاس به قابلیت مقاومت در برابر آب و گرد و غبار بر اساس استاندارد آی‌پی 67 مجهز شده‌اند. به زبان ساده‌تر، دستگاه‌های دارای این استاندارد، قادر هستند به مدت نیم ساعت در عمق نیم متری آب ساکن شیرین دوام آورند. البته در سوی دیگر نیز بدنه آن‌ها در برابر ورود گرد و غبار محافظت شده است.

سیستم صدا

بر اساس شایعات از پیش درز کرده، آیفون‌های نسل جدید بدون بهره‌گیری از درگاه جک 3.5 میلی متر صدا به بازار عرضه خواهند شد. البته در سوی دیگر این محصولات به اسپیکرهای استریو تجهیز شده‌اند که 50 درصد قدرتمندتر از آن چیزیست که پیش‌تر در آیفون 6 اس مشاهده کرده‌ایم.

البته اپل در مراسم دیشب از ایرپادهای مخصوص آیفون 7 رونمایی کرده است، با این حال در جعبه این محصولات یک کانکتور درگاه لایتینگ برای اتصال هدفون های قدیمی نیز تعبیه شده است. ساکنین کوپرتینو معتقد هستند که درگاه لایتینگ نسبت به جک 3.5 میلی متری صدا قادر است صدا را بهتر منتقل کند و این در حالیست که از آن می‌توان برای امور دیگری نیز، همچون شارژ دستگاه نیز استفاده کرد.

چیپست وایرلس جدید

آیفون 7 به یک چیپست ارتباط دهنده خطوط وایرلس جدید با نام W1 مجهز شده است که امکان اتصال از طریق این شبکه با لوازم جانبی نزدیک گوشی را مهیا می‌کند.

در پایان لازم به ذکر است که آیفون‌های نسل جدید از فردا قابل پیش سفارش خواهند بود، با این حال عرضه رسمی آن‌ها از تاریخ ۲۶ شهریورماه با قیمت 649 دلار برای مدل 32 گیگابایتی آیفون 7 و 749 دلاری برای مدل 32 گیگابایتی آیفون 7 پلاس آغاز خواهد شد.