روش معلق نگه داشتن اشیاء در هوا توسط فراصوت

فراصوت اینک می‌تواند اشیاء بزرگ را نیز در هوا معلق نگه دارد!

اخیراً دانشمندان به لطف روش شناور سازی صوتی موفق شده‌اند تا با استفاده از فراصوت ، اشیای بزرگ‌تر از امواج صوتی را نیز بر روی هوا به صورت معلق نگه دارند. اینک در آینده‌ای نزدیک شما می‌توانید مایعات و یا اشیای بسیار داغ نظیر فلز داغ را بدون نیاز به لمس کردن بر روی هوا معلق نگه دارید.

دانشمندان مدت‌هاست در صدد آن هستند تا با روش شناور سازی صوت (Acoustic Levitation)، اشیاذ مختلف را به صورت معلق بر روی هوا نگه دارند؛ اما مشکلاتی سر راهشان قرار دارد که تا پیش از این آنها را قادر به انجام چنین کاری نمی‌ساخت.

روش معلق نگه داشتن اشیاء در هوا توسط فراصوت

«شناور سازی صوتی» (Acoustic Levitation) روشی برای معلق نگه داشتن اجسام مختلف بر روی هوا با استفاده از امواج صوتی (فراصوت) است. این تکنیک که برای نخستین بار توسط ناسا ارائه شد سالیان درازی است که توسط دانشمندان مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته برای انجام شناور سازی این مجموعه باید امواج صوتی با شدت 160 دسی بل منتشر کند. این صدا برابر صدای موتور جت در منطقه مسکونی است؛ به همین خاطر محققان از امواج فراصوت با فرکانس 24000 هرتز استفاده می‌کنند که برای انسان‌ها قابل شنیدن نخواهد بود!

همان‌طور که گفته شد دانشمندان مدت‌هاست از این تکنیک استفاده می‌کنند اما مشکل بزرگی که سر راه آن‌ها قرار دارد، عدم توانایی شناور سازی اشیای بزرگ‌تر از طول موج بدون نیاز به ضربه زدن به آن‌ها به جهت بلند کردنشان است. با این حال این مشکل دیگر در آینده‌ای نزدیک به طور کلی از سر راه برداشته شود. به تازگی جمعی متشکل از محققان برزیلی و بریتانیای موفق به معلق کردن و سپس بر روی هوا نگه داشتن یک توپ پلی استایرن با وزنی 3.6 برابر طول موج شده‌اند.

ترفندی که برای این کار از آن استفاده شده در واقع ایجاد یک موج ایستاده در فاصله بین مبدل و جسم است که به جای فشار معمول بین مبدل و بازتابنده قرار گرفته است. شما می‌توانید زاویه و حتی تعداد مبدل را نیز بدون از دست دادن تأثیر پذیری آن تغییر دهید و در نهایت شی مورد نظرتان را در دو جهت افقی و عمودی حرکت دهید. برای این کار شما نیاز به هیچ فشار فیزیکی نخواهید داشت و تنها اشاره‌ی شما کافی خواهد بود.

روش معلق نگه داشتن اشیاء در هوا توسط فراصوت

در حال حاضر این تکنولوژی فراصوت تنها برای معلق سازی اشیای ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین شما نمی‌توانید به همین زودی قدرت جذاب فراصوت را در محیط‌های مختلف مشاهده کنید. روش شناور سازی صوت اینک می‌تواند اشیای بزرگ را معلق نگه دارد و برای این کار شما را محدود به شکل و یا اندازه خاصی از اشیاء نخواهد کرد. با آماده شدن طرح نهایی، شما می‌توانید از این تکنولوژی در معلق نگه داشتن مایعات بر روی هوا و یا اشیای بسیار داغ مانند فلز که قادر به لمس آن‌ها نیستید استفاده کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*