فینالیست های مسابقه سالانه عکاسی حیات وحش سال 2016

فینالیست های مسابقه عکاسی حیات وحش سال 2016

اطلاعات مربوط به تصاویر راه یافته به مرحله پایانی یا همان فینال 52امین سری از مسابقات جهانی و سالانه عکاسی حیات وحش (WPY)، به تازگی اعلام شد. تصاویر مربوط به یک روباه کنجکاو، گنجشکی گرسنه که در حال یافتن موریانه‌ها است، ازدحام حشره‌های شب گرد در آسمان و دیگر موارد این چنینی توانستند به آخرین مرحله از این رقابت بزرگ راه یابند. این عکس‌ها به همراه تعدادی دیگر، بهترین تصاویر ثبت شده در حوزه عکاسی حیات وحش در سال 2016 به حساب می‌آیند و قرار است با استفاده از آنها، بهترین عکاس حیات وحش انتخاب گردد.

فینالیست های مسابقه سالانه عکاسی حیات وحش سال 2016 مشخص شدند

این سری از مسابقات عکاسی از سال 1965 در حال برگزاری است. جالب است بدانید که در آن سال‌ ها، تعداد عکس ها و تصاویر ارسال شده برای این مسابقات در حد 500 نمونه بود. اما امسال شاهد این موضوع هستیم که در بخش ورودی، 15 هزار تصویر از عکاسان حرفه‌ ای و آماتور از 95 کشور دنیا برای این مسابقات ارسال شده است. تمامی این سری از تصاویر در سه بخش مختلف داوری خواهند شد. نام این سه بخش که قرار است با توجه به محتوای تصاویر امتیازی ویژه به آنها اعطا گردد شامل نوآوری و ابتکار، خلاقیت در عکاسی و همچنین موارد تکنیکی هستند. تصاویر برتر مربوط به مسابقه WPY52 در تاریخ 21ام ماه اکتبر در موزه Natural History شهر لندن توسط عموم قابل مشاهده خواهد بود. برنده این سری از مسابقات نیز در تاریخ 18ام ماه اکتبر مشخص خواهد شد. هم اینک قصد داریم در بخش زیر به معرفی تصاویر راه پیدا کرده به بخش نهایی مسابقه سالانه عکاسی حیاتی وحش سال 2016 بپردازیم. در تیتر مربوط به هر عکس، ابتدا نام انتخاب شده برای آن، سپس نام عکاس و بعد از آن اطلاعات مربوط به ملیت عکاس نگارش خواهد شد. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید؛

تقسیم روزی، آودن ریکاردست، نروژ

فینالیست های مسابقه سالانه عکاسی حیات وحش سال 2016

در اغلب اوقات این کشتی‌های ماهیگیری هستند که به دنبال وال‌ها و ماهی‌ های بزرگ که به منظور مهاجرت در آب‌ های کم عمق گیر می‌افتند، حرکت کرده و به جستجوی آنها می‌پردازند. اما همان طور که در تصویر بالا شاهد هستید، در زمستان سال میلادی جاری، وال بزرگی به دنبال کشتی ماهیگیری حرکت کرده است و در حال تغذیه از شاه ماهی های شکار شده توسط این کشتی بزرگ است. در حقیقت این دسته از وال‌ ها به تن صدای مربوط به تجهیزات شکار ماهی کشتی ها عادت کرده‌اند و از این رو در هنگام بالا کشیدن شکار ها، خود را به این دسته از کشتی ها می‌رسانند. به نظر می‌رسد این گونه از رفتار وال ها به نفع آنها و همچنین ماهی گیران باشد. البته همیشه این طور نخواهد بود.

پرواز زیر نور ستاره‌ ها، ایمره پوتیو، مجارستان

فینالیست های مسابقه سالانه عکاسی حیات وحش سال 2016

این عکاس در هنگام ثبت تصویر بالا، تحت هجوم نامنظم حشرات یک روزه‌ای با نام مگس ماهی قرار گرفته بود که در کنار رودخانه رابا مجارستان در زیر نور ستارگان یک شب زیبا در حال پرواز بودند. برای مدت چند روز طی یک سال (انتهای ماه جولای و یا ابتدای ماه آگوست) تعداد بسیار زیادی از این دسته از حشرات بالغ در کنار یکی از شاخه‌های رود دانوب، محلی که در آن به صورت لارو زندگی می‌کردند، به پرواز در می‌آیند. در این شرایط زمانی، حشرات مزبور درست بعد از غروب آفتاب از لارو خود بیرون آمده و در آسمان آزادانه حرکت می‌کنند. البته در ابتدای کار آنها نزدیک به رودخانه هستند اما زمانی که عملیات مربوط به جفت گیری انجام شد، جنس ماده به پرواز در آمده و مسافت بیشتری را در طول رودخانه طی خواهد کرد.

همسایه کنجکاو، سم هابسون، بریتانیا

فینالیست های مسابقه سالانه عکاسی حیات وحش سال 2016

زمانی که سم دوربین خود را بر روی دیوار یکی از مسیر های برون شهری در منطقه بریستول بریتانیا (مشهور به هجوم و تعدد روباه‌ها) در عصر یک روز تابستانی قرار داده بود، دقیقا می‌دانست که قرار است بعد از چک کردن تصاویر به ثبت رسیده با چه موجودی ملاقات نماید. در حقیقت این عکاس تصویری بسیار جالب و خاص را از این روباه قرمز شهری تهیه کرده است که نشانگر حس کنجکاوی این موجود نسبت به همسایه انسان خود و حیات در حال زندگی دور و اطراف آن است.

ماهی های نامرئی، لاگو لئوناردو، اسپانیا

فینالیست های مسابقه سالانه عکاسی حیات وحش سال 2016

در اقیانوس آزاد جایی برای پنهان شدن از دست شکارچیان وجود ندارد. اما مسلما این موضوع برای ماهی lookdown صدق نخواهد کرد. نام lookdown (به معنای نگاه کردن به پایین) از روی پوزه و صورت این ماهی و همچنین چشم‌های آن گرفته شده است که همیشه رو به سوی پایین هستند و انگار که این ماهی در حال جستجوی چیزی در کف اقیانوس است. از طرفی این ماهی استاد استتار نیز هست. این ماهی نوعی پلاکت را در سلول‌های مربوط به پوست خود دارد که باعث می‌شوند با ایجاد سیستمی خاص، امواج نوری خاصی از میان آنها گذشته و سپس بازتاب نماید. در نتیجه این ماهی می‌توانید با این ترفند از دست شکارچیان در امان مانده و از سویی دیگر به سادگی بتواند به شکار کردن بپردازد. البته لازم به ذکر است که طریقه و روش کار کرد این سیستم در بدنه این نوع ماهی به سادگی یک آینه نیست که نور را بازتاب دهد. بلکه بر اساس زاویه تابش نور خورشید، نور پلاریزه شده ساطع خواهد گردید.

بازی با پانگولین، لنس وان دِ ویور، افریقای جنوبی

فینالیست های مسابقه سالانه عکاسی حیات وحش سال 2016

لنس در حال عکاسی به مدتی طولانی از شیر هایی بود که در کنار یک چاله آب قرار گرفته بودند. اما جالب است بدانید که این حیوانات در این مکان در حال نوشیدن آب نبودند. در حقیقت موضوع از این قرار است که در پارک Tswalu Kalahari Private Game واقع در افریقای جنوبی، این عکاس توانست در محل Temminck شاهد زندگی یک پانگولین یا همان پولک پوست باشد. همان طور که در تصویر بالا شاهد آن هستید شیر ها در حال بازی کردن با این نوع موجود هستند. پانگولین ها در هنگام ترس خود را جمع کرده و شبیه به یک توپ می‌شوند. لازم به ذکر است که پانگولین ها حیواناتی شب گرد، مورچه خوار و البته پستان دار هستند که بر روی بدن خود به جای مو دارای تیغ‌ هایی از جنس استخوان بوده و بدین شکل از خود محافظت می‌کنند.

دقت شگفت‌ آور، ماریو سه‌آ، اسپانیا

فینالیست های مسابقه سالانه عکاسی حیات وحش سال 2016

هر شب کمی بعد از غروب آفتاب تقریبا تعداد 30 خفاش از نوع Common pipistrelle به منظور شکار از فضای شهر سالامانکا اسپانیا، از محل زندگی خود بیرون آمده و به پرواز در می‌آیند. هر کدام از این خفاش ها می‌تواند تا  سه هزار حشره را در شب شکار کرده و از آن تغذیه نماید. البته جالب است بدانید که تمامی این تعداد حشره را می‌تواند به سادگی در هنگام پرواز کردن شکار نماید. علاوه بر آن همان طور که احتمالا می‌دانید نحوه پرواز کردن این پستان دار نیز بسیار نامنظم و البته سریع است. در حقیقت خفاش ها جهت یابی خود را از طریق ارسال فرکانس های صوتی به اطراف پیدا خواهند کرد و با همین روش انعکاس صوتی نیز به شکار کردن خواهد پرداخت. بدون این که به اجسام و اشیا قرار گرفته در تاریکی شب برخورد کنند.

مرغ حشره خوار، ویلیام کروگر، افریقای جنوبی

فینالیست های مسابقه سالانه عکاسی حیات وحش سال 2016

حشره ای پس از حشره ای دیگر؛ این پرنده که با نام hornbill شناخته می‌شود به وسیله منقار خاص خود حشره‌ های گوناگون را شکار و سپس آنها را بالا می‌اندازد و در نهایت به داخل منقار خود هدایت خواهند کرد. این تصویر در پارک حفاظتی Kgalagadi Transfrontier نیمه خشک واقع شده در افریقای جنوبی به ثبت رسیده است.جالب است بدانید که این پرنده آن قدر به خوردن این حشره های خوش مزه مجذوب شده بود که ویلیام توانست به همراه خودرو خود به فاصله شش متری این hornbill زرد رنگ برسد.

کوره مذاب، الکساندر هک، فرانسه

فینالیست های مسابقه سالانه عکاسی حیات وحش سال 2016

زمانی که مواد مذاب از آتشفشان نیمه فعال Kilauea واقع در جزیره‌ای بزرگ و مستقل در هاوایی بیرون می‌آمدند و در به صورت ممتد وارد آب های اقیانوس می‌شدند، نما و منظره‌ ای بسیار زیبا و دیدنی پدید آمد. اما در آن لحظه الکساندر از تمامی این رخداد ها تصویری را تهیه کرد. Kilauea که به معنای “خارج شونده” و یا “ازدحام انتشار” است یکی از فعال ترین آتشفشان های دنیا به حساب می‌آ‌ید که از سال 1983 تا به امروز در حال فوران مواد مذاب از درون خود است. یک ماده مذاب قرمز رنگ که از درون دهانه این آتشفشان بیرون آمده و به داخل آب های اقیانوس ریخته می‌شود بیش از هزار درجه سلسیوس دما داشته و زمانی که وارد این آب ها می‌شود حجم بسیار زیاد و متراکمی از بخار آب به همراه دیگر گازها در هوای اطراف پخش می‌شوند. از طرفی در هنگام حضور در آن مکان شاهد بروز صداهای بسیار عجیب و البته ترسناکی نیز خواهید بود. در اطراف این محل غبارها اسیدی و نمکی وجود داشته و همچنین باران های اسیدی می‌بارد.

محفل عاشقان، اسکات پورتلی،‌ استرالیا

فینالیست های مسابقه سالانه عکاسی حیات وحش سال 2016

هر ساله در فصل زمستان هزاران ماهی مرکب بزرگ از نوع cuttlefish در خلیج اسپنسر واقع در جنوب استرالیا در آب های کم عمق به منظور تخم ریزی برای اولین بار در زندگی خود، در کنار یکدیگر جمع می‌شوند. ماهی های جنس نر با استفاده از قدرت  اندام جنسی خود و در نهایت با نشان دادن رنگ‌های مختلف و تغییرات رنگی پوستی خود و در کنار آن الگوهای به نمایش در آمده و برجستگی های موجود بر روی بدن، جنس ماده را به خود مجذوب خواهند کرد و سپس عملیات جفت گیری شروع خواهد شد. جالب است بدانید که طول بعضی از این ماهی های مرکب به یک متر هم خواهد رسید. از نظر کمی، نسبت تعداد جنس ماهی های نر به ماده برابر با 11 به یک است.

اثر طلائی، دی شاه، هند

فینالیست های مسابقه سالانه عکاسی حیات وحش سال 2016

هم اکنون کمتر از 2500 نمونه بالغ از این نوع میمون در بخش جنگل‌ های شمال شرقی هند (که با نام Assam شناخته می‌شود) و همچنین کشور بوتان وجود دارد. از این رو این میمون‌ ها که از نوع لانگورهای طلائی هستند نسلشان در حال انقراض است. این نوع از میمون ها در بالا و ارتفاعات درختان به زندگی کردن پرداخته و از این رو مشاهده کردن آنها نیز بسیار سخت و دشوار است. اما در جزیره اوماناندا در منطقه Assam در کنار رودخانه Brahmaputra، مسلما یکی از آنها را مشاهده خواهید کرد. در این منطقه یک معبد وجود دارد که مربوط به یکی از خدایان هندوها با نام Shiva بوده و البته این منطقه به جهت وجود تعداد بسیار زیادی از این میمون ها مشهور است. دی شاه نیز زمانی که از قایق خود خارج شد توانست پس از مدتی بسیار کوتاه، به سادگی تصویری را از این موجود در حال اقراض قرار گرفته یا می‌توان گفت مخفی شده در ارتفاعات درختان به ثبت برساند.

پرنده خار کن، اسحاق آیلوارد، بریتانیا

فینالیست های مسابقه سالانه عکاسی حیات وحش سال 2016

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید اسحاق عکس مزبور را به شکلی به تصویر می‌کشد که در پس زمینه سوژه، رنگ‌های بنفش غنچه گل های knapweed به چشم می‌خورد. پرنده ای از خانواده linnet با پرهایی بسیار زیبا نیز در حال جستجو در میان گلبرگ های آن است. این تصویر که در علفزارهای ارتفاعات آلپاین واقع در رشته کوه های ریلا بلغارستان به ثبت رسیده است، این پرنده را هدف گرفته است که بر روی گل knapweed قرار گرفته و با کندن خارها و گلبرگ های آن در حال تغذیه است. در حقیقت زمانی که غنچه این نوع گل باز می‌شود، این پرنده بر روی آنها نشسته و با کند خار یا همان گلبرگ های آن، از دانه موجود در بخش انتهایی تغذیه خواهد کرد. این پرنده عملیات مربوط به جدا سازی دانه را به شکلی بسیار ماهرانه انجام خواهد داد. به صورتی که دانه را از بخش پر مانند جدا کرده و قسمت های زائد را دور خواهد انداخت.

نظر شما در موردفینالیت های مسابقه عکاسی حیات وحش 2016 چیست؟ آیا عکس های به نمایش در آمده شایسته رسیدن به بخش پایانی مسابقه بزرگ عکاسی حیات وحش بوده‌اند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*