جو قمر آیو

کشف یک ویژگی عجیب در جو قمر آیو سیاره مشتری

دانشمندان ناسا با مشاهده یک پدیده منحصر به فرد از قمر آتشفشانی سیاره مشتری که به آیو معروف است، این قمر را قابل‌توجه می‌دانند. جو قمر آیو هر روز منبسط می‌شود و سپس فرو می‌ریزد.

ناسا درباره قمر آیو می‌گوید:

این قمر دارای فعال‌ترین آتشفشان های منظومه شمسی است.

قمر آیو به ‌طور پیوسته گاز دی‌اکسید گوگرد را تا 300 مایل از سطحش پرتاب می‌کند که باعث به وجود آمدن یک لایه جوی نازک روی قمر می‌شود.

برای دو ساعت در طول روز قمر آیو (که 1.7 روز زمینی است)، این قمر درون سایه بزرگ مشتری قرار می‌گیرد که باعث می‌شود دمای قمر به 270- درجه فارنهایت (حدود 168- درجه سلسیوس) برسد. این اتفاق باعث یخ زدن جو نازک آیو و در نهایت فروریختن آن می‌شود. وقتی از سایه سیاره مشتری خارج شود و تحت تأثیر نور خورشید قرار بگیرد، دوباره شروع به گرم شدن می‌کند.

جان اسپنسر، یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید:

این تحقیق ثابت می‌کند که جو قمر آیو همیشه در حال فروریختن و سپس درست شدن است. همچنین این تحقیق به ما نشان می‌دهد که در بیشتر قسمت‌های جو این قمر، پدیده تصعید دی‌اکسید گوگرد یخ‌زده اتفاق می‌افتد. این آتشفشانهای فوق‌العاده فعال آیو هستند که باعث به وجود آمدن دی‌اکسید گوگرد می‌شوند. در روز نور خورشید با کنترل دمای یخ‌های سطح آیو، فشار جو این قمر را کنترل می‌کند. مدت زیادی بود که به وجود این پدیده مظنون شده بودیم اما بالاخره توانستیم آن را مشاهده کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*