شبکه ملی اطلاعات

شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شد

اولین فاز شبکه ملی اطلاعات، صبح امروز افتتاح شد. هدف کلی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات این است که هر یک از کاربران ایرانی در داخل کشور، بتوانند هر زمان و مکانی به این شبکه دسترسی و از ظرفیت‌های آن برای انجام نیاز‌های ارتباطی خود بهره‌برداری کنند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر، با گجت نیوز همراه شوید.

مراسم افتتاحیه‌ی فاز نخست شبکه ملی اطلاعت ساعاتی پیش با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. طبق بیانات وزیر ارتباطات، این شبکه هیچ محدودیتی را برای دسترسی کاربران قائل نمی‌شود و آنها می‌توانند به تمامی اطلاعات و داده‌های داخلی و خارجی که پیش از این دسترسی داشتند، با کیفیت و سرعت بالاتر و البته تعرفه‌های ارزان، دسترسی پیدا کنند.

شبکه ملی اطلاعات سرعت بالاتری را ارائه خواهد کرد

شبکه ملی اطلاعات، در فاز نخست، با شعار «دسترسی به اطلاعات با سرعت بیشتر، کیفیت بهتر، هزینه کمتر» به مرحله‌ی رونمایی رسیده است که در کنار اینترنت با سرعت‌ بالا، قیمت به صرفه‌تری را نیز برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

شبکه ملی اطلاعاتنصرالله جهانگرد در ابتدای مراسمی که امروز برگزاری شد، به عنوان رئیس فناوری اطلاعات، گزارشی از فعالیت‌های وزارت ارتباطات و شرکت‌ها و سازمان‌های زیر دست این وزارتخانه طی راه‌‌اندازی پروژه شبکه ملی اطلاعات ارائه کرد و گفت: « امروز یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های استراتژیک ملت ایران به نام شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی می‌شود.»

وی در این‌ باره گفت:

مجموعه مراحل طی شده در شروع برنامه شبکه ملی در قانون پنجم توسعه تعریف مصوب داشت و اواخر سال ۱۳۹۲ مصوبه مربوطه مورد تصویب قرار گرفت تا یک شبکه توانمند، کوشا، امن با امکان دسترسی همگانی در سراسر کشور راه اندازی کنیم.

او همچنین ادامه داد:

برنامه تدوین شده در اواخر سال ۱۳۹۴ به سمع و نظر نخبگان رسید و از آن زمان تا کنون یک ستاد هفتگی کار مربوط به اجرای این شبکه را دنبال می‌کند.

یکی از اصلی‌ترین مزایایی که افتتاح این شبکه به دنبال خواهد داشت، فارغ شدن از نیاز به برقراری ارتباطات بر بستر پهنای باند خارجی است. به بیانی دقیق‌تر، کاربران و سرویس‌های داخلی این امکان را دارند که به طور همزمان به پهنای باند داخل و خارج دسترسی پیدا کنند.

هک سنگین شبکه ایران، اختلال ملی ایجاد نکرد

جهانگرد با اشاره به مزایای جدا شدن سرورهای داخلی از خارجی گفت:

حدود سه هفته قبل یک هک بسیار سنگین روی شبکه ایران انجام شد که منجر به اختلال در کل ارتباطات بین‌الملل ما شده بود اما با این وجود سرورهای داخل کشور به خوبی به کار خود ادامه دادند و مشتریان شرکت‌هایی تحت سرویس آنان، اصلا متوجه این موضوع نشدند و بستر ارتباطی کاملا به آن‌ها سرویس داد و افراد معدودی بودند که در ارتباطات اینترنتی احساس محدودیت کردند، ولی در سطح ملی هیچ خللی نداشتیم.

وی همچنین اشاره داشت که بیش از 67 درصد جرایم اینترنتی بانکی هستند و سیستم آنتی فیشینگ برای مقابله با این جرایم در شبکه ملی اطلاعات نصب شده تا اقداماتی برای صیانت از حقوق مردم صورت گیرد.

شبکه ملی اطلاعاتدر نخستین فاز این طرح شبکه اپراتورهای ثابت و همراه نظیر آسیاتک، شاتل، مخابرات، افرانت، پارس آنلاین، همراه اول، صبانت، ایرانسل و رایتل به همراه دو شرکت سرویس دهنده‌ی داخلی، یعنی آپارات و تلوبیون حضور داشته‌اند.

شبکه ملی اطلاعات توسط آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور راه‌اندازی شد و وی طی بیاناتی این پروژه را یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین طرح‌های کشور عنوان کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. بهترین اتفاق ممکن افتاد بالاخره
    خدایاشکر
    دوستانی هم که از این طرح بد میگن لطفا یه ذره بیشتر تحقیق کنن

  2. چقد میخوان ما رو محدود کنن؟

    مقایسه این کار با کره جنوبی فوق العاده مزخرفه

    اینترنت کره بازی ای مثل پوکمن رو فیلتر نمیکنه
    بازی های کامپیوتری رو فیلتر نمیکنه
    جاسوسی مردم رو نمیکنه

    اقا ما اینترنت ملی نمیخوایم باید کیو ببینیم؟

  3. اصلا کار خوبی نیست!
    میگن امنیت میره بالا D: آخه چرا فقط ما…. دیگه توی فضای مجازی چیزی به اسم حریم شخصی وجود نداره، داره؟
    و اشتباه ترین کار مقایسه این شیوه ای که ایران انجام داده با کار کرده جنوبی هست!