ناسا ایستگاه فضایی بین المللی را به یک شرکت خصوصی تحویل می‌دهد

ناسا ایستگاه فضایی بین المللی را به یک شرکت خصوصی تحویل می‌دهد

انسان‌ها به مدت کافی در مدارهای پایینی خارج از جو کره‌ی زمین حاضر بوده‌اند و ایستگاه فضایی بین المللی نیز در این مدت خدمات ارزشمندی را به طرح‌های تحقیقاتی و فضانوردان حاضر در این مدارها ارائه کرده است. اما سازمان فضایی و هوانوردی ناسا قصد دارد که از این مرحله عبور کند و به مرزهای دورتری دست یابد.
در واقع ناسا به مرحله‌ای رسیده است که قصد دارد اهداف بلندتری نظیر سیاره‌ی ماه، مریخ و مقاصد قرار گرفته در فواصل دورتر را دنبال کند و دیگر مدارهای نزدیک سطح زمین از آن اهمیت اولیه برای ناسا برخوردار نخواهند بود. به همین دلیل این ابر کمپانی آمریکایی اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۴ به بعد، دیگر قصد ندارد بودجه‌ای را برای اداره و توسعه‌ی ایستگاه فضایی بین المللی در نظر بگیرد و عملا فعالیتش در این ایستگاه به پایان خواهد رسید.

اما آیا این به معنای آن است که ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) قرار است بازنشسته شود و با تغییر مدار، در یک اقیانوس سقوط کند و تکه های آن به طور جداگانه فروخته شود؟ خیر، قطعا این چنین نیست. این موضوع را یکی از معانان معاونت وابسته به سرپرست ناسا یعنی آقای بیل هیل (Bill Hill) به ماه اعلام کرده است و طبق گفته‌های او، این ایستگاه بین المللی قرار نیست که به زمین برگردد.

در واقع هدف ناسا این است که بعد از خروج تمام فضانوردارنش از این سازه‌ی فضایی، یک شرکت خصوصی و یا یک تشکیلات شخصی که توانایی اداره‌ و کنترل این پایگاه پیشرفته و عظیم را دارد، کنترل و تامین هزینه‌ی آن را بر عهده بگیرد. بیل هیل در یک گفتگوی جدید که ساعاتی پیش با خبرگزاری TechCrunch انجام داده است، این موضوع را توضیح داده که بخشی از آن را در زیر می‌خوانید:

ناسا در حال تلاش است تا تحت یک شرایط اقتصادی و به صرفه، توسعه‌ی تحقیقات فضایی در مدارهای نزدیک به زمین را ادامه دهد. هدف نهایی ما این است ایستگاه فضایی بین المللی را به یک تشکیلات تجاری خصوصی و یا هر بخش اقتصادی دیگری تحویل دهیم تا تحقیقات و توسعه در مدارهای پایین زمین همچنان ادامه پیدا کند.

تصمیم‌گیری درباره‌ی ایستگاه فضایی بین المللی تنها به ناسا مربوط نمی‌شود

آقای هیل در ادامه توضیح می‌دهد که آنها در گذشته هم قصد واگذاری کنترل مدارهای پایین زمین که اختصارا به آنها LEO گفته می‌شود را داشته‌اند، اما در نهایت این موضوع باعث الهام گرفتن آنها برای ساخت نسخه‌ی کوچکتری نسبت به ایستگاه فضایی اصلی شده است. البته او درباره‌ی جزییات این طرح و این که آیا شرکای تجاری و قانونی ناسا درباره‌ی واگذاری این ایستگاه فضایی نظر مساعدی دارند یا نه، صحبتی نداشته است.

از آنجا که هدف ناسا از واگذاری ایستگاه فضایی بین المللی ، کنترل هزینه‌های اقتصادی است، مطمئنا قیمت گذاری این سازه‌ی اساسی برای فروش و یا اجاره کار دشواری خواهد بود و به زمان زیادی احتیاج خواهد داشت. این پایگاه بین المللی علاوه بر سازمان فضایی و هوانوردی ناسا، توسط سازمان‌های فضانوردی Roscosmos (در کشور روسیه)، JAXA (در کشور ژاپن)، ESA (در کشورهای اروپایی) و CSA (در کشور کانادا) نیز اداره و کنترل می‌شود و سالانه میلیاردها دلار برای تعمیر، توسعه و تامین منابع مورد نیاز آن هزینه می‌شود؛ بنابراین جلب رضایت آنها نیز علاوه بر تصمیم ناسا برای عملی کردن این موضوع، ضروری خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*