ماشین‌های خودران را فراموش کنید، ایرباس می‌خواهد تاکسی هوایی بدون راننده بسازد!

ماشین‌های خودران را فراموش کنید، ایرباس می‌خواهد تاکسی هوایی بدون راننده بسازد!

صنعت خودروسازی در حال حاضر چشم انداز آینده‌ی خود را تعیین کرده است و تولید خودروهای هوشمند بدون نیاز به راننده، اصلی‌ترین قدم رسیدن به این هدف است. اما در حالی که حتی خودروهای خودران هم هنوز در حد یک پروژه‌ی محدود و به صورت آزمایشی اجرا می‌شوند، ایرباس به دنبال ساخت تاکسی هوایی است!
تسلا، گوگل و حتی اپل به دنبال این هستند که آینده‌ی حمل و نقل زمینی را تغییر دهند و با تولید خودروهای بدون راننده، کاری کنند که این سبک سنتی راندن خودرو و حرکت آزادانه‌ی خودروها در خیابان تغییر کند. اما بگذارید یک سوال از شما عزیزان بپرسم: در کدام یک از فیلم‌هایی که درباره‌ی آینده ساخته می‌شوند، دیده‌اید که مردم با خودروها بر روی زمین حرکت کنند؟ بله پاسخ این سوال دقیقا همان هدفی است که مدیران ایرباس در ذهن خود می‌پرورانند.

در واقع آینده متعلق به وسایل نقلیه‌ی پروازی خواهد بود و تاکسی هوایی ایرباس نیز دقیقا قرار است در همین راستا ساخته شود. مدیران این کمانی به تازگی از پروژه‌ی آینده نگرانه‌ای با نام CityAirbus رونمایی کرده‌اند که هدف نهایی آن این است که تاکسی‌های هوایی بدون راننده را به شهرهای مدرن بیاورند. گفته می‌شود که هدف اصلی این پروژه و در واقع نیازی که باعث شده است ایرباس به سراغ این پروژه برود، حل معضل ترافیک در شهرهای شلوغ و پرجمعیت جهان است. بخشی از توضیحات رسمی این برند هواپیماسازی درباره‌ی CityAirbus را می‌خوانید:

طبق نتایج یک سری تحقیقات، ترافیک و هزینه‌های آن در شهر سائو پائولو باعث بر جای ماندن یک خرج ۳۱ میلیارد دلاری به صورت سالانه بر روی دست دولت برزیل می‌شود. تحقیقات دیگری به این نتیجه دست یافته‌اند که مردم لندن حدود ۳۵ روز کاری مفید در سال را به دلیل زمانی که در ترافیک از آنها گرفته میش‌ود، از دست می‌دهند. این مشکل در شهرهایی مانند موبای، مانیل و توکیو بسیار حادتر است.

ماشین‌های خودران را فراموش کنید، ایرباس می‌خواهد تاکسی هوایی بدون راننده بسازد!

اینجاست که پروژه‌ی CityAirbus وارد عمل می‌شود. مسافران مشابه سرویس اوبر می‌توانند با استفاده از یک اپلیکیشن بر روی تلفن همراه هوشمند خودشان، تاکسی هوایی در حال حرکت به سمت مقصدشان را رزرو کنند. سپس آن مسافر به نزدیک ترین هلی پد (محل فرود و بلند شدن هلی کوپتر) نسبت به محل زندگی خود مراجعه می‌کند و تاکسی او را از آنجا سوار می‌کند و اگر در راه مسافر دیگری هم وجود داشته باشد، آنها نیز برداشته خواهند شد.

ایرباس می‌گوید که هزینه‌ی سفر با تاکسی هوایی این کمپانی تقریبا معادل همان هزینه‌ای خواهد شد که برای یک تاکسی معمولی صرف می‌شود و البته مطمئنا زمانی که برای رسیدن به مقصد طول خواهد کشید، بسیار کمتر از سفر با تاکسی‌های زمینی خواهد بود. در ضمن این تاکسی می‌تواند ترافیک را هم به نحو چشمگیری کاهش دهد، زیرا در شهرهای شلوغ، این تاکسی‌های زمینی هستند که بخش عظیمی از ترافیک عبور و مرور در خیابان‌‌های داخل شهر را به خود اختصاص می‌دهند. قرار است در مرحله‌ی اول اجرای این طرح، یک راننده‌ی انسانی کنترل تاکسی را بر عهده بگیرد و در فازهای بعدی، این کار توسط هوش مصنوعی و سیستم‌های هوشمند الکترونیکی انجام خواهد گرفت.

تاکسی هوایی ایرباس می‌تواند آینده‌ی حمل و نقل شهری را متحول کند

ماشین‌های خودران را فراموش کنید، ایرباس می‌خواهد تاکسی هوایی بدون راننده بسازد!

البته هنوز مشخص نیست که آیا این تاکسی هوایی ایرباس، یک هلی کوپتر خواهد بود، یک خودروی پرنده خواهد بود و یا هر وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگری که قابلیت پرواز داشته باشد، اما کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که احتمالا هلی کوپترهای الکتریکی با ابعاد کوچک که قابلیت پرواز در محیط‌های شهری را داشته باشند، به احتمال زیاد در این طرح مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

گفتنی است که هنوز هیچ تاریخی برای اجرای اولین پرواز تاکسی هوایی ایرباس اعلام نشده است، اما این کمپانی قرار است که تا آخر سال ۲۰۱۷ از اولین هلی کوپتر تمام الکتریکی خود تحت عنوان Project Vahana رونمایی کند و این موضوع می‌تواند نقش مهمی در عملی کردن این پروژه داشته باشد. شما عزیزان گجت نیوزی در صورت علاقه به این موضوع و برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی این طرح ماجراجویانه می‌توانید به این لینک در وبسایت گروه تجاری ایرباس مراجعه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*