صندلی چرخ‌دار استیون هاوکینگ

صندلی چرخ‌دار استیون هاوکینگ چگونه به تکلم او کمک می‌کند

بدون شک یکی از مشهورترین فیزیکدانان عصر حاضر کسی نیست جز، استیون هاوکینگ. در سن 21 سالگی پزشکان بیماری ASL را در او تشخیص دادند. این فیزیکدان ۷۰ ساله که نیروی شگرف ذهنی‌اش بخش های مهمی از دنیای پیچیده فیزیک نظری را برای ما آشکار کرده است امروز به وضعیتی رسیده که مجبور است برای ساخت یک پیام ساده چندین دقیقه وقت صرف کند، و همین چند کلمه نیز به کمک صندلی چرخ‌دار استیون هاوکینگ امکان پذیر شده است.

بیماری خاص استوین هاوکینگ باعث شده که وی فقط به کمک یک صندلی چرخ دار مخصوص توانایی انجام کارها و انتقال افکار خود را داشته باشد.صندلی چرخ‌دار استیون هاوکینگ توسط دپارتمان اینترنت اشیاء شرکت اینتل ساخته شده و برای دریافت و نمایش اطلاعات سلامت بیمار یا فرد معلول سفارشی شده است.

بیماری استوین هاوکینگ، از خانواده‌های بیماری اعصاب حرکتی است که به مرگ تدریجی و پیش رونده‌ی اعصابی که ماهیچه‌ها را کنترل می‌کنند، منجر می‌شود. بیشتر مبتلایان به این بیماری، حداکثر طی پنج سال از پا در می‌آیند؛ اما دنیای فیزیک و خود هاوکینگ خوش شانس بودند که بیماری او بسیار آهسته پیش رفت کرد. حتی اکنون و در 73 سالگی، استیون هاوکینگ اندک توانی برای حرکت دادن ماهیچه‌هایش (عمدتا ماهیچه‌های صورت) را دارد. ارتباط او با جهان اطرافش، از طریق فناوری رایانه‌ای که در صندلی چرخ‌دارش تعبیه شده برقرار می شود.

هاوکینگ تمام عملکردهای کامپیوتر صندلی‌اش را تنها با یک دکمه کنترل می‌کند، مثل این که بخواهید رایانه‌ی شخصی خود را فقط با کلید اسپیس کنترل می‌کند.رایانه‌ هاوکینگ از رابط کاربری ویژه‌ای به نام (Ez Keys) بهره می‌برد که به طور پیوسته، روی تمام حروف الفبای مندرج بر صفحه کلید نمایشگر حرکت می‌کند. زمانی که هاوکینگ گونه‌اش را تکان می‌دهد، یک حسگر، حرکت را تشخیص می‌دهد؛ رایانه حرکت پایشگر را متوقف می‌سازد و حرفی را که در آن لحظه روی نمایشگر دیده می‌شود، انتخاب می کند.

هاوکینگ می‌تواند از این فرآیند، برای انتخاب گزینه‌ی (فهرست‌ها) بهره بگیرد و به این طریق، نامه‌های الکترنیکی‌اش را بخواند، در اینترنت وب گردی و حتی اسکایپ کند. از آن جا که شرایط جسمانی هاوکینگ به مرور وخیم‌تر می‌شود، سرعت تایپ کلماتش به یک یا دو کلمه در دقیقه کاهش یافته است. برای مقابله با این مشکل، متخصصان اینتل الگوریتم‌های ویژه‌ای طراحی کرده‌اند که با سبک نوشتاری و گفتاری استیون هاوکینگ هماهنگ شده است؛ به نحوی که با دقت، کلمه‌ی بعدی را که هاوکینگ می‌خواهد بگوید، پیش بینی‌می‌کند. 

نمایشگر دوازده اینچی صندلی چرخ‌دار استیون هاوکینگ به او امکان می‌دهد تا مقالاتش را بنویسد، نامه‌های الکترونیکی‌اش را بخواند و حتی از اسکایپ استفاده کند. تبلت لنوو «Thinkpad x230t» با پردازشگر هفت هسته‌ای، تمامی سامانه‌های صندلی چرخ‌دار هاوکینگ را کنترل می‌کند. کنترل از راه دور فروسرخ نصب شده می‌تواند در خانه و محل کار هاوکینگ، تلویزیون و چراغ‌ها را روشن و حتی در را باز کند. این صندلی مجهز به صندلی جانبی است که شامل یک هاب، تقویت کننده‌ی صدا و تنظیم کننده ولتاژ است که برای کارکرد بخش‌های مختلف صندلی استفاده می‌شود.

همچنین حسگر فروسرخ کوچکی که در عینک هاوکینگ کار گذاشته شده، حرکت ماهیچه‌ی گونه‌ی او را تشخیص می‌دهد. سامانه‌ی این رایانه نیروی خود را از باتری‌های صندلی که زیرنشیمن آن قرار دارد، تامین می‌کند. یک سخت افزار ترکیب کننده روی پشتی صندلی، متن نوشته شده را به صدای الکترونیکی تبدیل می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. مطلب جالبی بود!

    سپاس بابت خبر