سیستم تعلیق جدید آئودی از تکان‌های جاده‌ای برق تولید می‌کند

سیستم تعلیق جدید آئودی از تکان‌های جاده‌ای برق تولید می‌کند

با این که سرعت‌گیر‌ها و دست اندازهای جاده‌ای تقریبا در تمام تجربه‌های رانندگی روزانه وجود دارند و معمولا روزی یکی دو بار هم توسط رانندگان مورد لطف لفظی قرار می‌گیرند، اما سیستم تعلیق جدید آئودی قرار است کاری کند که عبور از روی این موانع و تکان‌هایی که در بدنه‌ی ماشین ایجاد می‌شود، به نحو بهینه‌ای مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.
آئودی به تازگی یک سیستم تعلق اکتیو طراحی کرده است که تکان‌های حاصل از برخورد چرخ‌های خودرو با موانع جاده‌ای و عبور از سطوح ناصاف را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این سیستم که آئودی آن را eROT نامیده است، به جای شوک‌های هیدرولیکی از شوک‌های الکترو مکانیکی بهره می‌برد و آنها را طی یک فرآیند سریع به انرژی الکتریسیه تبدیل می‌کند و در نهایت منجر به تولید برق می‌شود؛ این سیستم دقیقا مشابه همانی است که در سیستم ترمزگیری احیاکننده‌ (regenerative braking) در خودروهای الکتریکی و هیبریدی به کار رفته است.

دکتر استفان کنرش (Stefan Knirsch) که بر روی این پروژه در داخل کمپانی خودروساز آلمانی فعالیت کرده است، درباره‌ی این سیستم تعلیق جدید آئودی توضیحاتی را ارائه کرده که بخشی از آن را در زیر می‌خوانید:

هر چاله‌ی آب، هر ناهمواری و هر تغییری در سطح جاده باعث ایجاد و القای نیروی کینتیک به بدنه‌ی خودرو می‌شود. این انرژی با بهره‌گیری از سیستم تعلیق کننده‌ی الکترو مکانیکال جدید آئودی در یک سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی باعث تولید انرژی برق می‌شود.

عملکرد این سیستم به طور ساده به این صورت است که یک بازوی متحرک با استفاده از حرکت‌های چرخ های خودرو که از روی ناهمواری‌ها عبور می‌کنند، بالا و پایین می‌رود. سپس انرژی کینتیک القا شده از طریق این بازو به حرکت تبدیل شده و به دستگاه تولید برق متناوب ۴۸ ولتی وارد می‌شود. داخل این دستگاه است که اتفاق اصلی رخ می‌دهد و انرژی وارد شده به جریان الکتریسیته با حداکثر توان ۱۵۰ واتی تبدیل می‌شود؛ میزان این توان ممکن است در یک جاده‌ی مسطح و بدون حرکت زیاد به ۳ وات برسد و یا در یک جاده‌ی پر از مانع و پستی و بلندی تا ۶۱۳ وات هم بالا برود.

سیستم تعلیق جدید آئودی در مرحله‌ی آزمایشی قرار دارد

سیستم تعلیق جدید آئودی از تکان‌های جاده‌ای برق تولید می‌کند

البته این سیستم تعلیق جدید آئودی مطمئنا به قدری الکتریسیته تولید نمی‌کند که بتواند یک خودروی الکتریکی را به طور کامل به راه بیاندازد و یا انرژی مورد نیاز قطعات الکتریکی خودرو را تامین کند، اما مطمئنا چنین انرژی تجدیدپذیری که به طور مداوم تولید می‌شود و هیچ هزینه‌ای هم ندارد، می‌تواند برای شارژ گجت‌های الکترونیکی راننده و سرنشینان خودرو به کار رود و یا با ذخیره شدن در باتری خودروهای الکتریکی، باعث شود که آنها چند مایلی را بیشتر روشن بمانند و این موضوع با تقویت این سیستم در آینده می‌تواند آن را به ابزار بسیار جذابی تبدیل کند؛ دلیل اصلی استفاده از سیستم ترمزگیری احیاکننده‌ در خودروهای الکتریکی مدرن نیز همین بوده است.

گفتنی است که طبق اعلام رسمی آئودی، این سیستم توانسته است در آزمایش های اولیه موفق عمل کند و با عملکرد مناسب آن می‌توانیم در آینده امیدوار باشیم که از تکنولوژی eROT در تولید خودروهای مختلف این کمپانی استفاده شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ایران بیاد باتریش overcharge میشه :دی