ابر رایانه واتسون جان زن مبتلا به سرطان را نجات داد

ابر رایانه واتسون جان زن مبتلا به سرطان را نجات داد

ابر رایانه واتسون (Watson) که محصولی از کمپانی IBM است، دقیق‌ترین تعریفی است که از قدرت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توانیم داشته باشیم. این کامپیوتر غول‌آسا بعد از برنده شدن در مسابقات تلویزیونی و پخت غذاهای عجیب و غریب، حالا توانسته است مهمترین کار تمام دوران خود را انجام دهد: نجات جان یک انسان!
ابر رایانه واتسون چندی پیش توانسته ابتلای یک خانم مسن ۶۰ ساله به بیماری سرطان لوکمیا (leukemia) که به آن لوسمی هم می‌گویند را تشخیص دهد. دکترهای ژاپنی دانشگاه توکیو این گزارش را در حالی منتشر کرده‌اند که چند ماه قبل از این تشخیص درست توسط هوش مصنوعی، پزشکان بیماری این خانم را به طور اشتباهی تشخیص داده بودند!

بیماری این خانم که نوع نادری از شاخه‌ی سرطان خون شناخته می‌شود، توسط پزشکان تشخیص داده نشده بود، اما در کمال شگفتی، ابر رایانه واتسون تنها در عرض ۱۰ دقیقه و با آنالیز و مقایسه‌ی علائم حیاتی و زیستی بدن این بیمار با دیتابیس عظیمی شامل ۲۰ میلیون تحقیق معتبر درباره‌ی سرطان خون، توانست وجود این بیماری را در بدن این فرد تشخیص دهد تا پزشکان قادر باشند طرح درمانی مناسب و موثری را برای او تجویز کنند.

ابر رایانه واتسون جان زن مبتلا به سرطان را نجات داد

نکته‌ی جالب اینجاست که به گزارش پزشکان دانشگاه توکیو، چندی قبل واتسون توانسته بود یک فرم نادر دیگر از بیماری لوکمیا را هم در یک بیمار دیگر تشخیص دهد و این دومین اتفاق در این بازه‌ی زمانی کوتاه است!

ابر رایانه واتسون در بیمارستان‌ها مشغول به کار می‌شود؟

با این که توانایی این کامپیوتر عظیم برای شناسایی بیماری‌‌های مختلف و آنالیز علائم حیاتی بیماران بسیار بالا و احتمالا از هر پزشکی بر روی کره‌ی زمین دقیق‌تر است، اما مطمئنا حداقل تا چندین سال دیگر شاهد به کار گرفته شدن هوش مصنوعی و کامپیوترهای قدرتمندی نظیر ابر رایانه واتسون در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نخواهیم بود. علاوه بر این برای این که این نوع از سیستم‌های مبتنی بر AI بتوانند یک بیماری را تشخیص دهند، نیاز است که یک بانک اطلاعاتی گسترده از موارد مربوط به آن بیماری برایشان آماده باشد که این موضوع هنوز برای هزاران بیماری مختلف در دسترس نیست.

ابر رایانه واتسون جان زن مبتلا به سرطان را نجات داد

اما با در نظر گرفتن تمام این جوانب، شاهکار جدید واتسون نشان می‌دهد که هوش مصنوعی و تکنولوژی در آینده‌ای نزدیک می‌توانند چه تحولی را در زندگی انسان‌‌ها به وجود بیاورند و احتمالا علم پزشکی یکی از اولین شاخه‌هایی خواهد بود که به لطف این فناوری تا چند سال آینده، تغییرات مثبت و شگرفی را تجربه خواهد کرد. پزشکان با بهره‌گیری از چنین قدرتی قادر خواهند بود که زمان کمتری را برای تشخیص صرف کنند و بعد از آنالیز و تشخیص بیماری فرد مراجعه کننده تنها در یک جلسه، پروسه‌ی تجویز و شروع مراحل درمانی آغاز شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*