سامسونگ گلکسی نوت 7 در برابر گلکسی نوت 5

سامسونگ گلکسی نوت 7 در برابر گلکسی نوت 5 ؛ مقایسه‌ای درون خانواده

مقایسه سامسونگ گلکسی نوت 7 در برابر گلکسی نوت 5 می‌تواند رقابت جالبی باشد. البته به کسی نیز بر نمی‌خورد. این مقایسه‌ای درون سازمانی است و به اعضا خانواده سامسونگ تعلق دارد. سامسونگ گلگسی نوت 7 (Samsung Galaxy Note 7) چند روز قبل به طور رسمی توسط کمپانی سامسونگ رونمایی و به عنوان جانشین سامسونگ گلکسی نوت 5 در نیویورک معرفی شد.  

سامسونگ تصمیم گرفت تا نامگذاری این گوشی را با یک پرش نصفه و نیمه انجام دهد و به جای آن که این دستگاه را گلکسی نوت 6 معرفی کند، از نام گلکسی نوت 7 برای آن استفاده کرد. نمایشگر منحنی، زبان طراحی جدید، مقاومت در برابر نفوذ آب، قلم اس پن با قابلیت‌های جدید و اسکنر چشمی از جمله ویژگی‌هایی است که به گوشی Galaxy Note 7 نسبت به دیگر اعضا خانواده گلکسی نوت سامسونگ برتری می‌بخشد.

سامسونگ گلکسی نوت 7 در برابر گلکسی نوت 5 ؛ پیشرفت‌های نسل جدید سامسونگ را ببینید

برای شروع مقایسه سامسونگ گلکسی نوت 7 در برابر گلکسی نوت 5 اجازه دهید تا از ساخت و ساز و زبان طراحی آنها آغاز کنیم. فبلت گلکسی Note 7 با ساختاری فلزی – شیشه‌ای همچنان به اصول طراحی سامسونگ در سری گلکسی نوت پایبند بوده و از این حیث شبیه به نوت 5 بوده؛ اما کمی باریک‌تر و خوش‌دست‌تر از نسل قبلی خود به نظر می‌رسد. جالب است که نوت 7 با وزنی در حدود 169 گرم، جانشین سبکتری برای گلکسی نوت 5 است.

اندازه نمایشگر Galaxy نوت 7 همان مقدار اینچ‌های سابق را برای خود نگه داشته و اندازه 5.7 اینچی در نوت 5 را انتخاب کرده؛ اما با شکل و شمایل جدیدی ظاهر شده است. نمایشگر دو طرف منحنی در نوت 7 آن را بسیار زیباتر و دلرباتر از نوت 5 نشان می‌دهد. کمپانی سامسونگ در Galaxy Note 5 از یک نمایشگر صفحه تخت استفاده کرده است. به جز این مورد مابقی ویژگی‌های صفحه نمایش همچنان پابرجا باقی مانده، هر دو نمایشگر سوپر آمولد بوده و از کیفیت تصویری کواد اچ دی (1440 در 2560 پیکسل) برخوردار شده‌اند و به دلیل این یکسان سازی، هر دو از تراکم پیکسلی 518 پیکسل بر هر اینچ بهره می‌برند. فقط توجه داشته باشید که گلکسی نوت 7 با یک نمایشگر همیشه روشن همراه شده و این در حالی است که چنین ویژگی هرگز در گلکسی نوت 5 دیده نشد.

بسته به این که فبلت جدید سامسونگ را از کدام منطقه خریداری کنید دو گزینه در پیش روی شما قرار دارد. مدلی از آن به تراشه Exynos 8890 مجهز شده و نسخه دیگر از تراشه اسنپدراگون 820 کوالکام قدرت می‌گیرد؛ اما سامسونگ گلکسی نوت 5 با تراشه اکسینوس 7420 همراه شده است. در گلکسی نوت 7 گزینه‌های ارتباطی نیز ارتقا یافته است. پشتیبانی از LTE Cat.9، Cat.10 و یا Cat.12 (بسته به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید) یکی دیگر از ویژگی‌های به روز شده در نوت 7 است.

هر دو گوشی دارای 4 گیگابایت رم LPDDR4 هستند؛ اما فبلت Galaxy Note 7 تنها با یک نسخه از جهت حافظه داخلی (64 گیگابایت) عرضه می‌شود و این در حالی است که گوشی گلکسی نوت 5 هر سه گزینه 32، 64 و 128 گیگابایتی را با خود به همراه داشت. با این حال وجود یک نسخه 64 گیگابایتی از نوت 7 فضای ذخیره سازی آن را آنچنان محدود نکرده است. جالب اینجاست که سامسونگ با بر گرداندن درگاه کارت میکرو اس دی به نوت 7، این دستگاه را قادر ساخته که تا 256 گیگابایت حافظه داخلی خود را ارتقا دهد و مسلما چنین حجمی از فضای ذخیره سازی می‌تواند بسیار دلچسب باشد.

در بخش ثبت تصاویر نیز گلکسی نوت 7 با قابلیت‌های ویژه‌ای همراه شده است. گلکسی نوت 5 دارای یک دوربین 16 مگاپیکسلی با دهانه دیافراگم f/1.9 است؛ اما دوربین نوت 7 از یک سنسور 12 مگاپیکسلی با دهانه دیافراگم f/1.7 بهره می‌برد. لزوما تعداد مگاپیکسل‌های بیشتر به منزله قدرت بالاتر دوربین نخواهد بود. غول تکنولوژی کره‌ای در فبلت جدید خود از فناوری فوکوس خودکار dual-pixel استفاده کرده است. وجود چنین قابلیتی باعث شده است تا دوربین حتی در نور کم نیز بتواند نتایج بهتری را به ثبت برساند (این همان ویژگی است که در گوشی‌های Galaxy S7 و S7 Edge نیز به کار گرفته شد).

در مقایسه سامسونگ گلکسی نوت 7 در برابر گلکسی نوت 5 مقدار ظرفیت باتری نیز ارتقا یافته است. ظرفیت از 3000 میلی آمپر ساعت به 3500 میلی آمپر ساعت رسیده و البته پیشرفت‌های‌ قابل توجه دیگری نیز نسبت به نوت 5 اتفاق افتاده است. وجود پورت یو اس بی نوع C برای انتقال داده‌ها و دریافت کد حفاظتی IP68 برای مقاوت در برابر نفوذ آب و اجسام خارجی، برخی از این به روز رسانی‌هاست. همچنین باید این نکته را نیز یادآور شد که گلکسی Note 7 اولین گوشی هوشمندی است که به محافظ گوریلا گلس 5 مجهز شده است.

سامسونگ با معرفی اسکنر عنبیه چشمی در کنار سنسور اثر انگشت، یک لایه امنیتی جدید به گلکسی نوت 7 اضافه کرده است. بقیه سنسورها تقریبا به همان شکل نسل قبلی باقی مانده‌اند. گوشی Galaxy Note 7 با اندروید 6.0 مارشمالو از جعبه خارج شده در حالی که رابط کاربری سفارشی سامسونگ بر بالای این سیستم عامل گوگل دیده خواهد شد. در ضمن به یاد داشته باشید که قلم S-Pen در نوت 7 به مانند نوت 5 به صورت برعکس در گوشی قرار نمی‌گیرد.

تصویر اینفوگرافیک زیر به خوبی مقایسه سامسونگ گلکسی نوت 7 در برابر گلکسی نوت 5 را به تصویر کشیده است:

سامسونگ گلکسی نوت 7 در برابر گلکسی نوت 5

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. سلام دوستان من میخوام یک گوشی سامسونگ نوت بخرم لطفان بگین کدوم نوت بهتره نوت پنج یانوت هفت لطفان من را راهنمایی کنید ممنون میشم تشکر

  2. ببخشید برو بچ من اطلاعات فنیم زیاد بالا نیست.یه سوال: اینکه دوربین این نوت 7 دوازده هستش،در حالیکه نوت 5 شانزده هستش یعنی چی؟ یعنی پس رفت کرده نوت 7؟ داشتم واسه خریدن نوت 7 نقشه می کشیدم ولی این دوربینش منو به شک انداخت.میشه اگه کسی طلاعاتی داره در اختیارمون بذاره،لطفا؟

    • خیر به علت استفاده از سیستم duel pixel کیفیت تصویر هایی که به ثبت میرسه از نوت 5 بیشتره
      بهترین گوشی سامسونگ نوت هفت هست اگه بتونم من حتما میخرم

    • داداش با این که دوربینش پیکسلش کمتر شده ولی خیلی بهتر عکَ می گیره اندازه ی پیکسل هاش را به جای زیاد کردن پیکسل ها بزرگ کر ه

    • دوربین رو اگه مثل یه سطل در نظر بگیریم که وظیفه جمع آوری آب (نور) رو داره.اینکه چقدر آب(نور=جزئیات بیشتر) جذب میکنه،به اندازه دهانه سطل(دیافراگم) و اندازه خود سطل(اندازه حسگر) ربط داره.
      مگاپیکسل بندی.مثل مشبک کردن سطل میمونه
      و تاثیر اونطوری که مردم فکر میکنن نداره
      برای همینه مثلا اپل.با تعداد مگاپیکسل کمتر تصاویر هم تراز با اس۶ میداد.
      وگرنه،آیا یه دوربین دی.اس.ال.آر ۱۲ مگاپیکسلی کنون مثلا از ۱۳ مگاپیکسل هوآوی کیفیتش پایین تره؟

    • سلام .میدونم که خیلی دیر دارم بهت جواب میدم اما دوربین گوشی به مگاپیکسل نیست.به امتیازی هست که گوشی توی تست دوربین میاره.به مگاپیکسل یا دوگانه بودن دوربین توجه نکن.ببین کدوم گوشی امتیاز بیشتری رو تو تست دوربین میاره.

  3. من نت 2 دارم، از صبح تا شب دارم با گوشیم کارای روزمرمو انجام میدم. تقریبا روزی 6 ساعت با گوشیم کار میکنم. اینکه چه گوشی بگیری به نیازت ربط داره. اگه گوشیت نمی تونه نیازتو برآورده کنه عوضش کن، ربطی به 5 و 7 و 8 نداره.

  4. من هم نوت ۵ دارم…حتی با توجه به پیشرفت های حلزونی میشه تا نوت ۹ صبر کرد

  5. من نوت5 دارم به نظروتون بفروشم بخرم یا صبر کنم نوت8 بیاد