ويکي گجت : از ماشين هاي الکتريکي چه ميدانيم؟

امروزه درباره ماشين هاي الکتريکي خبرهاي زيادي مي شنويم و مي دانيم که کمپاني هاي اتومبيل سازي فراواني در دنيا به دنبال توليد نمونه هاي مختلفي از اين گروه محصولات هستند. اکنون مي توانيد ماشين هاي الکتريکي بسيار متنوعي در بازار ديده مي شود. از اتومبيل هاي کوچک دو نفره تا ماشين هاي اسپورت سوپرلوکس را مي توانيد در اين گروه بيابيد.

اگر چه این اتومبیل ها گرانتر از انواع بنزینی یا گازوئیلی هستند، اما فواید زیست محیطی شان و اینکه دیگر لازم نیست نگران تغییر قیمت سوخت باشید، می تواند تا حد زیادی این قیمت بالاتر را توجیح پذیر نماید. اما بگذارید به جای بحث درباره قیمت، کمی درباره موضوعات جالب تری همچون مسافت طی شده با هر شارژ، مدت زمان لازم برای شارژ و… صحبت کنیم.

انواع ماشین های الکتریکی چه هستند؟

ماشین های الکتریکی باتری دار (Battery‪-‬electric vehichle) یا BEV نوعی از ماشین های برقی است که برای حرکت کاملا وابسته به باتری شان هستند. از این گروه می توان به ماشین هایی چون نیسان Leaf با قیمت ۳۵۲۰۰ دلار، میتسوبیشی i‪-‬MiEV با قیمت ۲۹۹۷۵ دلار یا فورد Focus Electirc با قیمت ۳۹۲۰۰ دلار اشاره کرد. هنگامی که شارژ باتری یک ماشین BEV تمام شود، این ماشین متوقف شده و دیگر قادر به حرکت نیست. درست مانند اینکه ماشین معمولی شما بنزین تمام کرده باشد.

شرکت هایی مانند شورلت یا فیسکر اتوموتیو برای حل این مشکل دست به ابداع ماشین های الکتریکی با برد توسعه یافته یا range-extended EV زده اند. این اتومبیل ها دارای یک موتور بنزینی کوچک هستند که برای به کار انداختن یک ژنراتور الکتریکی و شارژ باتری ها مورد استفاده قرار می گیرد. با این کار پس از اتمام باتری، اتومبیل می تواند هنوز مسافتی را به راه خود ادامه داده و به منزل یا ایستگاه شارژ الکتریکی برسد.

تا چه فاصله ای می توانیم رانندگی کنیم؟

به طور معمول با BEV می توانید یک روز کامل را به کارهای تان در شهر رسیدگی کنید. یعنی اینکه در یک شهر بزرگ می توانید با یک بار شارژ ماشین الکتریکی تان، حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر مسافت درون شهری را با توجه به چراغ های راهنمایی و توقف های ترافیکی، بپیمایید. برای مثال یک ماشین Coda Sedan با قیمت ۳۷۲۵۰ دلار می تواند با هر بار شارژ تا ۱۴۰ کیلومتر مسافت را بپیماید. این میزان برای فوکوس الکتریک فورد ۱۲۲ کیلومتر، در نیسان لیف ۱۱۷ کیلومتر و برای میتسوبیشی ۹۹ کیلومتر است.
در ماشین های با برد توسعه یافته هم این میزان با یک بار شارژ و یک باک بنزین، به حدود ۵۶۵ کیلومتر یا بیشتر می رسد.

چقدر طول می کشد تا ماشین الکتریکی مان شارژ شود؟

مدت زمان شارژ ماشین بازه بسیار بزرگی را شامل می شود و بستگی مستقیم به مدل ماشین و نوع شارژر مورد استفاده دارد. برای مثال با استفاده از یک پریز دیواری ۱۱۰ ولت، نیسان لیف به ۲۰ ساعت زمان جهت شارژ کامل نیاز دارد، در صورتی که با یک شارژر ۲۲۰ ولت این زمان به ۷ ساعت کاهش می یابد. اما با شارژرهای ۴۸۰ ولت که در ایستگاه های شارژ عمومی استفاده می شوند، شما می توانید نیسان را تنها در ۲۵ دقیقه به میزان ۸۰ درصد ظرفیت باتریش شارژ کنید.

آیا اکنون باید اتومبیل برقی بخریم یا مدل های بهتری هم در راه اند؟

BMW قصد دارد که ماشین الکتریکی خود را که از زیر مجموعه های سری i این شرکت است و با نام i3 شناخته می شود، تا پایان امسال به بازار عرضه کند‫.‬ این ماشین از نوع BEV خواهد بود‫.‬ همچنین تا اوایل ۲۰۱۴ شاهد ورود سری اسپورت این گونه ماشین ها تحت نام i8 به بازار خواهیم بود‫.‬
ضمن اینکه Fisker هم قصد دارد برخی مدل های ویژه اسپورت سدان را با قیمت های رقابتی وارد بازار کند که هماوردی برای سری سه BMW و آئودی A5 شناخه می شود. این مدل ماشین بین ۴۰ تا ۶۰ هزار دالار قیمت خواهد داشت.
اما مهم ترین نکته درباره خرید یک ماشین الکتریکی این است که احتمالا طبق قوانین گمرکی، هنوز حق ورود آن را به ایران ندارید. و در صورتی هم که توان مالی خرید چنین اتومبیلی را داشته و بتوانید مجوز ورود آن را هم به دست بیاورید، باز هم مشکل بسیار بزرگی به نام شارژ پیش روی تان است. علی رغم اینکه برخی مدل ها با برق شهری هم قابل شارژ هستند، مدت زمان لازم برای شارژ و هزینه تمام شده آن، اصلا صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

شما آینده بازار ماشین های الکتریکی یا EV را در جهان و به خصوص منطقه چگونه می بینید؟ فکر می کنید چه زمانی شاهد حضور آنها در خیابان های مان خواهیم بود؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*