سرویس اوبر

سرویس اوبر ۵۰۰ میلیون دلار برای رفع نیاز خود به گوگل مپس هزینه می‌کند

سرویس اوبر (Uber) رفته رفته در حال تبدیل شدن به ضلع مهمی از حمل و نقل هوشمند و مکانیزه در جهان است و این سرویس تاکسی‌رانی آنلاین اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد با انجام یک سرمایه‌گذاری گسترده در بخش نقشه برداری از جاده‌های کشورهای مختلف، نیاز خود را به سرویس‌های دیگر کاهش دهد.
تاکسی‌های فعال در این سرویس در تمام کشورهای جهان از نقشه‌های داخل سرویس گوگل مپس استفاده می‌کنند و در برخی از کشورهای نیز چند سرویس محلی دیگر به کمک راننده‌های آن می‌آیند. اما به گزارش نشریه‌ی فایننشال تایمز، مدیران سرویس اوبر قصد دارند با یک سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلار بر بخش نقشه برداری اتوماتیک، نیاز خود را به سرویس‌های دیگر و بخصوص گوگل مپس کاهش دهند.

در ادامه‌ی این گزارش پستی از وبلاگ رسمی اوبر منتشر شده است که در این پست آقای برایان مک کلندون (Brian McClendon) که در سمت مدیریت بخش تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی سرویس اوبر فعالیت می‌کند، درباره‌ی اهداف بزرگ این کمپانی در بخش نقشه برداری بحث کرده است. گویا همین حالا هم اجرای این طرح آغاز شده است و خودروهای نقشه بردار که به صورت خودکار و هوشمند به تهیه‌ی نقشه از سراسر جاده‌های عبوری خود می‌پردازند، در حال فعالیت در جاده‌های ایالات متحده‌ی آمریکا هستند و کشور مکزیک نیز در نوبت بعدی قرار دارد.

گوگل مپس نمی‌تواند نیاز رانندگان سرویس اوبر را تامین کند

البته دیگر کشورهای جهان هم به گفته‌ی آقای مک کلندون به زودی به این لیست اضافه خواهند شد تا سرویس اوبر بتواند در آینده‌ای نزدیک از گوگل مپس مستقل شود و یا حداقل بتواند نیاز خود را به سرویس‌های دیگر کاهش دهد. او اعلام کرده است که سرویس گوگل مپس یک نقطه‌ی شروع بسیار مناسب است، اما این سرویس در اکثر اوقات نمی‌تواند اطلاعاتی که مورد نیاز اوبر است را فراهم کند.

به طور مثال اطلاعات ترافیکی جاده‌های مختلف در این سرویس نمایش داده نمی‌شود و به همین دلیل راننده‌های آن نمی‌توانند برای بهترین مکان سوار کردن و پیاده کردن مسافران خود تصمیم درستی بگیرند. همچنین در برخی از جاده‌های روستایی که دارای علائم راهنمایی و رانندگی نیز نیستند، سرویس گوگل مپس نمی‌تواند رانندگان را یاری کند؛ جالب است بدانید که در این گزارش صحبت از خودروهای بدون راننده نیز به میان آمده و حتی در آینده ممکن است که سرویس اوبر این گزینه را هم به فعالیت خود اضافه کند.

گفتنی است که مدیران اوبر رقم ۵۰۰ میلیون دلاری را به طور دقیق تایید نکرده‌اند، اما مطمئنا با وجود یک سرمایه‌ گذاری گسترده و عظیم، اوبر می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به رقیب سرسخت گوگل، اپل و دیگر سرویس‌های مطرح فعال در حوزه‌ی نقشه یابی آنلاین تبدیل شود؛ به خصوص با در نظر گرفتن این که آنها ایده‌های جذابی هم داشته و قصد دارند که گزینه‌های بیشتری به سرویس خود اضافه کنند.