حیات بیگانه در سیارات دیگر: آیا ما تنها موجودات کیهان هستیم؟

حیات بیگانه در سیارات دیگر: آیا ما تنها موجودات کیهان هستیم؟

این سوالی است که بارها و بارها در مورد آن فکر شده است: اینکه اگر تعداد سیارات غیر زمین بسیار زیاد است، پس چرا ما هنوز با حیات بیگانه دیگری در کیهان ملاقات نکرده‌ایم؟ سوالی که به پارادوکس فرمی مشهور است و همچنان ذهن دانشمندان درگیرش است. اما تیمی از ستاره‌شناسان فکر می‌کنند که پاسخ را یافته‌اند.

تحقیقی که توسط ستاره‌شناسان دانشگاه هاروارد و آکسفورد انجام شده (که قرار است در ژورنال Cosmology and Astroparticle Physics چاپ شود و پیش‌نویس آن در وب‌سایت arXiv موجود است) حدس می‌زند که زندگی بر روی زمین ممکن است نسبتا خیلی زود در کیهان شکل گرفته باشد. این گمان به گفته آن‌ها می‌تواند توضیحی باشد بر اینکه چرا در حال حاضر به نظر می‌رسد ما در کیهان تنها هستیم و حیات بیگانه کشف نشده است.

رافائل باتیستا یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید:

اگر ما خیلی زود شکل گرفته باشیم و جزو اولین موجودات زنده کیهان باشیم، این مسئله علت اینکه چرا هنوز تمدن دیگری در اطراف خود مشاهده نکرده‌ایم را توضیح می‌دهد. ما ممکن است اولین حیات یا یکی از اولین‌ها باشیم.

این محققان این نکته را ذکر می‌کنند که چگونه زندگی در کیهان نمی‌تواند تا 10 میلیون سال پس از بیگ‌بنگ شکل گرفته باشد، زمانی که ستارگان شروع به تولید عناصر لازمه حیات همچون کربن و اکسیژن کرده‌اند. اما تعدادی فاکتور مهم در تعیین وجود حیات نقش ایفا می‌کنند. یکی ازین عوامل جرم ستاره است که طول عمر ستاره را مشخص می‌کند، هرچه ستاره پرجرم‌تر باشد، طول عمر کمتری خواهد داشت.

ستارگانی که سه برابر خورشید جرم دارند، قبل از آنکه حیات بتواند در سیارات احتمالی‌شان تکامل پیدا کند، می‌میرند. اما ستارگانی با جرم کمتر از 10 درصد جرم خورشید که به آن‌ها کوتوله سرخ گفته می‌شود، می‌توانند برای 10 هزار میلیارد (10 تریلیون) سال زنده بمانند که زمان بسیاری برای شکل‌گیری حیات است. این بدان معنی است که هرچه در آینده پیش برویم شانس وجود حیات در کیهان بیشتر می‌شود.

باتیستا اضافه می‌کند که:

در حالیکه وجود حیات ابتدایی در سراسر کیهان محتمل است، برای شکل‌گیری و تکامل حیات پیچیده زمانی بسیار زیاد و محیطی بسیار پایدار موردنیاز است. زمین را تصور کنید که 4.5 میلیارد سال از عمرش می‌گذرد و اولین حیات پیچیده حداقل تا 3 میلیارد سال پیش وجود نداشت و اولین انسان‌های مدرن نیز همین 200 هزارسال قبل پا به زمین گذاشتند.

اگر حیات در اطراف ستاره‌های کم‌جرم بتواند شکل بگیرد، در این صورت ما در 0.14 درصد ابتدایی از کل مدت زمان زیست‌پذیری کیهان قرار گرفته‌ایم. در حالیکه سیارات زیست‌پذیر دیگری می‌توانند وجود داشته باشند، شاید زمین ما یکی از چند مورد خاصی باشد که حیاتی پیچیده تاکنون بر روی آن شکل گرفته است.

با این حال تمامی امید ما برای یافتن حیات بیگانه از بین نرفته است. تنها در کهکشان ما تریلیون‌ها سیاره وجود دارد که بسیاری از آن‌ها زیست‌پذیرند. می‌توان امید داشت که حتی امروزه بیگانگانی باشند که مشابه ما زندگی می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. بنظرمن توی کیهان غیرزمین جای دیگه ای هم هست که حیات وجودداشته باشه.یعنی خدای بزرگ که این عالم حیرت انگیزودرست کرده فقط برای کره زمینه

  2. این مطلب که کلا خلاف مطالب متنوع آورده شده در این وبسایت راجع به زندگی فرازمینیه که به نظر من اصلا درست نیست یعنی این ایده تمام شواهد و قراین وشاهدان عینی از یوفو ها و زندگی در کرات دیگر و تمدن های پیشرفته رو زیر سوال برده.من که جای شما عزیزان بودم این مطلب رو توی صفحه نمیزاشتم اونم با این همه مطالب خوب که دارید و ما استفاده کردیم یه کم به مطلبی که راجع به گروه خونی rhمنفی نوشتیدفکر کنید:اونجا حرف ازینه که دانشمندان فهمیدند فراطمینی ها ژن ما رو دستکاری کردند…

  3. به نظر من هم این همه چیز فقط به خاطر ما انسان ها افریده نشده

  4. به نظر من حیات روی کرات دیگه هست. وقتی عظمت کائنات رو‌در نظر بگیری، تعداد کهکشان ها، تعداد ستاره های توی هر کهکشان، تعداد منظومه ها، حالات مختلف حیات، .000000005% هم احتمال حیات توی کائنات باشه خودش کلی میشه.