ایلان‌ ماسک

ایده‌های جذاب ایلان‌ ماسک برای آینده‌ی تسلا؛ از به اشتراک گذاری خودروها تا خودروی خورشیدی

ایلان‌ ماسک (Elon Musk) یکی از آن مدیرهای جاه‌ طلب و ماجراجویی است که احتمالا نسل جدید نوجوانان کشورهای اروپایی و آمریکایی و البته گیک‌های علاقه‌مند به تکنولوژی و پیشرفت در کشور خودمان هم او را به‌عنوان الگوی خود انتخاب کرده و سعی می‌کنند همان سطح از شجاعت و جسارت را در پیشرفت خودشان به کار بگیرند.
او در سال ۲۰۰۶ و با ایده‌های جذابی که در آن دوران بسیار عجیب بودند، نام خود را مطرح کرد و هر جا صحبت از خودروهای الکتریکی و کانسپت‌های آینده نگرانه می‌شد، رد پایی از ایلان‌ ماسک نیز در آنجا به چشم می‌خورد. همین ایده‌ها بودند که توسط او توسعه و پرداخته شدند تا درنهایت منجر به ساخت خودروهای الکتریکی فوق العاده جذاب کمپانی تسلا یعنی مدل‌های سری اس و سری تسلا ایکس شدند.

حالا گزارش جدیدی منتشر شده است که نشان می‌دهد آقای ماسک بار دیگر به دنبال یک سری از ایده‌های جذاب دیگر است که احتمالا در آینده‌ی نزدیک ، پای محصولات جذاب دیگری را به دنیای تکنولوژی و زندگی مدرن انسان‌ها باز خواهند؛ منتها تفاوت در اینجاست که به دلیل پذیرش عمومی بالاتر عموم کاربران جهان نسبت به تکنولوژی‌های جدید و البته امکانات فنی و سخت افزاری بسیار قدرتمند کمپانی تحت مدیریت او، ایده‌های ایلان‌ ماسک خیلی زودتر از سری قبلی می‌توانند عملیاتی شوند.

اولین ایده‌ی او ساخت یک خودروی الکتریکی است که بر روی سقف خود دارای سلول‌های خورشیدی باشد و تمام انرژی مورد نیاز برای حرکت آن از طریق تبدیل انرژی پرتو‌های آفتاب به انرژی الکتریکی تامین شود. البته چنین ایده‌ای سال‌هاست که در جهان مطرح شده و مدل‌های مختلفی نیاز از آن ساخته شده است، اما تفاوت اینجاست که این بار کمپانی خوشنام تسلا پشت ساخت آنها قرار دارد و احتمالا می‌توانیم شاهد محصولات بسیار جذاب‌تر و کارآمدتری باشیم.

ایلان‌ ماسک برای محقق شدن این هدف، قصد دارد کمپانی سولار سیتی که در زمینه‌ی تبدیل انرژی خورشید به انرژی الکتریکی فعالیت می‌کند را با کمپانی تسلا ادغام کند. سال گذشته تسلا از ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی برای خریداران محصولات این کمپانی رونمایی کرد، اما به گفته‌ی شخص مدیر عامل گویا زمان آن رسیده است که تکنولوژی‌های این دو کمپانی تحت مدیریت او با یکدیگر ترکیب شوند تا کاربران بتوانند یک سطح بالاتر و بسیار متفاوت از انرژی الکتریکی حاصل از نیروی پرتوهای خورشید را تجربه کنند.

خودروهای خود را در شبکه‌ی تسلا به اشتراک بگذارید

ایده‌های جذاب ایلان‌ ماسک برای آینده‌ی تسلا؛ از به اشتراک گذاری خودروها تا خودروی خورشیدی

ایلان‌ ماسک در ادامه‌ی صحبت‌هایش از خلق و توسعه‌ی یک شبکه‌ی به اشتراک گذاری خودروهای الکتریکی پرده برداشته است که برای اولین بار در سطح جهان قرار است که به این شکل اجرا شود. در این طرح دارندگان خودروهای الکتریکی سری اس و ایکس این کمپانی می‌توانند از طریق نرم افزار مخصوص تسلا بر روی اسمارت فون خود، زمان‌هایی که به خودروی شخصیشان نیازی ندارند و به طور مثال مشغول کار و یا در حال گذراندن تعطیلات در کشوری دیگر هستند، خودروی خود را به دیگران قرض بدهند و از این راه درآمد کسب کنند.

در واقع با استفاده از این طرح قرار است که هزینه‌های خرید و مالکیت یک خودروی الکتریکی تسلا به حداقل برسد و هر فردی با هر سطحی از توانایی مالی بتواند حداقل برای اوقاتی از روز از این خودروهای جذاب، قدرتمند و دوست‌دار محیط زیست استفاده کنند و مالکان این خودروها نیز بتوانند یک درآمد جانبی را از این راه به دست آورند؛ هدف نهایی آقای ماسک از این طرح این است که تعداد افرادی که رانندگی با خودروهای تسلا را تجربه می‌کنند، افزایش یابد و درنهایت به نقطه‌ای برسد که هر فردی بتواند یک خودروی الکتریکی تسلا داشته باشد.

او در ادامه‌ی صحبت‌هایش به این نکته اذعان کرده است که شایعات اخیر پیرامون فعالیت تسلا برای تولید خودروهای الکتریکی سنگین نیز حقیقت دارد و کمپانی تحت مدیریت او قصد دارد که وارد حوزه‌ی خودروهای سنگین و ناوگان حمل و نقل عمومی نیز بشود. این موضوع با ساخت و توسعه‌ی کامیون‌های سنگین با قابلیت اجرای وظایف دشوار و البته خودروهای حمل و نقل عمومی شهری نظیر اتوبوس‌های ویژه عملی خواهد شد. به گفته‌ی ایلان‌ ماسک فعالیت تسلا بر روی این موضوع در مراحل ابتدایی و تحقیقات اولیه قرار دارد و احتمالا تا یک سال دیگر، از نتایج عملی و میدانی این محصولات رونمایی به عمل خواهد آمد؛ هدف این کمپانی از ورود به این بخش، کاهش هزینه‌های خودروهای سنگین نظیر حوزه‌های باربری و حمل و نقل است و طبق وعده‌های مدیر عامل، محصولات تسلا در این حوزه باعث فراهم آمدن تجربه‌ی لذت‌بخش‌تری برای رانندگان نیز خواهند شد.

ایده‌های جذاب ایلان‌ ماسک برای آینده‌ی تسلا؛ از به اشتراک گذاری خودروها تا خودروی خورشیدی

ایلان‌ ماسک : سیستم اتو پایلت تسلا کاملا امن است

او در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره‌ی انتقاداتی که به سیستم رانندگی خودکار (اتو پایلت) خودروهای الکتریکی تسلا می‌شود هم واکنش نشان داده و اعلام کرده است که این سیستم از امنیت کافی برخوردار است:

هیچ دلیلی به‌صورت منطقی وجود ندارد که ما بخواهیم سیستم اتو پایلت (Autopilot) خودروهای الکتریکی تسلا را غیر فعال کنیم؛ این سیستم از روی سیستم ناوبری مشابه با همین نام در هواپیماها الهام گرفته شده است و اگر قرار به تعطیلی آن باشد، بهتر است که سیستم هدایت خودکار هواپیماها را نیز غیر فعال کنید.

همچنین در اینجا لازم است به این موضوع هم اشاره کنم که دلیل نام گذاری این سیستم در حالت بتا چه بوده است. این [سیستم رانندگی خودکار خودروهای تسلا] به هیچ وجه و طبق هیچ معیاری در طبقه‌ی نرم افزارهای بتا قرار نمی‌گیرد و ما قبل از عرضه‌ی هر نوع محصولی به دست خریدار، بارها و طی تست‌ها و آزمایش‌های بسیار وسیع در داخل کمپانی، آن را مورد بررسی و عیب‌یابی قرار می‌دهیم.

ما به این دلیل از لفظ بتا استفاده کرده‌ایم که پیچیدگی‌های آن برای کاربران عمومی از بین برود و در ضمن این نکته نیز نشان داده شود که سیستم اتو پایلت تسلا هنوز هم در حال پیشرفت است و جا برای بهتر شدن دارد (سیستم رانندگی خودکار در خودروهای تسلا به‌صورت پیش‌فرض غیر فعال است). به محض اینکه ما به مرحله‌ای برسیم که مطمئن شویم سیستم اتو پایلت خودروهای تسلا به طور تقریبی ۱۰ برابر از متوسط امنیت سیستم رانندگی معمولی در ایالات متحده‌ی آمریکا امن‌تر است، برچسب بتا را از روی آن حذف خواهیم کرد.

بنابراین با جمع بندی این صحبت‌های شخص اول این برند آمریکایی می‌توانیم بگوییم که خبرهای بزرگی از کمپانی تسلا در آینده‌ی نزدیک خواهیم شنید و عرضه‌ی خودروهای الکتریکی جدید با سقفی از سلول‌های خورشیدی، ترکیب سولار سیتی با کمپانی تسلا، عرضه‌ی خودروهای جدید تسلا در دسته‌ی خودروهای سنگین و وسایل نقلیه‌ی عمومی و درنهایت هم پیشرفت سیستم اتو پایلت اختصاصی این کمپانی، می‌تواند آینده‌ی صنعت خودروهای الکتریکی و بدون راننده را متحول کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*