بررسی بازی پوکمون گو

نقد و بررسی بازی پوکمون گو ؛ پدیده گیمینگ

بازی پوکمون گو – Pokemon Go – که از سری بازی‌های رول پلی نینتندو به‌حساب می‌آید، در عرض چند هفته به شهرت جهانی رسید. هرچقدر هم که از این بازی بیزار باشید، حداقل باید عنوان پدیده‌ای در عرصه گیمینگ را لایق آن بدانید. این بازی از مکالمات شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده است، به تیتر اصلی خبرگزاری‌ها تبدیل شده و زندگی بسیاری از کاربران را از لحاظ فیزیکی تحت تاثیر قرار داده است. اما آیا واقعا بازی پوکمون گو اینقدر ارزشمند است؟ در ادامه با بررسی بازی پوکمون گو همراه ما باشید.

در بررسی بازی پوکمون گو متوجه می‌شویم که گیم پلی خاصی در بازی وجود ندارد

برای پاسخ به این سوال بسیار سخت می‌خواهیم به بررسی نظرات دو کاربر حرفه‌ای بپردازیم: یک متخصص در بازی پوکمون گو با نام آلگرا فرانک که در هفته گذشته تمامی ساعات هشیاری خود در روز را صرف این بازی کرده است و فیل کولار که یک کاربر عادی و معمولی در بازی محسوب می‌شود.

فیل کولار

به نظر من باید در بررسی پوکمون گو واقع بین بوده و حقیقت را پیدا کنیم. بررسی بازی پوکمون گو یکی از عجیب‌ترین بررسی‌های فضای وب است، چراکه این بازی اصلا گیم پلی خاصی ندارد!

مکانیزم کلی کار در بازی پوکمون گو پیدا کردن موجودات بازی در خیابان‌ها است. پس از دیدن یک موجود باید انگشت خود را روی آن گذاشته و توپ خاصی را به طرفش پرت کنیم تا آن را به دست آوریم. همچنین بر روی ایستگاه‌های خاص به نام PokeStops در لوکیشن‌های خاص در جهان لمس نمایید تا آیتم‌ها را به دست آورید. اگر در اجرای بازی کمی جدی و حرفه‌ای شوید، می‌توان با لمس باشگاه‌های مخصوص (Gyms) و شرکت در جنگ‌های خودکار، به کنترل این نشانک‌های خاص بپردازید.

هواداران قدیمی سری بازی‌های پوکمون که انتظار گیم پلی همیشگی در نسخه موبایل این بازی را داشتند، در ابتدا از آن نا امید می‌شوند. سری بازی‌های پوکمون همیشه در مورد گشت و گذار در جهان و جمع آوری موجودات با نمک بود، اما این بازی‌ها شامل یک سیستم جنگی عمیق بودند که هر کاربر در انتخاب تاکتیک خود کار سختی را در پیش رو داشت.

بررسی بازی پوکمون گو

در بررسی بازی پوکمون گو متوجه می‌شوید که نزدیک‌ترین حالت این بازی به نسخه‌های قدیمی خود، امکان انتخاب حریفان سرسخت در باشگاه است؛‌ به‌عنوان‌مثال استفاده از پوکمون آبی جهت حمله به پوکمون آتشین. حالا به نسبت نسخه‌های قدیمی بازی پوکمون، نسخه موبایل این بازی در حالت رول پلی طراحی شده است و انگار از بخش بازی یا همان گیم خبری نیست.

قبل از اینکه بخواهیم در این بررسی بازی پوکمون گو به جنبه‌های دیگر بازی بپردازیم، از اینکه گیم پلی کمی در بازی گنجانده شده است ناراحت هستید یا نه؟

آلگرا فرانک

در پاسخ به سوال بالا در بررسی بازی پوکمون گو باید بگویم که این موضوع واقعا در تجربه کاربری من در بازی تاثیرگذار بوده است. وقتی که برای اولین بار بازی پوکمون گو را آغاز کردم، تفاوت گیم پلی این بازی با سبک رول پلی یا همان اول شخص که سال‌هاست آنها را اجرا می‌کنم، واقعا مرا متعجب کرد. درست است که اول بازی شما به یک پروفسور پوکمون – که ادعا می‌کند همه چیز را می‌داند – معرفی می‌شوید. اما وی تنها توضیحات بسیار کمی در مورد گیم پلی به شما می‌دهد و ممکن است در ساعات اولیه کمی گیج شوید. او شما را در اولین شکار پوکمون بازی همراهی می‌کند، اما به محض اینکه به دنیای حقیقی بروید، همه اینها از بین می‌روند.

بسیاری از این موارد را می‌توان به ماهیت غیرخطی بازی که فاقد یک طرح فراگیر و کلی است، نسبت داد. به غیر از ایده شکار پوکمون هیچ چیز دیگری شما را به اجرای بازی ترغیب نمی‌کند. به دلیل تعداد کم راهنما و دستورالعمل‌ها و همچنین راهکار‌های خاص، بازی تمامی این عناصر را از اولویت خارج می‌کند.

در بررسی بازی پوکمون گو متوجه می‌شوید که برخلاف بازی‌های دستی، جهت شکار یک موجود پوکمون باید بر روی نقشه به سمت آن دست خود را بکشید تا موقعیت مکانی آن پیدا شود، این کار بسیار ساده است. هدف گیری مناسب و زمان بندی دقیق شکار شما را تضمین می‌کنند، اما متاسفانه این بازی در ابتدا هرگز اجرای چنین کاری را به ما یاد نداد. حتی در دستورالعمل ابتدایی بازی از اهمیت دایره‌های شکل گرفته در اطراف موجودات صحبتی نشد.

بررسی بازی پوکمون گو

اما همین توضیحات ضعیف و نسبتا کافی در ابتدای بازی را می‌توان یکی از بهترین قابلیت‌های آن دانست. بازی پوکمون گو برای من یک تجربه اجتماعی جدید و خاص است. تمامی کارها نظیر گرفتن پوکمون و یا حتی جنگ یک در مقابل یک با آزمون و خطا بهتر آموزش داده می‌شود و کاربر به مشاهده و تجربه نیاز دارد. همچنین پرسش‌های من از سایر دوستانم که بازی را اجرا می‌کنند در نوع خود بسیار کاربردی بود. تلاش‌های من در دنیای واقعی و همچنین باشگاه درنهایت به قدرت بیشتر من کمک کرد.

آیا در بررسی بازی پوکمون گو این حس قرار گرفتن در یک جامعه خاص به شما اشتیاق می‌دهد؟ یا آیا چنین چیزی اصلا برایتان مهم نیست؟

فیل

تجربه اجتماعی مهمترین عنصر مربوط به این اپلیکیشن است که در بررسی بازی پوکمون گو متوجه آن می‌شویم. دلیل اصلی محبوبیت جهانی بازی نیز همین اجتماعی بودن آن است و به همین دلیل است که به آن علاقه دارم.

در گذشته نیز بازی‌هایی که مرا به تعامل با دیگران ترغیب می‌کردند را تجربه کرده‌ام. من به تجربه بازی‌های چند نفره با جامعه بسیار بزرگ علاقه دارم. به‌عنوان‌مثال من در دورانی که بازی World of Warcraft را دنبال می‌کردم، دوستان زیادی در این دنیای مجازی پیدا کردم که هنوز هم با هم در ارتباط هستیم. اما تاکنون هیچ بازی رایانه‌ای مرا به تعامل فیزیکی با کاربران در دنیای واقعی ترغیب نکرده بود.

مشکلات فنی

بااینکه در بررسی بازی پوکمون گو طی هفته گذشته از اجرای آن بسیار لذت بردیم، اما نکات منفی و مشکلات نیز بخشی از تجربه کاربری ما بودند. پایداری سرور‌های نیانتیک در روز‌های اصلی بسیار پایین بود و گاهی اوقات بازی فریز می‌شد. همچنین گاهی اوقات در اوج هیجان و زمانی که می‌خواستیم موجود را شکار کنیم با مشکل فریز شدن مواجه می‌شدیم. در سایر مواقع اصلا کاربر نمی‌تواند وارد بازی شود!

در بررسی بازی پوکمون گو ، حتی در زمان‌هایی که سرور‌ها به‌درستی کار می‌کردند، طراحی اپلیکیشن این بازی آنچنان متفکرانه به نظر نمی‌رسید. با توجه به همیشه آنلاین بودن آن و همچنین استفاده از جی پی اس، بازی پوکمون گو بیشتر از هر اپلیکیشن دیگری شارژ‌ باتری تلفن هوشمند را خالی می‌کند. نیانتیک در این باری حل مشکلات باتری را به آپدیت‌های بعدی بازی موکول کرده است. امیدواریم مشکل سرورها نیز به‌زودی حل شود.

تقریبا هر بار که در خیابان جهت اجرا و بررسی بازی پوکمون گو در حال راه رفتن بودیم، درنهایت به چند کاربر دیگر که همزمان در حال اجرای بازی بودند، رسیدیم. این ملاقات درنهایت موجب ایجاد مکالمات لذت بخشی بود؛ به‌عنوان‌مثال در کجا می‌توان یک حیوان آنیکس قوی را پیدا کرد یا اینکه تیم خاصی توانسته است در باشگاه تیمی دیگر را شکست دهد. حتی افراد درونگرا نیز در مواجهه با سایر کاربران بسیار هیجان زده می‌شوند و شروع به صحبت می‌کنند؛‌ به هر حال صحبت کردن با افراد غریبه در مورد یک بازی آنلاین برای افراد درونگرا یک انقلاب درونی محسوب می‌شود!

بررسی بازی پوکمون گو

همان فقدان راهنما و راهکارهای اولیه که در ابتدای بررسی بازی پوکمون گو به آن اشاره کردیم، عامل اصلی جهت ایجاد یک جامعه منسجم و تعاملی در این بازی شده است. تقریبا هر چند روز یک بار، دوستانم راه جدیدی جهت ضمانت شکار موفق موجودات در خیابان را به من یاد می‌دادند یا اینکه چگونه تعداد پوکمون‌های ضبط شده خودم را بهبود بخشم. بنابراین بزرگ‌ترین ضعفی که در بررسی بازی پوکمون گو با آن مواجه شدیم، درنهایت به ایجاد یک جامعه تعاملی منجر شده است.

البته بابت این تجربه اجتماعی جذاب و جدید باید از زندگی شهری خود در مناطق پرجمعیت رضایت داشته باشیم. به هر حال برای افرادی که در مناطق کم‌جمعیت و روستایی زندگی می‌کنند، اجرای بازی و پیدا کردن کاربران دیگر تا حدی سخت است.

اما آیا تجربه اجتماعی بازی پوکمون گو بر روی تو نیز همچون من تاثیر به سزایی گذاشته است، آلگرا؟ آیا این تجربه بزرگ اجتماعی می‌تواند فقدان برخی موارد در بازی را جبران کند؟ نظر تو چیست؟

آلگرا

در بررسی بازی پوکمون گو متوجه می‌شویم که هسته اصلی جذابیت بازی همین مکالمات و ارتباط بین کاربران است، حتی ارتباطاتی که خارج از محیط بازی بین کاربران شکل می‌گیرد. محبوبیت و علاقه جهانی کاربران به پوکمون گو در گروی همین تعاملات بین کاربران است، اما به نظر من ممکن است این جامعه نتواند طول عمر بازی پوکمون گو را برای مدت طولانی تضمین کند.

بااینکه بازی پوکمون گو یک عنصر رقابتی را جهت رفتن به تیم‌ها و جنگیدن در باشگاه‌ها به همراه دارد، اما تمامی این برد و باخت‌ها درنهایت آنچنان مورد تقدیر بازی قرار نمی‌گیرد و ممکن است کاربر پس از مدتی اشتیاق خود را از دست بدهد. در بررسی بازی پوکمون گو متوجه شدم که این بازی کاربران را جهت اتمام مراحل خود به طی کردن مسافت‌های مختلف ترغیب می‌کند و مطمئنا همه کاربران نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند.

بررسی بازی پوکمون گو

سایر عناصر جذاب بازی پوکمون گو نظیر ایستگاه‌ و باشگاه‌ها در بیشتر مناطق رها شده و خالی هستند. این بازی برای کاربرانی که در مناطق کم‌جمعیت و با اینترنت ضعیف زندگی می‌کنند بسیار سخت و آزاردهنده است.

وقتی دلیلی برای کوشیدن وجود ندارد، اشتیاق و علاقه من برای اجرای بازی پوکمون گو نیز کم کم از بین می‌رود. در حال حاضر همه حس تازگی و هیجان را در بازی دارند، همه در مورد آن و نحوه بازی کردن حرف می‌زنند، به آن فکر می‌کنند و… من هم‌چنین حس و حالی دارم. اما پس از اینکه اکثر کاربران در شکار پوکمون‌ها مهارت پیدا کردند، چه اتفاقی می‌افتد؟ حالا باید پشت سر هم هر روز و هر ساعت زوبات‌های جدید را شکار کنند. این که تیم توسعه دهنده بازی بتواند مردم و من را برای بازگشت دوباره به بازی متقاعد کند هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به‌خصوص که برنده شدن در جنگ‌ها فقط به امتیاز منجر می‌شود و خبری از جوایز متنوع نیست. به نظر من در شرایط فعلی کاربران پس از مدتی از این بازی زده می‌شوند.

در حال حاضر بازی پوکمون گو در عصر درخشان خود است و بسیاری از کاربران در مورد آن هیجان زده هستند. دقیقا چیزی که من در بازی پوکمون گو آن را تحسین می‌کنم؛‌ جمع شدن بسیاری از کاربران با هر رده سنی در بازی‌های سری پوکمون! واقعا دوست دارم بدانم که آیا این بازی می‌تواند تاثیر خاصی در سری بازی‌های قدیمی پوکمون داشته باشد یا خیر.

نقد و بررسی بازی پوکمون گو : جمع بندی

بررسی بازی پوکمون گو

از آنجایی که این بازی به شدت مبتنی بر تعاملات کاربران در دنیای حقیقی است، آینده بازی پوکمون گو هنوز مشخص نیست؛ اینکه توسعه دهندگان آن در آینده چه شیوه‌هایی را جهت ادامه دار شدن موفقیت بازی در پیش می‌گیرند. اگر نیانتیک ارسال آپدیت و افزودن قابلیت‌های جدید را برای این بازی موفق ادامه دهد – که قطعا همینطور خواهد بود – می‌توانیم به سال‌های درخشان پوکمون گو امیدوار باشیم. یا ممکن است کاربران به‌زودی آن را فراموش کنند و موفقیت چند هفته‌ای پوکمون گو تنها در تاریخ ثبت شود.

در هر صورت، بازی پوکمون گو هم اکنون در نقطه عطف کاری خود قرار دارد که ابعاد شهرت جهانی آن را به هیچ وجه نمی‌توان نادیده گرفت. در این چند هفته که به بررسی بازی پوکمون گو پرداختیم، سبک خاص و واقعیت افزوده آن واقعا ما را شگفت زده کرد و هنوز هم نتوانسته‌ایم از آن دست بکشیم. شما نیز نظرات خود در مورد این بازی را با ما در میان بگذارید. امیدواریم از این مقاله نهایت بهره را برده باشید.

بیشتر بخوانید:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*