ویکی گجت : با تلفن همراه ويروسي خود چه کنيم؟

استفاده گسترده مردم از تلفن‌هاي همراه مخاطرات متعددي براي آن‌ها ايجاد كرده كه يكي از عادي‌ترين اين موارد ويروسي شدن گوشي‌هاي تلفن همراه است. اما براي ابتلاي كمتر به اين مشكل و مشكلات ديگر تلفن‌هاي همراه چه مي‌توان كرد؟
شش نكته مهم وجود دارد كه توجه به آنها مي‌تواند از بخش مهمي از مشكلات همراه شما پيشگيري كند که در ادامه به آنها می پردازیم پس با ما همراه باشید…

اولين راه براي ايمني بيشتر همراه شما اين است كه سيستم عاملي انتخاب كنيد كه رمزگذاري را پشتيباني كند و امكاني وجود داشته باشد كه بتوانيد آن را رمزگذاري كنيد. از سيستم‌هاي عامل‌ Apple ios و Rim Black Berry مي‌توان به عنوان سيستم عامل مناسب در اين زمينه ياد كرد كه شما مي‌توانيد با استفاده از اين سيستم‌هاي عامل و رمزگذاري تلفن همراه خود حتي از دست پيشرفته‌ترين هكرها هم تا حد مناسبي در امان باشيد.

در اين ميان بايد توجه داشته باشيد كه بدون رمزگذاري افراد مي‌توانند داده‌هاي موجود برروي گوشي شما را حتي بدون در اختيار داشتن رمز عبور (Pin) شما بازيابي كنند البته رمزگذاري كامل گوشي‌ها در دستگاه‌هاي فعلي اندرويد محدود است و بين توليدكنندگان مختلف تفاوت‌هايي در اين زمينه وجود دارد.

**رمز عبور را فراموش نكنيد

در گام بعدي بي شك فعال كردن يك كلمه عبور (Pin) نخستين اقدام دفاعي براي محافظت از اطلاعات شما خواهد بود. اين كار كمك مي‌كند كه در صورت گم شدن، به سرقت رفتن و يا جا ماندن دستگاه از برداشتن آن توسط ديگران و مشاهده و دستكاري محتويات آن در امان باشيد. معمولا در صورتي كه رمزگذاري بر روي دستگاه فعال باشد، انتخاب كلمه عبور براي آن يك اجبار است. حتي اگر رمزگذاري توسط سيستم عامل هم پشتيباني نشده باشد شما بايد خود را ملزم به تعيين يك كلمه عبور مناسب براي دستگاه‌تان كنيد.

** از بين بردن خودكار داده‌ها

اغلب سيستم عامل‌هاي موبايل، به طور خودكار داده‌هاي دستگاه را پس از چند بار تلاش ناموفق براي وارد كردن كلمه عبور حذف مي‌كنند. اين كار در صورتي كه رمز گذاري توسط دستگاه پشتيباني نشده باشد بسيار ارزشمند است اما براي دستگاه‌هايي كه از رمزگذاري بهره مي‌برند هم مي‌تواند مفيد باشد چراكه دادن فرصت نامحدود به ديگران براي حدس زدن كلمه عبور، شانس آنها را بيشتر مي‌كند.

از بين بردن خودكار داده‌ها در Windows Phone7، Ios، Black Berry پشتيباني مي‌شود اما اندرويد براي اين كار نياز به يك برنامه متفرقه دارد. البته بايد به خاطر داشته باشيد كه حتما از تمامي داده‌هاي خود به طور منظم يك نسخه پشتيباني تهيه كنيد و از راهكاري براي بازيابي داده‌هاي خود در يك دستگاه جديد بهره‌مند شويد.

**موبايلتان را رديابي كنيد

اما به عنوان چهارمين راهكار، پيش از اينكه گوشي شما گم شده و يا به سرقت برود، بايد راهكاري براي رديابي و مديريت از راه دور آن داشته باشيد. اينگونه راهكارها به شما اجازه مي‌دهند كه موقعيت دستگاه‌تان را برروي يك نقشه مشاهده كنيد. حتي هشدارهايي صوتي هم براي ديگران ارسال شده و به آنها اعلام مي‌كند كه چگونه مي‌توانند همراهتان را به شما بازگردانند. علاوه بر اين ممكن است با ارسال يك پيغام تصويري به افراد راه‌هاي بازپس‌ آوردن گوشي شما اعلام شود و به هر صورت به افرادي كه گوشي شما را در دست دارند اعلام شود كه چگونه مي‌توانند آن را به شما برگردانند.

نكته جالب‌تر اينكه استفاده از چنين راهكاري به شما اجازه مي‌دهد كه از راه دور همراه خود را قفل كرده و اجازه دستيابي ديگران به اطلاعات آن را ندهيد حتي شما مي‌توانيد پيش از دسترسي ديگران، اطلاعات خود را از روي گوشي‌تان حذف كنيد.

اپل براي ios 4.2 و نسخه‌هاي پس از آن يك راهكار رايگان در اين زمينه دارد. براي نسخه‌هاي قديمي‌تر ios هم سرويسي با نام Mobile Me وجود دارد. در مورد اندرويد هم شما بايد از برنامه‌اي متفرقه براي اين كار استفاده كنيد.

مايكروسافت هم براي Windows Phone7 اقدام به عرضه سرويس رايگان Windows Live for Mobile كرده و RIM نيز سرويس رايگان Black Berry Product را براي اين هدف طراحي كرده است.

** استفاده از Wi-fi hotspot را محدود كنيد

نكته ديگر آنكه وقتي شما از Wi-fi hotspotهايي استفاده مي‌كنيد كه رمزگذاري شده نيستند، تمامي ترافيك اينترنت شما از طريق بي‌سيم منتقل شده و به راحتي مي‌تواند مورد نفوذ قرار گيرد. مهم‌ترين سايت‌ها و سرويس‌ها مانند وب سايت‌هاي بانكي، معمولا رمزگذاري (HTTPS/SSL) خود را پياده‌سازي مي‌كنند و از ترافيك محافظت مي‌كنند اما اغلب ارائه‌دهندگان سرويس‌هاي اي‌ميل و بسياري از سايت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي اين كار را انجام نمي‌دهند و درنتيجه شنود شنوندگان احتمالا مي‌توانند كلمات عبور و ترافيك مربوط به اين سايت‌ها را جمع‌آوري كنند.

نسل سوم، چهارم و اغلب ارتباطات داده‌آي سلولي ديگر معمولا توسط بستر ارتباطي رمزگذاري مي‌شوند. علاوه بر اين استراق سمع بر روي اين نوع از ارتباطات چندان معمول نيست. درنتيجه شما بايد تا جايي كه مي‌توانيد سعي كنيد از ارتباطات داده‌اي به جاي Wi-fi hotspotهاي ناامن استفاده كنيد. اما در صورتي كه به استفاده از آنها اصرار داريد بايد تا جايي كه مي‌توانيد سعي كنيد از نسخه‌هايي كه رمزگذاري و احراز هويت 1X و 802 را فراهم مي‌كنند استفاده كنيد.

** آنتي ويروس فراموش نشود

اما براي آخرين راهكار هم لازم است حتما استفاده از آنتي ويروس يا برنامه‌هاي امنيتي را مورد توجه قرار دهيد چراكه ويروس‌ها، بدافزارها و هك‌كنندگان كم‌كم در حال تبديل شدن به يك مشكل بزرگ هستند. شما بايد براي همراه خود برنامه امنيتي نصب كنيد تا بتوانيد از آلودگي و نفوذ جلوگيري كنيد.

بنابر اعلام سايت مركز مديريت امداد و هماهنگي عمليات رخدادهاي رايانه‌اي (ماهر) كه اطلاعات اين گزارش از آن برگرفته شده است، اغلب آنتي‌ويروس‌ها، ويژگي‌هاي ديگري را نيز در اختيار شما مي‌گذارند كه از آن جمله مي‌توان به حذف داده‌ها از راه دور، پشتيبان‌گيري و تعيين موقعيت مكاني دستگاه اشاره كرد.

در اين زمينه شركت‌هاي AVG و NET Qin برنامه‌هاي امنيتي رايگاني را براي اندرويد عرضه كرده‌اند. شركت Look Out هم برنامه‌هاي رايگاني را براي اندرويد، Black Berry و Windows Mobileها طراحي كرده است. البته در اين زمينه به برخي گزينه‌هاي تجاري مانند McAfee WebSecure و Kapersky Mobile security و Trend Micro Mobile Security نيز مي‌توان اشاره كرد.


منبع : Gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*