فروش ۱۵۰ هزار دلاری ژاکت چرمی که بوی آلبرت اینشتین را می‌دهد!

فروش ۱۵۰ هزار دلاری ژاکت چرمی که بوی آلبرت اینشتین را می‌دهد!

در دنیای حراجی‌های معروف جهان معمولا اتفاقات عجیب و باورنکردنی زیادی رخ می‌دهد که در بازار عادی و در هر فروشگاهی شما نمی‌توانید این اتفاقات را مشاهده کنید؛ دقیقا نظیر اتفاقی که این بار به پروفسور آلبرت اینشتین مربوط بوده و یکی از شخصیت‌های برجسته‌ی علم فیزیک را وارد این میدان کرده است!

در کشور خودمان نیز طی حراجی‌های مختلفی دیده‌ایم که به‌طور مثال، آثار نقاشان و هنرمندانی که سال‌ها پیش فوت کرده‌اند، با قیمت‌های چند صد میلیونی و حتی ارقام میلیاردی به فروش می‌رسند که البته گاهی اوقات این ارقام صرف مصارف خیریه می‌شود و اکثر اوقات نیز این صفر‌های درشت در جلوی ارقام، تنها به دلیل چشم و هم چشمی و فخرفروشی افراد ثروتمند قرار داده می‌شوند؛ نکته‌ی تاسف‌بار و پارادوکس غم‌انگیز این حراجی‌ها در این است که در اکثر اوقات، خود آن هنرمند که اثرش امروزه با ارقام میلیاردی خریداری شده است، در فقر و تنهایی و بدون هیچ‌گونه توجهی از دنیا رفته است!

آلبرت اینشتین را اکثر اوقات در حالی که این ژاکت را پوشیده‌ است، می‌دیده‌اند

به‌تازگی نیز در یک حراجی بزرگ جهانی، یک ژاکت چرمی که گفته می‌شود متعلق به پروفسور آلبرت اینشتین بوده است، با قیمت بسیار گزافی به فروش رسیده است. حراجی معروف کریستی (Christie) که در سراسر جهان مراسم‌های بزرگی را بر پا می‌کند و اشیای آنتیک و بسیار نایابی را با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رساند، این بار نیز خبرساز شده است و با فروش ژاکت چرمی آلبرت اینشتین با قیمت ۱۵۰ هزار دلار ناقابل، ثابت کرده است که این تنها آثار هنری نیستند که طرفداران پر و پا قرصی دارند و ثروتمندان این برگه‌های سبز را پای اشیای عجیب دیگری نیز هزینه می‌کنند!

گفته می‌شود که این ژاکت چرمی که آن را در تصویر ابتدای این مطلب در گجت نیوز مشاهده می‌کنید، در اکثر اوقات توسط این فیزیک‌دان برجسته پوشیده می‌شده است و تقریبا مشابه پیراهن یقه اسکی مشکی رنگ استیو جابز فقید، اطرافیان آلبرت اینشتین نیز اکثر اوقات او را در این ژاکت می‌دیده‌اند!

فروش ۱۵۰ هزار دلاری ژاکت چرمی که بوی آلبرت اینشتین را می‌دهد!

البته شکی در این نیست که انسان‌های بزرگی نظیر پروفسور آلبرت اینشتین جزو بزرگ‌ترین و مهم‌ترین انسان‌های عرصه‌ی علم در این کره‌ی خاکی بوده‌اند و بااینکه نظریه‌ی نسبیت او چند دهه‌ی پیش و در زمان فوت کردنش در سال ۱۹۵۵ مطرح شده بود، اما همین حالا هم این نظریه تاثیر شگرفی بر علم فیزیک گذاشته است و احتمالا تا ده‌ها سال دیگر نیز این تاثیر باقی خواهد ماند.

اما آیا همه‌ی این توضیحات باعث می‌شود که خریداری یک ژاکت چرمی متعلق به این فرد با چنین قیمتی منطقی باشد؟ مطمئنا خیر (البته از دید ما) و شاید اگر دست‌نوشته‌های این دانشمند برجسته با این قیمت فروخته می‌شد، توجیه آن بسیار آسان‌تر و قابل قبول بود؛ به‌خصوص اینکه اطرافیان اینشتین می‌گویند که او در اکثر اوقات این لباس را به تن داشته است و به همین دلیل احتمالا بوی نه‌چندان مناسبی هم در اختیار بینی آن خریدار خوش‌شانس قرار خواهد گرفت!

گفته می‌شود که آلبرت اینشتین این ژاکت را بعد از خروجش از کشور آلمان و وارد شدن به ایالات متحده‌ی آمریکا خریداری کرده است و بعد از این اتفاق که در اواسط سال ۱۹۳۰ اتفاق افتاده است، او به‌طور مرتب از آن استفاده می‌کرده‌ است. پروفسور لئوپولد اینفلد (Leopold Infeld) که از دوستان نزدیک اینشتین بوده است و در دانشگاه پرینستون بر روی پروژه‌های علمی مختلف با او همکاری می‌کرده است، در بخشی از خاطرات خود نوشته است که پروفسور اینشتین عادت داشته است که نیاز خود به کالاها و ابزارهای مادی را به حداقل برساند و به همین دلیل با بلند کردن موهای خود، خیلی کم به آرایشگر مراجعه می‌کرد و با خرید این ژاکت چرمی نیز نیاز خود به یک کت تقریبا رسمی برای محافل مختلف را برای چند سال آینده برطرف کرد.

فروش ۱۵۰ هزار دلاری ژاکت چرمی که بوی آلبرت اینشتین را می‌دهد!

گفتنی است که این ژاکت چرمی در نهایت و در حراجی کریستی با قیمت ۱۴۴ هزار و ۴۲۴ دلار به فروش رسید و هنوز مشخص نیست که آیا این لباس که حالا به جواهری گران‌بها تبدیل شده، قرار است در یک موزه‌ی مخصوص و برای عموم مردم به نمایش دربیاید و یا به کلکسیون شخصی یک فرد ثروتمند علاقه‌مند به دانشمندان علم فیزیک اضافه خواهد شد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*