فست فود

آیا از تاثیرات بد فست فود بر باکتری‌های روده خبر دارید؟

مورگان سپورلاک به خاطر مستند خود به نام «مرا غافلگیر کن» به مدت یک ماه وعده‌های بزرگی از محصولات مکدونالد را مصرف می‌کرد و در نتیجه این کار اضافه وزن پیدا کرد، کبد وی آسیب دید و به ادعای خودش از علائم اعتیادآور ترک این موارد رنج می‌برد. همه این‌ها نتیجه ترکیبی از کربوهیدارت‌ها، چربی‌، مواد شیمیایی و نگه دارنده درون غذا‌های بیرونی و فست فود بود. به نظر می‌رسد باکتری‌های روده نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند؛ اما آیا توجیح دیگری در این زمینه وجود دارد؟

فست فود و غذاهای بیرونی قاتل باکتری‌های روده شما هستند

نباید افرادی را که اصلا علاقه‌ای به فست فود و غذاهای مضر ندارند را نادیده بگیریم. این‌ها موجودات بیچاره‌ای هستند که در تاریکی روده‌های ما زندگی می‌کنند. این‌ها صدها تریلیون باکتری‌های روده هستند که تعدادشان ده برابر سلول‌های بدنمان است و غذای ورودی بدن را هضم می‌کنند. باکتری‌های روده با تامین ویتامین و مواد مورد نیاز بدن، ما را سالم نگه می‌دارند. تا چندی پیش همین موجودات بیچاره در علم پزشکی مضر شناخته می‌شدند اما حالا به‌ضرورت وجود آنها در بدن انسان‌ها پی برده شده است.

فست فود

پژوهش‌ها در یک آزمایشگاه موش‌ها نشان‌ داده‌اند که در صورت خوراندن بیش از حد چربی، باکتری‌های روده به‌سرعت تغییر شکل داده و عملکرد منفی از خود نشان می‌دهند. به کمک پروبیوتیک‌ها (Probiotics) می‌توان تا حدی جلوی این اتفاق را گرفت: با این حال تفاوت‌های زیادی بین بدن ما با موش‌های آزمایشگاهی وجود دارد و باکتری‌های روده نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

در یکی از پژوهش‌های اخیر، گروهی از افراد آفریقایی با رژیم غذایی محلی متشکل از سبزی‌ها و لوبیا با گروهی دیگر از آمریکایی‌ها با رژیم غذایی پر از چربی، پروتئین حیوانی و فیبر رژیمی کم مقایسه شدند. پس از تغییر رژیم غذایی آفریقایی‌ها و مصرف مواد مضر و پرچرب، متابولیسم بدن آنها در عرض دو هفته کاملا تغییر کرد؛ اما گروه دوم خطر کمتری جهت ابتلا به سرطان روده بزرگ را پیش روی خود می‌دیدند. محققان با آزمایش دو گروه به این نتیجه رسیدند که میزان باکتری‌های روده آنها با هم فرق دارد.

جالب است بدانید که تاکنون هیچ کس تاثیرات فست فود بر روی اهالی غرب را از جنبه باکتری‌های روده مورد بررسی قرار نداده است.

پژوهشگر این مقاله برای کتاب جدید خود به نام «اسرار‌ رژیمی» رژیم‌های متعددی را در خود آزمایش کرده و تاثیرات هر یک بر روی باکتری‌های روده را سنجیده است؛‌ از روزه گرفته تا رژیم کلونوسکوپی و رژیم غذایی فشرده پنیر فرانسوی غیر پاستوریزه. فرزند وی – تام – که دانشجوی سال آخر رشته ژنتیک در دانشگاه بنگور است پیشنهاد جالبی را در این زمینه مطرح کرد: بررسی وضعیت تغییر میکروب‌ها حین تغییر رژیم معمولی غربی به رژیم افراطی فست فود به مدت یک هفته.

میکروب های روده

تام به‌عنوان فردی که از خوردن فست فود لذت می‌برد حاضر شد تا به سوژه این بخش از پژوهش تبدیل شود؛ بنابراین او به مدت یک هفته در اکثر رژیم‌های غذایی به فست فود روی آورد؛‌ او به مدت ده روز در فروشگاه مکدونالد غذا خورد. از جمله غذاهایی که تام در این دوره مصرف کرد می‌توان به بیگ مک، ناگت مرغ، سیب زمینی سرخ شده و نوشابه اشاره کرد. همچنین جهت جذب بیشتر ویتامین، آبجو با درصد پایین الکل و چیپست نیز در رژیم وی قرار گرفتند. وی قبل، حین و بعد از اجرای این رژیم غذایی، نمونه‌های خود را برای سه آزمایشگاه مختلف ارسال می‌کرد.

تام با روحیه‌ای بالا این کار را آغاز کرد و بسیاری از دوستانش به بودجه نامحدود او در خرید غذاهای بیرونی حسودی می‌کردند. وی در این زمینه می‌گوید:

به مدت سه روز حس خوبی داشتم، سپس کم کم به سرازیری رسیدم، روز به روز بی‌حال‌تر از قبل می‌شدم و در پایان هفته دوستانم به رنگ خاکستری عجیب در چهره‌ام اشاره کردند. روز‌های آخر با چالش بزرگی روبرو بودم. بسیار حس بدی داشتم، البته خبری از علائم اعتیادآور ترک عادت نبود و پس از اتمام این دوره به سمت مغازه‌ها حمله‌ور شدم تا سالاد و میوه بخرم.

بااینکه این رژیم سنگین و دائم وی را به‌شدت بی‌حال و سست کرده بود، اما جهت رسیدن به نتیجه باید چند ماه صبر می‌کردیم. سپس نتایج توسط دانشگاه کورنل ایالات متحده آمریکا تحت نظارت پروژه بریتانیایی روده منتشر شد؛‌ در این پروژه امکان ثبت تست رایگان از روده افراد مورد آزمایش فراهم شده است، به شرطی که نتایج درنهایت به‌صورت آنلاین برای همه افراد در دسترس باشند. همه نتایج به همین موضوع اشاره داشتند: جمعیت میکروب‌های روده تام بسیار کم شده بود.

فست فود

البته هنوز دلیل و ماده اصلی در این کاهش سریع باکتری‌های روده تام مشخص نشده است. اینکه فست فود و غذاهای چرب برای سلامت شما بد هستند، موضوع جدیدی نیست، اما عملکرد سریع آنها در کاهش میزان میکروب‌های روده واقعا نگران کننده است. بخش مشخصی از رژیم بسیاری از افراد را فست فود تشکیل می‌دهد و حتی اگر آنها در نتیجه مصرف غذاهای بیرونی چاق نشوند، متابولیسم بدن و سیستم گوارشی آنها از تاثیرات بد غذا بر میکروب‌های روده رنج می‌برد.

باکتری‌های روده نقش بزرگی در تولید مواد غذایی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن ما ایفا می‌کنند و در این راه ما نیز باید با خوردن میوه و سبزی‌ها آنها را یاری کرده و انرژی کافی را برایشان تامین کنیم تا در نتیجه مواد شیمیایی سالم در بدن تولید شود و سیستم گوارشی به‌خوبی کار کند.

نمی‌توان به‌راحتی مردم را از خوردن فست فود باز داشت، اما تاثیر بد بر روی باکتری‌های روده و سلامت بلند مدت ما می‌تواند با خوردن پروبیوتیک‌ها (ماست)، سبزی‌های خام، آجیل، زیتون و غذاهای با فیبر بالا کاهش یابد؛ بنابراین سلامتی هر فرد به رژیم غذایی وی بستگی دارد و هر انسانی در این زمینه مختار است. امیدواریم از این مقاله نهایت بهره را برده باشید و از این به بعد مصرف فست فود را به حداقل خود برسانید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*