اپل در حال از دست دادن بازار کشور چین توسط برندهای وطنی است

اپل در حال از دست دادن بازار کشور چین توسط برندهای چینی است

بازارهای کشور چین برای تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی و گجت‌های هوشمند به صورت یک بهشت اقتصادی جلوه می‌کنند و این موضوع برای کمپانی‌های بزرگ نظیر اپل، سامسونگ و دیگر غول‌هایی که معادلات کلان بازارهای جهانی را تعیین می‌کنند، بسیار مهم‌تر و حیاتی‌تر از برندهای کوچکتر است.

به سبب جمعیت روزافزون و میلیاردی این کشور و البته علاقه‌ای که نسل جوان چین به محصولات برند اپل دارند، مدیران این کمپانی تلاش می‌کنند که بتوانند هر روز میزان فروش خود در این بازار گسترده را افزایش دهند. میزان فروش محصولات اپل در بازار این کشور نقش تعیین‌کننده‌ای در سال مالی و میزان سوددهی کلی اپل در سراسر جهان دارد و بنابراین وقتی که این فروش با کاهش رو به رو شود، میتواند ضرر جبران ناپذیری را به بدنه‌ی ارزش سهام اپل وارد کند.

طی چند سال گذشته، آمار اپل در بازارهای چین همه ساله در حال رشد و بهبود بود و سود مالی حاصل از این رشد باعث می‌شد که این کمپانی تلاش بیشتری را برای گسترش فعالیت‌های خود در این بازار انجام دهند. اما گزارشی که حدود چند هفته‌ی پیش از سوی اپل منتشر شد، نشان داد که این موضوع در حال تغییر است و برندهای محلی و کمپانی‌های وطنی در کشور چین در حال قطع کردن نفوذ اپل در این کشور آسیایی هستند.

اپل در حال از دست دادن بازار کشور چین توسط برندهای وطنی است

طبق گزارش مالی اپل که برای دوره‌ی سه‌ ماهه‌ی گذشته (از ماه آوریل تا ماه ژوئن) منتشر شده بود، میزان فروش محصولات این کمپانی در بازار بزرگ چین که شامل خود کشور چین، هنگ کنگ، تایوان و ماکائو می‌شود، با کاهشی معادل ۲۶ درصد نسبت به دوره‌ی زمانی مشابه در سال گذشته مواجه شده است و به ۱۲ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده است.

طبق گزارشی از نتایج تحقیقات اخیر موسسه‌ی تحقیقاتی Counterpoint که به تازگی منتشر شده است، در بازه‌ی زمانی سه ماهه‌ی گذشته، فروش آیفون‌های کمپانی اپل، ۱۰.۸ درصد از فروش کل اسمارت فون‌های بازار چین را تشکیل داده است و این میزان در مقایسه با بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته با ۱۲ درصد کاهش مواجه شده است. این کاهش ۱۲ درصدی که می‌تواند زنگ خطر را برای مدیران کوپرتینویی به صدا در بیاورد، به گزارش خبرگزاری بلومبرگ باعث شده است که رتبه‌ی اپل در میان فروشندگان تلفن همراه هوشمند در چین به مقام پنجم نزول پیدا کند و اپل پایین‌تر از برندهای داخلی خود این کشور قرار بگیرد.

بیش از ۵۳ درصد از آمار فروش اسمارت فون‌های کشور چین در دوره‌ی سه ماهه‌ی گذشته را محصولات تولید برندهای وطنی نظیر شیائومی، اوپو، هواوی و ویوو تشکیل داده بودند و این نشان‌دهنده‌ی آن است که کمپانی‌های داخل خود این کشور در حال غلبه به برندهای خارجی هستند تا بتوانند از ظرفیت بسیار گسترده‌ی بازارهای چین به نفع خودشان بهره ببرند.

هند؛ دومین مقصد تجاری اپل بعد از کشور چین

اپل در حال از دست دادن بازار کشور چین توسط برندهای وطنی است

واکنش اپل نسبت به این کاهش، البته این نبوده است که وارد رقابت شدیدی شود و بخواهد به جنگ برندهای چینی برود. بلکه اپل تصمیم گرفته است که راه آسان‌تر را انتخاب کند و به جای یک نبرد سخت با برندهایی نظیر شیائومی و هواوی که از محبوبیت خاصی هم نزد کاربران چینی برخوردارند، به سراغ یک بازار دست‌ نخورده‌ی دیگر یعنی کشور هند برود.

اپل به‌سرعت در حال پیشروی در بازارهای هند است و این سرعت به قدری زیاد بوده که فروش آیفون‌های این کمپانی در سه‌ ماهه‌ی گذشته نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته با ۵۳ درصد افزایش رو به رو بوده است. البته اوضاع برای اپل در بازارهای هند چندان هم آسان نیست و دو دلیل مهم باعث شده‌اند که فروش بیشتر در این کشور به یک چالش برای مدیران این برند آمریکایی تبدیل شود.

مشکل اول، بحث دولت و مخالفت آنها با برندهای خارجی است. دولت کشور هند تلاش می‌کند که ارزش و امکانات بیشتری را برای تولیدات داخلی قائل شود و در این راه از ایجاد محرومیت و سخت‌گیری‌های قانونی برای برندهای خارجی نیز بهره می‌برد. مقامات هندی در دیداری که چند ماه پیش با تیم کوک داشتند، به او اعلام کردند که اگر او می‌خواهد نفوذ بیشتری در بازار هند داشته باشد، باید خطوط تولید کمپانی اپل را به داخل این کشور منتقل کند و از کارمندان و کارگران هندی به عنوان نیروی کار استفاده کند.

اپل در حال از دست دادن بازار کشور چین توسط برندهای وطنی است

مشکل دوم، قیمت بالای محصولات اپل و علاقه‌ی بسیار زیاد مردم هند به خرید محصولات ارزان‌قیمت است. سرانه‌ی درآمدها در این کشور بسیار پایین است و با توجه به اختلاف قیمتی که بر سر تبدیل روپیه به دلار به وجود می‌آید، خیلی از کاربران هندی قادر به خرید محصولات گران‌قیمت اپل نیستند. جالب است بدانید که سال گذشته، حدود ۷۰ درصد از تلفن‌های همراه هوشمندی که توسط کاربران هندی خریداری شده بود، زیر ۱۵۰ دلار قیمت داشتند و این موضوع به یک مانع جدی بر سر راه فروش بیشتر اکثر مدل‌های آیفون تبدیل است.

پرفروش‌ترین محصول اپل در هند در سه ماهه‌ی گذشته آیفون ۵ اس بوده است که با قیمت ۳۰۰ دلار (در فروشگاه‌های هندی) نسبت به دیگر مدل‌های جدیدتر اپل قیمت مناسب‌تری داشته است. تیم کوک برای حل این مشکل حتی پیشنهادی برای فروش آیفون‌های ریفرش شده را هم به مقامات هندی ارائه کرده بود که این پیشنهاد به طور قاطع با مخالفت رو به رو شده است و حالا مشخص نیست که چه راه حل دیگری برای این مشکل ارائه خواهد شد.

حالا باید دید با انتقال خطوط تولید تامین کنندگان سخت افزاری اپل نظیر کمپانی فاکسکان و احداث کارخانه در کشور هند، آیا اپل می‌تواند موانع موجود در این کشور را کنار بزند و یا هند نیز بعد از کشور چین ، به دومین معضل پیاپی اهالی کوپرتینو برای فروش بیشتر تبدیل خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*