هایپر لوپ وان

هایپر لوپ وان قصد دارد تا جابه‌جایی بین هلسینکی تا استکهلم را به کمتر از نیم ساعت برساند

هایپر لوپ وان با ارائه امکان سنجی اقتصادی و مزایای ایجاد یک مسیر بین پایتخت فندلاند، هلسینکی و پایتخت سوئد، استکهلم، قصد دارد تا سیستمی سریع‌تر از حمل و نقل هوایی ایجاد کند. این شبکه جدید می‌تواند در کمتر از نیم ساعت مسافران را از طریق کپسول‌هایی با محرکه نیروی الکتریکی بین این دو شهر جابه‌جا کند.

هایپر لوپ یکی از سریع‌ترین وسایل حمل و نقل جهان است که توسط ایلان ماسک بنیان‌گذار تسلا موتورز مطرح شد. در این نوع حمل و نقل، کپسول‌هایی درون لوله‌هایی که در آن شرایط خلا برای جلوگیری از اصطکاک فراهم شده، با سرعت 1220 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند و هایپر لوپ وان (Hyperloop One) یکی از شرکت‌های اجرایی این پروژه عظیم است.

هایپر لوپ وان قصد دارد تا با همکاری FS Links و KPMG این پروژه را اجرا کرده و زمان مسافرت بین این دو شهر را به کمتر از نیم ساعت یا به‌طور دقیق به 28 دقیقه کاهش دهد. فاصله بین این دو شهر از طریق هواپیما 3.5 ساعت به طول می‌انجامد. حیرت‌انگیز است! سریع‌ترین سیستم‌های جابه‌جایی، حمل و نقل هوایی است و هایپر لوپ می‌رود که این سیستم را به‌ سُخره گیرد.

پیش بینی شده هزینه ساخت شبکه301 مایلی (500 کیلومتر) هایپر لوپ بین هلسینکی و استکهلم چیزی در حدود 21 میلیارد دلار باشد. یعنی ساخت هر مایل از این شبکه 67 میلیون دلار هزینه در بر دارد. این مبلغ بسیار بالایی است؛ اما هنگامی‌که آن را با هزینه ساخت قطارهای سریع‌السیر مقایسه کنید، خواهید دید که احداث یک شبکه ریلی قطار سریع‌السیر بسیار بالاتر از این مقدار است. به‌عنوان‌مثال هزینه احداث خط‌ آهن پرسرعت لندن – بیرمنگام، 180 میلیون دلار برای هر مایل تخمین زده شده و پروژه احداث شبکه ریلی پرسرعت در ایالت کالیفرنیا بین 124 تا 143 میلیون دلار برای هر مایل هزینه در بر خواهد داشت. با وجود چنین رقم‌هایی نه‌تنها احداث حمل و نقل لوله‌ای هایپر لوپ برای صرفه‌جویی در زمان سفرها بسیار باارزش است که حتی با توجه به مبالغ ساخت شبکه‌های ریلی پرسرعت، موضوعی کاملا منطقی خواهد بود.

Hyperloop One پیش بینی کرده که سالانه 42.7 میلیون نفر در بین این دو شهر از طریق سیستم هایپر لوپ مسافرت کرده و از این طریق سالانه درآمدی بالغ بر 888 میلیون دلار عاید این کمپانی خواهد شد.

این تنها پروژه پیشنهادی کمپانی هایپر لوپ وان برای ساخت سیستم‌های حمل و نقل لوله‌ای نیست. چندی پیش این کمپانی تائید کرد که قصد دارد تا سریع‌ترین سیستم حمل و نقلی جهان را در روسیه نیز به مرحله اجرا درآورد. هایپر لوپ وان می‌خواهد تا با اتصال هایپر لوپ روسیه به اروپا راه ابریشم جدیدی را باز کند.

شروین پیشه‌ور یکی از بنیانگذاران این کمپانی درباره هایپر لوپ روسیه گفته بود که چشم‌انداز بلند ما برای همکاری با دولت روسیه، ایجاد و احداث یک جاده‌ ابریشم جدید است. هایپر لوپ می‌تواند زمان انتقال کالاهای تجاری بین چین و اروپا را به یک روز کاهش دهد.

زمان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی بشر است. نه می‌توان آن را متوقف کرد و نه به آن سرعت بخشید؛ به همین دلیل چنین تکنولوژی‌هایی می‌تواند برای بشر امروزی بسیار جذاب و مثمر ثمر باشد. بی‌شک آینده صنعت حمل و نقل در دستان شبکه لوله‌ای هایپر لوپ خواهد بود. رویای ایلان ماسک در حال تحقق است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. زود نیست؟!
    گرچه اگه فقط یه جا و یه کشور باشه که اونقدر پیشرو و جلوافتاده باشه که ظرفیت چنین طرحی رو الان داشته باشه، همین اسکاندیناوی مثل سوئد و فنلانده.