سوخت‌گیری ماهواره‌

سوخت‌گیری ماهواره‌ چینی در مدار با موفقیت انجام شد

چین یکی از معدود کشورهایی است که توانسته به دانش سوخت‌گیری ماهواره‌ در فضا دست یابد. موشک Tianyuan-1 که در هفتم مارس (17 اسفند ماه 94) به فضا پرتاب شد، توانست با موفقیت سوخت‌گیری ماهواره چینی را در مدار انجام دهد. مقامات درباره‌ی روند چگونگی این عملیات توضیحی بیشتر از مشابه سوخت گیری هواپیما ندادند؛ اما نتیجه روشن است؛ برای آنکه یک ماهواره بتواند برای مدت زمان طولانی‌تری در مدار قرار گرفته و کارایی داشته باشد، باید قدرت پیشرانش خود را به طریقی مهیا کند.

یک ماهواره پس از آنکه به مدار زمین پرتاب می‌شود نیاز دارد تا در مدار مشخص و ازقبل تعیین شده‌‌ی خود قرار گیرد. پس از قرار گیری ماهواره در مدار خاص خود، لازم است تا در موقعیت مناسبی نسبت به زمین، خورشید و دیگر اجرام آسمانی به حرکت خود ادامه دهد. ماهواره‌ها در مدار، در برابر اثر مقاومت ناشی از لایه نازک اتمسفر قرار گرفته و برای اینکه بتوانند در مدت زمانی نسبتا طولانی‌تری در مدار تعریف شده‌ی خود حرکت کنند، احتیاج به سیستم پیشرانشی دارند تا گهگاهی اصلاحات کوچکی در آن انجام دهد.

سوخت‌گیری ماهواره‌ چین در فضا با موفقیت انجام شد، این تکنولوژی اکنون در اختیار معدود کشور‌های خاصی است

بسیاری از ماهواره‌ها نیاز دارند تا در زمان‌هایی از مداری به مدار دیگر منتقل شوند. این انتقال نیاز به یک سیستم پیشرانش دارد. این امر بسیار حائز اهمیت است. در زمانی که ماهواره توانایی اصلاح مدار خود را داشته باشد، عمر کاری آن نیز افزایش می‌یابد.

شاید در چند سال آینده به لطف فضاپیماهای رباتیک دیگر سوخت‌گیری در فضا داستان چندان پیچیده‌ای به نظر نیاید؛ اما در حال حاضر دستیابی برای رسیدن به چنین تکنولوژی با سرعت در حال انجام است. چرخش یک ماهواره در مدار خود، حتی برای یکی دو سال بیشتر، می‌تواند هزینه‌های هنگفتی را از جلوی پای دولت‌‌ها بردارد.

امروزه در صورت اتمام سوخت یک ماهواره یا ایجاد کوچک‌ترین اشکالی در سیستم‌های مختلف عملیاتی آن، ماهواره عملا از دور عملیات خارج شده و به پسماند فضایی تبدیل خواهد شد؛ بنابراین نه‌تنها میلیاردها تومان هزینه‌ای که برای ساخت و پرتاب آنها صرف شده است، از بین خواهد رفت بلکه تبدیل شدن آن به یک تکه زباله، مشکل بزرگ دیگری ایجاد خواهد کرد.

هدف نهایی اجتناب از سوخت‌گیری ماهواره‌هاست. ربات‌های فضایی آینده با استقرار در فضا، بازسازی و شارژ سوخت این قبیل ماهواره‌ها را انجام خواهند داد. بااین‌وجود مطمئنا آینده‌ی صنعت فضایی دچار دگرگونی بزرگی شده و هزینه‌های عملیاتی به‌شدت کاهش خواهند یافت؛ اما چین در حال حاضر اولین گام به‌سوی این رویا را با قدرت برداشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*