خودرو پرنده

قدم محکم گوگل برای ساخت خودرو پرنده

لری پیج، یکی از بنیان‎‌گذاران کمپانی گوگل، ظاهرا هنوز رؤیای ساخت خودرو پرنده را در سر می‌پروراند. اولین بار در سال 2010 بود که شایعه‌ای بر مبنای همکاری او با یک استارتاپ ساکن دره سیلیکون به نام Zee.Aero منتشر شد؛ اما در حال حاضر با توجه به گزارشی از بلومبرگ، سال گذشته لری پیچ سرمایه‌گذاری‌اش را به استارتاپ دیگری منتقل کرد. با گجت نیوز همراه باشید.

لری پیچ سرمایه‌گذاری ابتدایی‌اش را در حوزه خودرو‌های پرنده، طی همکاری با استارتاپ Zee.Aero انجام داد؛ اما مدتی بعد به دلیل عدم سرعت پیشرفت متعادل این شرکت، بنیان‌گذار گوگل سرمایه‌گذاری‌اش را به استارت رقیب بانام کیتی هاوک واگذار کرد.

فعالیت‌های ابتدایی استارتاپ Zee.Aero کمی رازآلود به نظر می‌رسید؛ اما پس از منتشرشدن اطلاعات بیش‌تری در خصوص نحوه‌ی کار این استارتاپ، ارتباط آن نیز با لری پیچ فاش شد. در ابتدای این همکاری، مواردی جلب‌توجه می‌‌کردند؛ کارخانه Zee.Aero در منطقه Mountain View کالیفرنیا و مجاور دفتر گوگل قرار داشت.

پس‌ازآن، این استارتاپ پتنتی را به ثبت رساند که جزئیات هواپیمای کوچک تمام الکتریکی باقابلیت فرود عمودی را نشان می‌داد. علاوه‌بر‌آن، بنا بر مصاحبه‌ای که بلومبرگ با کارمندان سابق Zee.Aero داشت، مشخص شد که لری پیچ میلیون‌ها دلار در این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده و همچنین بهترین افراد صنعت هوا و فضا و خودرو را به استخدام در آورده تا موفق شود رؤیای خودرو پرنده خود را به واقعیت بدل کند.

بلومبرگ همچنین مدعی شده بنیان‌گذار گوگل، 100 میلیون دلار در Zee.Aero سرمایه‌گذاری کرده و در کنار آن نیز تصمیم دارد سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تری را در کیتی هاوک انجام دهد.

خودرو پرندهنمونه‌های اولیه از محصولات تولیدی Zee.Aero، چندین و چند بار حوالی خلیج سانفرانسیسکو رؤیت شد. در سال 2013 نیز وب‌سایت San Francisco Chronicle تصاویری از یک نمونه‌ی اولیه هواپیمایی عجیب غریب منتشر کرد که شباهت بسیار نزدیکی به پتنت Zee.Aero داشت. این نمونه اولیه بال‌هایی در عقب جلو و همچنین تعداد زیادی پروانه به‌صورت عمودی روی بدنه‌ی باریکش جای‌داده بود. نمونه‌ی اولیه خودرو پرنده این استارتاپ آن‌قدر کوچک بود که ظرفیت حمل سرنشین را نداشت.

طبق گزارش بلومبرگ، سال گذشته Zee.Aero با روی کار آمدن مدیرعامل جدید به‌طورکلی طرح‌های پیشین را کنار گذاشت. مدیرعامل جدید استارتاپ مذکور، اریک آلیستون نام دارد که از موقعیت مهندس ارشد به چنین مقامی رسید. او جایگزین ایلان کرو، استاد هوا و فضا در دانشگاه استنفورد شده است. Zee.Aero از آن زمان آزمایش محصولاتش را در فرودگاه شهری هالیستر واقع در جنوب سن خوزه انجام می‌دهد.

طی مصاحبه‌ای که بلومبرگ با تعدادی از کارکنان این فرودگاه داشته، به گفته‌ی آن‌ها نمونه‌ی اولیه که از خودرو پرنده فاش شد، شباهت زیاد به یک هواپیمای عادی دارد. همچنین گزارش‌شده نمونه‌ی دوم از این شیء پرنده، موتور‌های زیادی در امتداد بدنه خود خواهد داشت که احتمالا به‌منظور صعود و فرود به‌صورت عمودی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

خودرو پرنده بلومبرگ همین‌طور اعلام کرد پس از تغییر سمت مدیرعامل در شرکت Zee.Aero، لری پیچ سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را در استارت رقیب، کیتی هاوک انجام داده است. طبق اسناد موجود در این رابطه، تیم کیتی هاوک از کارکنان سابق شرکت Zee.Aero و پروژه‌ی خودروی خودران گوگل تشکیل‌شده است.

البته بلومبرگ تاکید داشت سرمایه‌گذاری‌های لری پیچ و همکاری کارکنان گوگل در Zee.Aero و کیتی هواک به این معنا نیست که این دو شرکت وابسته به گوگل هستند. با این اوصاف، ظاهرا آقای پیچ عزم خودش را جزم کرده تا بتواند پیش‌بینی‌ها راجع به خودرو پرنده را در دوران حیاتش به واقعیت بدل کند.

بدیهی است که لری پیچ تنها کارآفرینی نیست که اقدام به تولید خودرو پرنده کرده است. برای مثال، Terrafugia نام شرکتی بوده که بر روی توسعه هواپیمای قابل‌استفاده در جاده مشغول فعالیت است. مضاف بر آن، شرکت حمل‌ونقل هوایی Joby به مدیریت JoeBen Bevirt که یکی از کارآفرینان ثروتمند در دره‌ی سیلیکون است، سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی را به تولید وسیله‌ای این‌چنینی اختصاص داده است.

چینی‌ها نیز مشغول کاری هستند که دقیقا به ساخت ماشین پرنده مربوط نمی‌شود. این پروژه که از سوی شرکت Ehang راه‌اندازی شده قصد تولید یک پهپاد کوچک سواری را دارد.

آینده از چیزی که فکرش را می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است! همین حالا که ما رؤیای خودرو‌های پرنده را در سر می‌پرورانیم، افراد زیادی در حال تبدیل کردن آن به یک محصول عملی هستند. نظر شما دراین‌باره چیست؟ آیا امکان دارد روزی سوار خودرو‌های پرنده شویم؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. تا وقتی مشکل تامین انرژی رو حل نکنن، همه این طرح ها، چه لباس پرنده باشه، چه خودرو پرنده، چه کفش پرنده، چه هر دم و دستگاه پرنده دیگه ای،
    آب رو با الک آوردنه!

    • موافقم. حالا هر وسیله نقلیه ای تولید بشه اما سوختش همچنان فسیلی باشه و یا مشکلات دستگاه های الکتریکی رو داشته باشه، دیر یا زود کنار گذاشته میشه.