اورست

اورست بلندترین قله جهان نیست!

ارتفاع از سطح دریا یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین مقیاس‌های سنجش ارتفاعات است. اورست به لطف این مقیاس بلندترین قله زمین نام گرفته ولی این مقیاس را از سطح دریا به مرکز زمین منتقل کنیم شرایط متفاوت خواهد بود و اِورست جایی در بین بلند قامتان زمین نخواهد داشت.

کوه‌ها، این عناصر استحکام بخش زمین یکی از رویا‌های دیرینه بشر برای فتح بوده‌اند. انسان همواره در راه رسیدن به قله افتخار کوهستان با چالش‌هایی مرگبار رو به رو بوده که گاهی اوقات به قیمت جان او تمام شده است.

نام بلند آوازه اورست آن‌قدر هیجان‌انگیز است که حتی افراد عادی نیز با شنیدن آن حس عظمت و قدرت را درون خود میابند و گاه آرزو دارند روزی قدم بر شانه‌های این بلندبالا بگذارند تا چشم جهانیان را به خود خیره کنند. اورست سالیان دراز است که با 8848 متر ارتفاع از سطح دریا عنوان دار بلندترین نقطه زمین و مرتفع‌ترین قله جهان است.

اصلی‌ترین مقیاس اندازه‌گیری ارتفاعات و کوهستان‌ها بلندی آن‌ها از سطح دریاست که این امر موجب شده تا اورست به بلندترین قله جهان مبدل گردد اما چالش عظیم پیش روی این کوهستان عظیم‌الجثه است چراکه اگر ملاک اندازه‌گیری را از سطح دریا به مرکز زمین انتقال دهیم، قله Chimborazo در اکوادور به لطف پوسته ضخیم زمین در آن نقطه بلندترین قله جهان قرار می‌گیرد.

ارتفاع قله Chimborazo تنها 6268 متر از سطح دریاست که اگر مقیاس را در مرکز زمین قرار دهیم و هردوی این قله‌ها را از آن مرکز بسنجیم خواهیم دید که قله چیمبورازو 2628 متر بلندتر از اورست است. این بدان معنی است که اگرچه اورست به‌عنوان مرتفع‌ترین قله جهان شناخته می‌شود اما در حقیقت Chimborazo بزرگ‌ترین برآمدگی زمین به شمار می‌رود!

اورست

جالب است بدانید آتش‌فشان Mauna Kea واقع در جزایر هاوایی که 4207 متر از سطح دریا ارتفاع دارد در مقایسه با اورست و چیمبورازو بسیار کوچک به نظر می‌رسد اما اگر آب‌های موجود در اطراف آن را حذف کنیم، این کوهستان خشمگین ارتفاعی برابر با 9330 متر خواهد داشت.

علت ارتفاع زیاد این کوهستان قرارگیری در پوسته اقیانوسی است که این ویژگی سبب شده تا در مقایسه با اورستی که در پوسته قاره‌ای قرار دارد بسیار بلندتر به نظر برسد چراکه اغلب پوسته‌های اقیانوسی در مقایسه با قاره‌ای توانایی تحمل فشارها و وزن‌های بسیار بیشتری را دارند. داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا در مجمع‌الجزایر ژاپن فرورفتگی عظیم در اقیانوس وجود دارد که عمق آن به 10984 متر می‌رسد یعنی 2136 متر عمیق‌تر از اورست بلندقامت.

اورست

با این حال اگر مقیاس اندازه‌گیری را سطح دریا قرار دهیم و ارتفاعات را با آن بسنجیم بازهم قامت اورست بر بلندای تاریخ می‌درخشد تا حسی از قدرت و استحکام را برای جهانیان تداعی کند. اکنون با دانستن اینکه اورست فقط در مقایسه دریایی بلندترین قله جهان است نظر شما نسبت به این کوهستان عظیم پیکر چیست؟ آیا همچنان اورست را نمادی برای بلندی محسوب می‌کنید؟!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. خیلی هم خوب و جالب و خوندنی