حملات تروریستی

دانشمندان می‌خواهند الگوریتمی بسازند که حملات تروریستی را پیش بینی کند

با توجه به حملات روز افزون تروریستی که در نقاط مختلف جهان صورت می‌گیرد پیشگیری از چنین اقداماتی به یک اولویت برای مقامات امنیتی کشورها تبدیل شده و قطعا دانستن هرچه زودتر و جلوگیری از این حملات، چالش اصلی هر دولتی است. برای کمک به دولت‌ها، دانشمندان نیز دست به کار شده و الگوریتمی می‌خواهند بسازند که بتواند حملات تروریستی را پیش بینی کند.

اصولا اکثر حملات تروریستی با لو رفتن نقشه‌ی شوم این افراد شرور صورت می‌گیرد که بیشتر توسط جاسوسان دولت‌ها رخ داده و یا یکی از اعضایشان اطلاعاتشان را فاش می‌کند. حال گروهی از فیزیکدانان می‌خواند با استفاده از الگوریتم، حملات تروریست‌ها را پیش بینی کنند.

این تیم که توسط نیل جانسون (Neil Johnson) از دانشگاه میامی مدیریت می‌شود به‌تازگی یافته‌های خود را منتشر کرده‌اند که با تجزیه و تحلیلی پست‌های منتشر شده در پلتفرم مجازی روسی Vkontakte قرار گرفته‌اند به دست آمده است. این پلتفرم تقریبا نقش یک فیس بوک را برای اروپاییان ایفا می‌کند و طرفداران زیادی نیز دارد.

در این تحقیقات سعی شده پست‌های قرار داده شده با توجه به کلمات خشونت آمیزی که در آن‌ها به کار رفته است مورد بررسی قرار گیرند. با پردازش این داده‌ها در نهایت دانشمندان توانستند الگوریتمی بسازند که می‌تواند حملات احتمالی را پیش بینی کند.

این موضوع در حالی است که محققین باید بیشتر به سمت تحقیق در رابطه با افرادی می‌رفتند که طرفدار داعش هستند؛ اما به این دلیل تحقیقات را به گروه‌ کوچک‌تری معطوف کردند تا بتوانند به‌دقت بیشتری در یافتن پاسخ صحیح با الگوریتم خود برسند. بنا به نقل نیو یورک تایمز:

آن‌ها (منظور گروه‌های کوچک‌تر است) امواج فعالیت‌های جدید را نشان می‌دهند و اگر پیگیری شوند می‌توان فهمید که این جریان به کجا ختم خواهد شد.

در هر صورت باید صبر کرد و دید که آیا این الگوریتم تنها به صورت تئوری باقی خواهد ماند و یا در عمل نیز جواب می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. مشکلات تکنیکی کار و سختی کدنویسیش به کنار،
    تو تعریف ترور و تروریست کلی مناقشه ست.
    !
    زیاد نمیشه به نتیجه و اثربخشیش خوش بین بود.
    گرچه امیدواریم موفق و مفید واقع بشه.

    • سلام مرسی از نظرتون
      به نظر خودمم بیشتر برای مطرح کردن خودشون هست چون واقعا طرحیه که اجرایی کردنش کار ساده ای نیست