معرفی ۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ که اپل صحبتی از آنها به میان نیاورد

معرفی ۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ که اپل صحبتی از آنها به میان نیاورد

اگر با گجت نیوز همراه بوده باشید حتما می‌دانید که ساعت نه و سی دقیقه‌ی شب گذشته و به مدت دو ساعت، کنفرانس اپل در رویداد WWDC 2016 برگزار شد و اپل از نسل دهم سیستم عامل آی او اس رونمایی کرد. البته اپل در این مراسم صحبتی از قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ به میان نیاورد و ترجیح داد بر روی موارد اصلی‌تر تمرکز کند.

آی او اس ۱۰ را می‌توانیم یکی از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌های سیستم عامل آی او اس از نظر ظاهری بدانیم. اپل در آی او اس ۹ بیشتر بر روی قابلیت‌های فنی تمرکز کرده بود و به‌جای اینکه تلاش کند ظاهری متفاوت از آی او اس ۸ را در نسل نهم رقم بزند، بر روی افزایش امنیت در سطوح مختلف، افزایش سرعت اجرای عملکردهای اپلیکیشن‌ها و البته پایداری بیشتر و کرش نکردن المان‌ها در هنگام انجام وظایف سنگین کار کرد که البته در راه رسیدن به این هدف کاملا موفق بود و همین هم باعث شد که باگ‌های نرم افزاری و ارورهای اجرایی آزاردهنده در این نسخه به حداقل برسد.

اما در نسل دهم اپل بار دیگر به سراغ ظاهر بخش‌های مختلف آی او اس رفت و به همین دلیل شما تغییرات عمده‌ای را در رابط کاربری تمام قسمت‌های آی او اس ۱۰ مشاهده خواهید کرد. این تغییرات از لاک اسکرین آغاز می‌شود و امکان نمایش نوتیفیکیشن‌ها به‌صورت گسترده‌تر، پاسخ‌گویی به پیام‌ها از همان لاک اسکرین و البته تغییر مکان قرارگیری ساعت را شاهد هستیم.

سپس تغییرات به نرم افزار پیام رسانی اپل کشیده می‌شود و به غیر از بخش ارسال پیام عادی، سرویس اختصاصی پیام رسانی اپل یا همان iMessages نیز دستخوش تغییرات بسیاری شده است و به یک پیام‌رسان مدرن تبدیل شده است؛ همچنین اپل ادعا می‌کند که در بخش امنیت نیز این نرم افزار بهبودهای فراوانی داشته است و به یکی از امن‌ترین محیط‌های ارتباطی برای کاربران تبدیل خواهد شد.

تغییر رابط کاربری اپل موزیک، اضافه شدن تم تیره به نرم افزار ساعت و امکان حذف نرم افزارهای پیشفرض و دانلود دوباره‌ی آنها از فروشگاه نرم افزاری اپ استور هم دیگر تغییراتی هستند که برای اولین بار در نسل دهم، به سیستم عامل آی او اس اضافه شده‌اند؛ اما خب اکثر این موارد علاوه بر اینکه در کنفرانس شب گذشته معرفی شدند، ما نیز طی مطالبی جداگانه در گجت نیوز به تشریح هر کدام پرداختیم و بررسی دوباره‌ی آنها جذابیتی ندارد.

بنابراین قصد داریم که این بار به سراغ ۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ برویم که کمتر شناخته شده‌اند و یا خیلی از کاربران آی‌دیوایس‌های اپل از آنها اطلاعی ندارند؛ بنابراین اگر شما عزیزآن‌هم می‌خواهید از این ۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ مطلع شوید، با ما همراه باشید؛ این شما و این هم:

۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ که احتمالا از آنها اطلاع ندارید

۱- پاک کردن تمام نوتیفیکیشن‌ها

معرفی ۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ که اپل صحبتی از آنها به میان نیاورد

یکی از مشکلاتی که در نسخه‌های قبلی آی او اس باعث آزار کاربران فعال می‌شد، این بود که هنگام نمایش نوتیفیکیشن‌ها در قسمت نوتیفیکیشن سنتر، آنها نمی‌توانستند همه‌ی نوتیفیکیشن‌ها را به‌صورت یکجا پاک کنند و این کار حتما باید به‌صورت تک به تک انجام می‌شد؛ بنابراین یکی از کاربردی‌ترین و البته ساده‌ترین امکانات در بین ۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ می‌تواند همین باشد که کاربران از این پس قادر خواهند بود تنها با تپ کردن بر روی دکمه‌ی Clear که در بالای نوتیفیکیشن‌ها نمایش داده می‌شود، تمام آنها را به‌صورت یکجا حذف کنند.

۲- بستن تمام تب‌های سافاری

معرفی ۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ که اپل صحبتی از آنها به میان نیاورد

این قابلیت هم چیزی مشابه پاک کردن تمام نوتیفیکیشن‌ها اما این بار برای مرورگر سافاری است. در آی او اس ۱۰ و هنگامی که شما بیش از یک تب را در مرورگر سافاری باز کرده‌اید، می‌توانید بر روی دکمه‌ی تعویض تب‌ها که در گوشه‌ی سمت راست پایین صفحه قرار دارد، تپ کنید و انگشت خود را چند لحظه بر روی آن نگه دارید تا یک پنجره‌ی پاپ آپ برایتان نمایش داده شود و با تپ کردن بر روی گزینه‌ی قرمز رنگ، تمام تب‌های باز را به‌صورت کامل ببندید.

۳- جابجا شدن کادر جستجو

معرفی ۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ که اپل صحبتی از آنها به میان نیاورد

این قابلیت شاید برخلاف دیگر موارد داخل این لیست، برای خیلی از کاربران چندآن‌هم خوشایند نباشد اما چه بخواهید و چه خوشتان نیاید، اپل کادر جستجو را در آی او اوس ۱۰ به قسمت نوتیفیکیشن سنتر منتقل کرده است و در قسمت نمایش موارد امروز، می‌توانید جستجوی خود را هم انجام دهید.

۴- تغییر ظاهر دکمه‌ی بازگشت به عقب

معرفی ۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ که اپل صحبتی از آنها به میان نیاورد

همان‌طور که می‌دانید اپل از آی او اس ۸ به بعد دکمه‌ای را به رابط کاربری آی او اس اضافه کرد که با تپ کردن بر روی آن، می‌توانید به نرم افزار یا هر صفحه‌ای که قبل از صفحه‌ی جدید باز کرده بودید، برگردید. حالا این قابلیت مخفی در آی او اس ۱۰ این است که ظاهر این دکمه و رنگ فلش آن تغییر کرده است و البته از این پس این دکمه در جای متفاوتی از صفحه قرار خواهد گرفت؛ بنابراین علاوه بر کامپکت شدن ظاهر دکمه‌ی بازگشت به عقب، محل قرارگیری آن نیز به گونه‌ای تغییر داده شده است که جلوی نمایش سیگنال‌های وای فای و یا آیکون نمایش دهنده‌ی اتصال به شبکه‌های 3G و 4G را نمی‌گیرد.

۵- نمایش اپلیکیشن‌های تبلیغ شده به‌صورت جدا

معرفی ۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ که اپل صحبتی از آنها به میان نیاورد

همان‌طور که می‌دانید اپل در رویکرد جدیدی که برای توسعه دهندگان در اپ استور در نظر گرفته است، به آنها اجازه می‌دهد که درصورتی‌که می‌خواهند اپلیکیشن آنها بهتر دیده شود، آن را به‌صورت جداگانه و به حالت تبلیغ شده تغییر دهند تا هنگامی که کاربری در حال جستجو در اپ استور است، آن نرم افزار در بین بیش از دو میلیون اپلیکیشن دیگر گم نشود و احتمال دیده شدن آن توسط کاربران افزایش یابد.

در آی او اس ۹ فرقی بین اپلیکیشن‌های تبلیغ شده و نتایج جستجوی معمولی وجود نداشت، اما این اتفاق در آی او اس ۱۰ تغییر کرده است و از این پس تمام اپلیکیشن‌هایی که به این روش تبلیغ می‌شوند، دارای یک پس زمینه‌ی آبی رنگ خواهند بود و تگ ad به معنای آگهی تبلیغاتی نیز در کنار نام آنها نمایش داده می‌شود تا کاربران راحت‌تر بتوانند آنها را از نتایج عادی تشخیص دهند.

۶- دو قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ در هنگام نقشه‌یابی

معرفی ۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ که اپل صحبتی از آنها به میان نیاورد

در نسل دهم سیستم عامل آی او اس و هنگامی که می‌خواهید مقصدی را برای خود بر روی نقشه تعیین کنید و اپلیکیشن نقشه‌یابی اپل مپس به شما بهترین مسیر را پیشنهاد دهد، می‌توانید تعیین کنید که آیا در این مسیر پیشنهادی، راه‌های دارای عوارضی و مسیرهای به حالت بزرگ‌راه هم وجود داشته باشد یا خیر.

همچنین از این پس در گوشه‌ی سمت راست پایین صفحه می‌توانید آب و هوای مقصدی که به سمت آن در حال حرکت هستید را مشاهده کنید و بدون اینکه نیاز باشد از نقشه خارج شده و به اپلیکیشن پیش‌بینی آب و هوا بروید، متوجه شوید که آیا لازم است اقدامات لازم نظیر به همراه داشتن زنجیر چرخ و یا لباس گرم را انجام دهید یا خیر.

۷- قابلیت فیلتر کردن ایمیل‌های دریافتی

معرفی ۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ که اپل صحبتی از آنها به میان نیاورد

همانطور که در تصویر متحرک بالا مشاهده می‌کنید، در آی او اس ۱۰ شما می‌توانید با تپ کردن بر روی آیکون فیلتر در گوشه‌ی سمت چپ پایین صفحه، صفحه‌ی مربوط به تنظیمات مرتب کردن ایمیل‌های دریافتی را مشاهده کنید و آنها را بر اساس انواع فاکتورهای مختلف نظیر ایمیل‌های دارای فایل پیوست، ایمیل‌های ارسال شده از طرف مخاطبان وی آی پی، ایمیل‌های خوانده نشده، مخاطبی که ایمیل برایش ارسال شده و موضوع آنها مرتب‌سازی و فیلتر کنید تا ایمیل مورد نظرتان را با سرعت بالاتری از میان انبوه پیام‌های دریافتی پیدا کنید.

۸- تغییر شدت نور چراغ قوه

معرفی ۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ که اپل صحبتی از آنها به میان نیاورد

یکی از جذاب‌ترین موارد در بین لیست ۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ ، این است که شما می‌توانید از این پس با تپ کردن و اعمال فشار بر روی آیکون چراغ قوه در منوی کنترل سنتر، شدت نوری که از چراغ‌های ال ای دی فلاش آیفون پخش می‌شود را تغییر دهید و آن را بر روی سه حالت مختلف از نور کم تا حداکثر روشنایی تنظیم کنید؛ البته طبیعی است که این موضوع تنها برای دیوایس‌هایی وجود خواهد داشت که نمایشگر آنها از قابلیت تشخیص فشار لمس وارده توسط کاربر یا همان 3D Touch پشتیبانی می‌کنند.

۹- نوشتن راحت‌تر با دست‌خط خود کاربر

معرفی ۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ که اپل صحبتی از آنها به میان نیاورد

یکی از امکانات جالبی که در آی او اس ۱۰ به نرم افزار پیام رسانی اختصاصی اپل یعنی سرویس iMessages اضافه شده است، امکان نوشتن و ارسال پیام با دست‌خط خود کاربر است و این موضوع می‌تواند جذابیت و حس مخصوص بودن بیشتری را به کاربران این سرویس بدهد. البته این قابلیت دارای یک اشکال کوچک است و آن‌هم این است که بر روی نمایشگر نسبتا کوچک آیفون نمی‌توان از آن به‌راحتی استفاده کرد و اگر عبارت شما کمی بیش از چند کلمه داشته باشد، این کار بسیار سخت می‌شود.

بنابراین مهندسان نرم افزاری اپل قابلیتی را برای نوشتن راحت‌تر در این حالت فراهم کرده‌اند که شما می‌توانید با چرخاندن دیوایس خود و فعال کردن حالت افقی (Landscape) آن را اجرا کنید و تمام صفحه را به محل نوشتن با دست‌خط خودتان تبدیل نمایید. البته به جز بزرگ‌تر شدن کادر نوشتن، با رفتن به این حالت می‌توانید از چندین کلمه و عبارت نوشته‌ شده به‌صورت آماده نیز استفاده کنید و پیام خود را با سرعت بالاتری برای مخاطب مورد نظرتان ارسال کنید.

۱۰- امکان تعیین ارسال پیام دلیوری برای بعضی از مخاطبان

معرفی ۱۰ قابلیت مخفی آی او اس ۱۰ که اپل صحبتی از آنها به میان نیاورد

یکی از قابلیت‌هایی که کاربران سرویس iMessages همیشه از اپل درخواست می‌کردند، این بود که آنها بتوانند قابلیت ارسال پیام دلیوری یا همان Read را برای بعضی از مخاطبان غیرفعال کنند. حالا در آی او اس ۱۰ این اتفاق بالاخره رخ داده است و شما می‌توانید تعیین کنید که آیا وقتی پیام مخاطبان خاصی را می‌خوانید، برای آنها عبارت Read به معنای خوانده شده نمایش داده شود و یا برعکس.

برای انجام این کار کافی است که به منوی Details در نرم افزار پیام رسانی آی او اس بروید و درست در کنار گزینه‌ی Do Not Disturb، گزینه‌ی مربوط به Read read receipts را فعال کنید و تنظیمات آن را غیرفعال کنید. با توجه به اضافه شدن این قابلیت در کنار امکان ارسال پیام با دست‌خط شخصی، پخش محتوای چند رسانه‌ای اینترنتی در همان محیط نرم افزار، پشتیبانی از استیکرها و تغییرات عمده در رابط کاربری، سرویس پیام‌رسان iMessages به یکی از رقبای سر سخت دیگر نرم افزارهای شبکه‌های اجتماعی در سطح جهان تبدیل خواهد شد.

گفتنی است که اگر شما عزیزان گجت نیوزی هم تمایل دارید که زودتر از دیگران به این قابلیت‌های جدید دست پیدا کنید، می‌توانید این آموزش را در گجت نیوز دنبال کنید تا بتوانید نسخه‌ی بتای آی او اس ۱۰ را به روشی که برایتان مناسب‌تر است، دانلود و بر روی دیوایس‌های اپلی خود نصب کنید. در صورت نصب آی او اس ۱۰ و پیدا کردن قابلیت‌های مخفی جدید، خوشحال می‌شویم که آنها را با ما و دیگر کاربران گجت نیوز از طریق قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*