صفحه نمایش همیشه روشن

صفحه نمایش همیشه روشن گلکسی S7 و ال‌جی G5؛ کاهش یا افزایش مصرف؟

صفحه نمایش همیشه روشن ( always-on ) ریشه درگذشته دارد. وقتی به عقب بر‌می‌گردیم، متوجه خواهیم شد مفهوم وجود دو صفحه‌نمایش چیز چندان جدیدی نیست. حتی در سال‌های دور نوکیا نیز با سیستم‌عامل سیمبین خود، صفحه‌نمایش دومی را به کاربران ارائه می‌داد تا زمانی که گوشی خاموش است از ساعت باخبر شوند.

صفحه نمایش همیشه روشن، تکنولوژی است که طی سال‌های متمادی توجه زیادی به آن نشده بود اما با استفاده سامسونگ و ال‌جی از این فناوری، توجهات نسبت به آن افزایش پیداکرده‌اند. اگر به خاطر داشته باشید، ال‌جی طی اجلاسی در آوریل سال 2016، ال‌جی G5 مجهز به صفحه نمایش همیشه روشن را رونمایی کرد. سپس این سامسونگ بود که خانواده‌ی جدید گلکسی S7 و گلکسی S7 اج را باوجوداین فناوری روانه‌ی بازار کرد. گوشی‌های هوشمندی که به کاربران امکان می‌دهند بدون روشن کردن صفحه‌نمایش و خارج کردن آن از حالت خواب، اعلان‌ها، ساعت و دیگر موارد را موردبررسی قرار دهند.

اما در حال حاضر ما قصد نداریم تا با تجزیه‌وتحلیل مشخصات، ثابت کنیم کدام‌یک از این دو شرکت صفحه نمایش همیشه روشن عملی و کاربردی‌تری را طراحی کردند. بلکه این بار قصد داریم میزان مصرف انرژی آن‌ها را موردبررسی قرار دهیم. که یکی از موضوعاتی که بر عمر باتری تاثیرگذار است. به‌طورکلی روشن بودن مداوم صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند موجب هدر رفتن باتری آن‌ها می‌شود و این امری اجتناب‌ناپذیر است. اما حالا سامسونگ و ال‌جی ادعا می‌کنند که صفحه نمایش همیشه روشن آن‌ها، تنها مقدار ناچیزی از انرژی باتری را به یغما می‌برد. آیا این مورد واقعا صحیح است و هیچ راه بهتری از صفحه نمایش همیشه روشن وجود ندارد؟ بیایید جواب را پیدا کنیم!

آزمایش

صفحه نمایش همیشه

اندازه‌گیری مصرف برق گوشی‌های هوشمند امری مشکل‌ساز است چراکه به داشتن ابزار مناسب و دقت و حوصله نیاز دارد. خوشبختانه در دل آزمایشگاه‌ما ابزار سنجش قدرت  Basemark موجود بود. وسیله‌ای با دقت بالا که وظیفه‌ی نظارت و آنالیز استفاده قدرت دستگاه تلفن همراه را برحسب میلی وات بر عهده دارد. به‌طور خلاصه، این دستگاه میزان جریان انرژی بین شارژر و گوشی را هنگامی‌که باتری 100% کامل است اندازه‌گیری می‌کند.

صفحه نمایش همیشه

این آزمایش زمانی انجام می‌شود که انرژی مستقیما از پریز کشیده شود و نه از باتری که به ما اجازه می‌دهد بدون دسترسی فیزیکی به داخل گوشی اندازه دقیق را اندازه‌گیری کنیم ( برای آگاهی بیش‌تر: اگر هرگونه شارژی هنگام آزمودن انجام شود، ابزار Basemark قادر به شناسایی آن است ).  درنهایت نیز داده‌ها بر روی یک کامپیوتر در قالب  نموداری زیبا قابل‌مشاهده هستند.

صفحه نمایش همیشه

کشف اول: صفحه نمایش همیشه روشن در ال‌جی G5 مصرف کم‌تری دارد

صفحه نمایش همیشه

پس از انجام یک سری آزمایش و اندازه‌‌گیری از هر دو دستگاه، متوجه شدیم که ال‌جی G5 به‌طور متوسط در زمان فعال بودن صفحه نمایش همیشه روشن حدود 70 میلی وات مصرف دارد. اما در سمت مقابل، سامسونگ در هنگام فعالیت صفحه‌نمایش روشن در بهترین حالت 75 میلی وات و در بدترین حالت 105 میلی وات مصرف انرژی دارد که این افزایش از 7 تا 50 درصد متغیر است.

 کشف دوم: به‌طورکلی هر دو صفحه نمایش همیشه روشن مصرف شارژ بسیار کمی دارند

صفحه نمایش همیشه

باوجوداینکه در اولین تست با مصرف انرژی بیش‌تر توسط محصول سامسونگ مواجه شدیم، اما درنهایت به این نکته دست‌یافتیم که هر دو آن‌ها به‌طور نسبی مصرف انرژی بسیار کمی دارد. با توجه به آنچه از آمار و اطلاعات  به دست آمد، مصرف انرژی سامسونگ گلکسی S7 به‌صورت متوسط حدود 0.78 درصد از عمر باتری در هر یک ساعت است. اما ال‌جی G5 عملکرد به‌مراتب بهتری از خود بر جای گذاشته و با مصرف ناچیز 0.65 درصد باتری در ساعت، یک گام از هموطن خود جلوتر است. مضاف براین، مصرف انرژی در صفحه نمایش همیشه روشن زمانی کم‌تر از این خواهد شد که اگر صفحه‌نمایش دستگاه در جیب و یا بر روی میز باشد، به‌طور کامل خاموش می‌شود.

کشف سوم: خاموش بودن قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن به‌صرفه‌تر است

صفحه نمایش همیشه

اگر می‌خواهید تجربه بهترین مصرف انرژی را در گلکسی S7 یا ال‌جی G5 خود داشته باشید، پس بهتر است قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن را غیرفعال کنید و پس‌ازآن، برای نگاه کردن ساعت یا اعلانات موجود در دستگاه، خودتان نمایشگر را روشن کنید. طبق برآورد ال‌جی و سامسونگ، ما در طول روز حدود 150 بار گوشی هوشمندمان را روشن می‌کنیم که یعنی میزان مصرف ما از حالتی که صفحه نمایش همیشه روشن فعال باشد کم‌تر است. درواقع در حالتی که صفحه‌نمایش شما همواره روشن باشد، در طول یک دوره‌ی ده روزی مجبور خواهید شد دفعات بیش‌تری باتری دستگاهتان را شارژ کنید. مقدار کاهش باتری به‌وسیله‌ی این قابلیت در گلکسی S7 طی 12 ساعت بین 3.1 تا 4.4 برابر بوده و این میزان درگوشی هوشمند ال‌جی G5 به 2.1 برابر می‌رسد. هیچ انکاری وحود ندارد که  صفحه نمایش همیشه روشن ویژگی بسیار مناسبی است اما اگر عمر باتری اولین اولویت شما در استفاده از گوشی هوشمند است، پس  بهتر است این قابلیت را خاموش‌کنید تا در پایان روز بین 4 الی 9 درصد شارژ بیش‌تری برایتان باقی‌مانده باشد. درمجموع، صفحه نمایش همیشه روشن قابلیت کاربردی است اما استفاده از عنوان صرفه‌جویی در مصرف برق برای آن، تنها یک شعار تبلیغاتی نادرست است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*