وب‌سایت‌های بزرگ از کاربرانشان خواسته‌اند که رمز عبور خود را عوض کنند؛ خطر هک شدن در کمین میلیون‌ها حساب کاربری

اگر عضو یکی از این سایت‌ها هستید رمز عبور خود را سریعا تغییر دهید

به‌تازگی چندین وبسایت بزرگ که شامل سرویس‌دهنده‌های اصلی در زمینه‌ی شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های استریم فیلم و سریال و دیگر ابزارهای مبتنی بر وب می‌شوند، از کاربران خود خواسته‌اند که برای جلوگیری از هک شدن ، رمز عبور حساب کاربری خود بر روی وب‌سایت آن سرویس را تغییر دهند.

اما این موضوع به چه دلیل رخ داده است؟ اگر پیگیر اخبار گجت نیوز بوده باشید، چند روز پیش برایتان گزارشی را منتشر کردیم مبنی بر اینکه حساب‌های کاربری مارک زاکربرگ بر روی شبکه‌های اجتماعی پینترست و توییتر هک شده است. آن زمان ماجرا از این قرار بود که آقای زاکربرگ از یک رمز عبور یکسان در تمام حساب‌های کاربری‌اش استفاده کرده بوده است و به دلیل اینکه‌ رمز عبور او هم جزو اطلاعات لو رفته در نفوذ گسترده به شبکه‌ی اجتماعی لینکدین بوده، هکرها توانسته‌اند به‌آسانی به‌حساب کاربری او نفوذ کنند و هک شدن یکی از شناخته‌شده‌ترین افراد حوزه‌ی فناوری به همین راحتی صورت گرفته است.

حالا دیگر شرکت‌های خدمات‌دهنده و کمپانی‌های بزرگی که سرویس‌های مبتنی بر وب ارائه می‌دهند، دقیقا به همین دلیل نگران شده‌اند و از کاربران خود خواسته‌اند که رمزهای عبور خود بر روی آن شبکه‌های اجتماعی را عوض کنند تا از این روش، مورد نفوذ هکران قرار نگیرند. گفته می‌شود که تا به اینجا دو کمپانی بزرگ یعنی شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک و سرویس استریم فیلم و سریال اینترنتی نت فلیکس با ارسال ایمیل‌هایی از کاربران خود درخواست کرده‌اند که هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض رمز عبور حساب کاربری خود اقدام کنند.

وب‌سایت‌های بزرگ از کاربرانشان خواسته‌اند که رمز عبور خود را عوض کنند؛ خطر هک شدن در کمین میلیون‌ها حساب کاربری

البته گویا این ایمیل‌ها تنها برای کاربرانی ارسال شده است که اطلاعات کاربری آنها جزو اطلاعات لو رفته در هک‌های قبلی لینکدین و دیگر شبکه‌های اجتماعی بوده است؛ اما این کمپانی‌ها از کجا می‌فهمند که حساب کاربری شما جزو آن لیست بزرگ متشکل از میلیون‌ها نام کاربری و رمز مختلف است یا نه؟

جواب این سوال خیلی ساده است: با جستجو در میان آن لیست! بله خیلی از کمپانی‌‌های بزرگ برای بررسی مسائل امنیتی، این لیست لو رفته را تهیه کرده‌اند و از طریق نرم افزارهای خاص، در میان آیتم‌های داخل آن جستجو می‌کنند و نتایج را با بانک‌های اطلاعاتی حسا‌ب‌های کاربران خود تطبیق می‌دهند و اگر موارد مشابهی یافت شود، به کاربر مربوطه اطلاع می‌دهند تا او رمز عبور خود را تعویض کند.

رمز خود را سریعا عوض کنید تا از خطر هک شدن فرار کنید!

برایان کربس (Brian Krebs) که از متخصصان امنیتی نام‌آشنای جهان است، برای اولین بار از این موضوع پرده برداشته و اعلام کرده است که مدیران خیلی از شبکه‌های اجتماعی به دنبال لیست‌های لو رفته از اطلاعات مربوط به‌حساب‌های کاربری هستند تا به آنها هشدار دهند و جلوی هک شدن دیگر حساب‌هایشان را بگیرند.

وب‌سایت‌های بزرگ از کاربرانشان خواسته‌اند که رمز عبور خود را عوض کنند؛ خطر هک شدن در کمین میلیون‌ها حساب کاربری

جالب است بدانید که نفوذ به شبکه‌های اجتماعی تامبلر، مای اسپیس و هک لینکدین در چند سال گذشته و هک شدن بانک‌های اطلاعاتی این سایت‌ها باعث شده است که لیست‌هایی شامل میلیون‌ها نام کاربری و رمز عبور متعلق به کاربرانی از سراسر جهان در اختیار هکرها قرار بگیرد و آنها هم این اطلاعات را به قیمت‌های بسیار بالایی در بازار سیاه محصولات امنیتی به فروش برسانند؛ همین فروش اطلاعات کاربران است که باعث به وجود آمدن چنین مشکلات بزرگی شده است و امروز کار به جایی رسیده است که امنیت حساب‌های کاربری تعداد زیادی از افراد در تمام شبکه‌های اجتماعی به خطر افتاده است.

گفتنی است که بهترین راه برای در امان ماندن از این بحران امنیتی همه جانبه، این است که برای هرکدام از حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف، یک رمز عبور متفاوت در نظر بگیرید و این رمزهای عبور را برای اینکه فراموش نکنید، در یک نرم افزار مدیریت پسورد عمومی و معتبر نظیر نرم افزار 1Password ذخیره کنید؛ هرچند که این کار هم نمی‌تواند امنیت اطلاعات شما را به‌صورت کامل تضمین کند و توصیه می‌شود که هر چند ماه یکبار، تمام رمزهای عبور خود را بر روی تمام سرویس‌های اینترنتی عوض کنید و حساب کاربری خود را در سرویس‌هایی که دیگر از آنها استفاده نمی‌کنید، به‌طور کامل حذف کرده و ببندید.

در ضمن توجه داشته باشید که به دلیل پیش آمدن چنین بحرانی، هکرهایی ممکن است که از فرصت استفاده کنند و با ارسال لینک‌های تعویض رمز عبور تقلبی، تلاش کنند که رمز عبور شما را به سرقت ببرند؛ بنابراین بهترین راه این است که تنها به سایت رسمی سرویسی که از آن استفاده می‌کنید، مراجعه کرده و با وارد شدن به‌حساب کاربری خود، رمز عبور آن را تغییر دهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خیلی بده هرجارو میخونی راجبه هک شدنه… اصلا امنیت شده در حد باقالی