کیبورد Gboard گوگل

نگاهی بر امکانات کیبورد Gboard گوگل در آیفون و آیپد

کاربران سیستم عامل iOS معمولا از برخی قابلیت‌های اندروید بی‌بهره می‌مانند. به‌عنوان‌مثال، انحصاری بودن کیبورد آیفون و آیپدها به مدت طولانی که از جمله نکات مد نظر هواداران اندروید در مقایسه این دو سیستم عامل بود؛ اما اپل در iOS 8 امکان نصب کیبوردهای جانبی را به کاربران خود داد. حالا نیز کیبورد Gboard گوگل به اپ استور آمده است.

کیبورد Gboard گوگل به تقویت مولتی تسک در آیفون کمک می‌کند

پس از لغو انحصار کیبورد در سیستم‌عامل iOS، اپلیکیشن‌هایی همچون SwiftKey و Swype به آیفون آمدند؛ اما چه کسی فکرش را می‌کرد امکان استفاده از کیبورد اندروید و گوگل در محصولات اهالی کوپرنیتو فراهم شود.

همانطور که گفتیم، کیبورد Gboard گوگل در آیفون و آیپد اخیرا وارد فروشگاه محصولات iOS شده است. اپلیکیشن Gboard هم‌اکنون به‌صورت اختصاصی در اپ استور دیده می‌شود؛ حتی کاربران اندرویدی نیز نمی‌توانند از این اپلیکیشن در سیستم‌ عامل گوگل استفاده کنند!

با Gboard بیشتر آشنا شویم

کیبورد Gboard گوگل شباهت بسیار زیادی به صفحه کلید پیش‌فرض اپل دارد و بجز لوگوی گوگل در بالا و سمت چپ، نمی‌توان به‌راحتی تفاوت بین آن‌ها را متوجه شد؛ اما همین لوگو به‌عنوان مشخصه اصلی Gboard شناخته می‌شود.

کیبورد Gboard گوگل

کیبورد Gboard گوگل با استفاده از لوگوی مذکور، بخش جست‌وجوی گوگل را برای کاربران در همان بخش صفحه کلید بارگذاری می‌کند. هرچه می‌خواهید در این بخش تایپ کنید، پیشنهاد دریافت نمایید و به گشت و گذار در نتایج بپردازید. تمامی این کارها بدون بستن کیبورد و خروج از اپلیکیشن صورت می‌گیرد. به‌عبارتی‌دیگر کیبورد قدرتمند گوگل در آیفون بخش جست‌وجوی این شرکت را در قالب صفحه کلید آیفون شما در می‌آورد.

البته امکان وب‌گردی در لینک‌ها وجود ندارد. لینک‌ها را می‌توان مشاهده کرد و یا به اشتراک گذاشت. به‌عنوان‌مثال در حال مکالمه با دوست خود هستید و می‌خواهید لینک وب‌سایتی را در اختیار وی قرار دهید. بر روی آیکون G کیبورد قدرتمند گوگل در آیفون لمس کرده و به دنبال لینک مربوطه بگردید. همچنین امکان به اشتراک گذاری موقعیت‌های مکانی نیز در این اپلیکیشن تعبیه شده است.

کیبورد قدرتمند گوگل در آیفون مشکل مولتی‌تسک را حل می‌کند

اپلیکیشن Gboard پاسخی به محدودیت‌هایی نظیر صفحه کوچک و کیبورد مجازی است. این محدودیت شما را به بستن کیبورد و جابجایی مداوم بین اپلیکیشن‌ها وادار می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، جابجایی بین تب‌ یا اپلیکیشن‌های مختلف رایانه آن‌چنان سخت و آزاردهنده نیست؛ کافی است از ترکیب Alt + Tab یا Cmd + Tab استفاده کنید. این جابجایی تنها در عرض چند ثانیه صورت می‌گیرد.

کیبورد Gboard گوگل

اما این موضوع در صفحات موبایل کاملا متفاوت است. کاربران در این گجت‌ها مدام بین اپلیکیشن‌های تمام صفحه جابجا می‌شوند، تب‌های مختلفی باز می‌کنند یا از جسچر‌ها بهره می‌گیرند. سپس تایپ را شروع خواهید کرد؛ اما متاسفانه نمی‌توان به‌راحتی با یک راست کلیک لینک مربوطه را کپی و سپس در مکان دیگری به اشتراک گذاشت. حالا باید لینک را باز کرده، در نوار بالا بر روی آدرس آن لمس طولانی کنید. در نهایت با جابجا کردن دو نشانک چپ و راست، متن کپی خواهد شد.

مولتی‌تسک روزبه‌روز بهتر از قبل می‌شود، اما هنوز به سطح ایده آل خود نزدیک نشده است. تا آن زمان، کیبورد قدرتمند گوگل در آیفون می‌تواند شما را از طی کردن مراحل بالا بی‌نیاز کند.

سایر قابلیت‌های کیبورد قدرتمند گوگل در آیفون

جست‌وجوی لینک‌ها و چسباندن خودکار متن به‌عنوان مشخصه اصلی Gboard در آیفون شناخته می‌شود؛ اما این تنها قابلیت اپلیکیشن گوگل نیست. بیش از قابلیت جست‌وجو، مطمئنا کاربران از کیبورد قدرتمند گوگل در آیفون به‌عنوان صفحه کلید جهت تایپ استفاده می‌کنند. حالا Gboard به‌عنوان یک کیبورد مجازی چه عملکردی دارد؟

کیبورد Gboard گوگل

  • عملکرد: ما در حین بررسی خود هیچ مشکلی با کیبورد Gboard گوگل در آیفون نداشتیم. قابلیت ویرایش خودکار Gboard هیچ فرقی با کیبورد پیش‌فرض اپل ندارد، لمس طولانی جهت استفاده از کارکترهای خاص به‌خوبی در همان مکان‌های همیشگی کاربرد دارد و در نهایت سرعت تایپ کیبورد نیز مناسب است.
  • سوایپ (Swipe): به لطف کیبورد Gboard گوگل می‌توانید به‌راحتی همچون برنامه Swiftkey با اسلاید و سوایپ تایپ کنید؛‌ بدین معنا که جهت تایپ کلمات، بدون نیاز به رها کردن صفحه آیفون می‌توانید حروف را مشخص نمایید.
  • تصاویر متحرک و ایموجی‌ها: یکی دیگر از قابلیت‌های فوق‌العاده کیبورد Gboard گوگل، امکان جست‌وجوی داخلی تصاویر متحرک (GIF) و ایموجی‌ها به شمار می‌رود. به‌عنوان‌مثال با تایپ کلمه Happy به معنای خوشحال، Gboard به‌سرعت ایموجی مورد نظر را پیشنهاد می‌کند. همچنین با جست‌وجوی کلمه Happy و انتخاب گزینه GIF، می‌توان تصاویر متحرک مربوط به این کلمه را نیز پیدا کرد.

کیبورد Gboard گوگل

در بخش تنظیمات برنامه Gboard می‌توانید هر یک از قابلیت‌های مذکور را فعال یا غیر فعال کنید. به هم‌وطنان عزیز پیشنهاد می‌کنیم، حتما قابلیت ویرایش خودکار را در این منو غیر فعال کنند.

فضای خصوصی و امنیت در Gboard

تنها نگرانی ما از کیبورد Gboard گوگل، فضای خصوصی است. این کمپانی اطلاعات زیادی از کاربران خود به دست آورده است و حالا با این اپلیکیشن مطمئنا دیتای بیشتری را در اختیار گوگل قرار خواهیم داد و این موضوع واقعا نگران کننده است.

خوشبختانه در مقطع کنونی، اپلیکیشن Gboard آن‌چنان خطرناک و نا امن نیست. اطلاعات مربوط به امنیت و فضای خصوصی به‌صورت کامل در بخش توضیحات اپ استور درج شده‌اند. طبق این توضیحات، کیبورد گوگل در آیفون مطالب تایپ شده کاربران را مطالعه نمی‌کند.

کیبورد Gboard گوگل

گوگل در زمینه ضبط دیتا توسط کیبورد خود می‌گوید:

اپلیکیشن Gboard سعی می‌کند با به خاطر سپردن کلماتی که تایپ می‌کنید، در آینده جهت ایجاد ویرایش خودکار و حدس کلمه بعدی به شما کمک کند، اما این دیتا هرگز در سرور‌های گوگل ذخیره نمی‌شوند و تنها در دستگاه کاربر ثبت خواهند شد. در حقیقت، کاربر می‌تواند بدون ورود به اکانت جی‌میل خود، از کیبورد قدرتمند گوگل در آیفون استفاده کند.

مشکلات Gboard

کیبورد Gboard گوگل علی رغم قابلیت‌های متعدد خود، هنوز یک صفحه کلید کامل و بی‌نقص نیست.

  • خبری از قابلیت تبدیل صدا به متن نیست: اگر به دیکته عبارات و تبدیل شدن آن‌ها به متن در آیفون عادت کرده‌اید، کیبورد گوگل شما را نا امید خواهد کرد. خبری از این قابلیت در Gboard نیست. البته مقصر اصلی این موضوع، کمپانی اپل است. اهالی کوپرتینو اجازه استفاده کیبوردهای جانبی از قابلیت فوق را نمی‌دهند.
  • نسخه آیپد Gboard اصلا مناسب نیست: ما از این اپلیکیشن در نسل اول از آیپد مینی اپل استفاده کردیم؛ اما متاسفانه کیبورد Gboard گوگل هیچ کاربرد مناسبی در آیپد ندارد. به نظر می‌رسد کمپانی گوگل به‌جای شخصی سازی Gboard در صفحات بزرگ آیپد، فقط رابط کاربری نسخه آیفون را بزرگ کرده‌اند. مطمئنا در صفحه آیپدهای بزرگ‌تر، کیبورد گوگل وضعیت بدتری خواهد داشت.

کیبورد Gboard گوگل

  • زبان‌های محدود: در حال حاضر این کیبورد Gboard گوگل تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی دارد. در مقایسه با کیبورد پیش‌فرض اپل و یا سایر اپلیکیشن‌های جانبی، این موضوع واقعا آزاردهنده است؛ ما در آیفون خود نتوانستیم هم‌زمان از Gboard جهت تایپ انگلیسی و فارسی استفاده کنیم و به همین دلیل نسخه فارسی کیبورد آیفون را کماکان فعال نگه داشتیم. خوشبختانه کمپانی گوگل از اضافه شدن زبان‌های دیگر در Gboard خبر داده است و در این مورد باید صبر کرد.

مقایسه کیبورد Gboard با سایر رقبا

اما سوال مهم در اینجا: آیا کیبورد Gboard گوگل در آیفون و آیپد قدرت رقابت با کیبورد پیش‌فرض اپل را دارد و باید آن را دانلود کنیم یا خیر؟ با توجه به توضیحات بالا، پیشنهاد می‌کنیم شما پاسخ این سوال را بدهید. امیدواریم از این مقاله نهایت بهره را برده باشید.

اپلیکیشن Gboard برای iOS در اپ استور (رایگان)

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. من نصب کردم ولی به نظرم کیبورد پیش فرض آیفون از همه بهتره.البته هنوز کیبرد فارسی نداره متاسفانه و باید از کیبورد عربی یا کیبوردهای جانبی فارسی استفاده کرد