مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9

مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9

در حالی که بسیاری از کاربران هنوز انتظار اندروید مارشمالو در تلفن‌های خود را می‌کشند، مهندسان کمپانی گوگل به فکر استراحت نیستند و می‌خواهند نسخه جدید از سیستم عامل خود، اندروید N، را هرچه زودتر آماده کنند. در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9 بپردازیم. با مشروح مقاله همراه گجت نیوز باشید.

تاکنون به لطف نسخه‌های پیش‌نمایش از سیستم عامل اندروید N، تقریبا تصویر کاملی از قابلیت‌های جدید آن را در ذهن داریم؛ در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید مارشمالو را در گجت‌ نیوز مطالعه کنید.

اما امروز می‌خواهیم به مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9 بپردازیم. کدامیک قابلیت‌های بیشتری دارد؟ با ما همراه باشید.

مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9 : تاریخ انتشار

مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9

اندروید N هم‌اکنون در نسخه پیش‌نمایش خود قرار دارد و توسعه‌دهندگان از 17 مارس سال جاری به آن دسترسی داشته‌اند. این نسخه هنوز تا مراحل پایانی خود فاصله بسیاری دارد و گفته می‌شود نسخه نهایی در تابستان یا اوایل پاییز 2016 منتشر شود.

در مقابل، سیستم عامل iOS 9 اپل از سال 2015 برای محصولات این شرکت منتشر شد و نسخه 9.3 آن نیز در سال جاری به دست کاربران رسید. دو سیستم عامل اندروید و iOS همیشه نسخه پیش‌نمایش (بتا) از ورژن بعدی خود را در دسترس کاربران قرار می‌دهند. البته پیشنهاد می‌شود این نسخه‌های پر از باگ و ناپایدار را در دستگاه‌های اصلی خود نصب نکنید.

مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9 : رابط کاربری

مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9

اندروید N احتمالا بین بازه زمانی تابستان تا پاییز با تغییرات گسترده‌ای در بخش رابط کاربری مواجه می‌شود، با این حال در نسخه پیش‌نمایش کنونی نیز عناصر صوری مختلفی در رابط سیستم عامل اندروید تغییر کرده‌اند. محیط نوتیفیکیشن‌های سیستم با طراحی کاملا متفاوتی در اندروید N قرار گرفته است و حالا کاربران می‌توانند مستقیما در همین بخش نسبت به نوتیفیکیشن‌ها عکس‌العمل نشان دهند. علاوه بر این قابلیت مولتی ویندوز که به اندروید M نرسیده بود، حالا در نسخه جدید از این سیستم عامل دیده می‌شود. علاوه بر این، کمپانی گوگل سعی دارد با پروژه Svelte، عملکرد اندروید در دستگاه‌های قدیمی و ضعیف را بهبود بخشد. با این حال هنوز اطلاعات زیادی پیرامون این پروژه در دسترس نیست.

در مقابل اندروید، از آخرین تغییرات گسترده رابط‌ کاربری سیستم عامل iOS چندین سال می‌گذرد؛ این تغییرات در نسخه بحث‌برانگیز 7 رخ داده بود. رابط‌ کاربری کنونی iOS 9 به برخلاف نسخه هفتم مطلوب به نظر می‌رسد و فناوری جدید لمس سه‌بعدی عملکرد آیکون اپلیکیشن‌ها را بهبود بخشیده است. با این حال هنوز هم برخی عناصر صوری این سیستم عامل نظیر اپلیکیشن اپل موزیک بسیار نامناسب و بی‌کیفیت هستند. لازم به ذکر است که حالت شیفت شب اخیرا به iOS 9.3 اضافه شده است که نور پس‌زمینه را در محیط‌ تاریک کاهش می‌دهد. علاوه بر این گفته می‌شود به لطف حالت شیفت شب، کاربران خواب بهتری خواهند داشت.

مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9 : سیری در مقابل Google Now

مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9

با بررسی نسخه پیش‌نمایش از اندروید N، متوجه تغییرات گسترده‌ای در دستیار شخصی این سیستم عامل – Google Now – نشدیم. با این حال حتی اگر این دستیار تغییر آن‌چنانی نداشته باشد، اما بازهم به نسبت سیری در iOS بهتر عمل می‌کند. ممکن است لهجه ما بد باشد، اما در هر صورت سیستم شناسایی صدای گوگل عملکرد بسیار بهتری دارد و در نتیجه سیری در برخی مواقع کاربرد خاصی ندارد. امکان صدا کردن این دستیار با عبارت Hey Siri و ذکر مشکلات خود، قابلیتی است که به خاطر آن کمپانی اپل را تحسین می‌کنیم، اما ای کاش سیری به سایر سوالات و نیازهای ما با دقت بیشتری گوش می‌کرد.

مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9 : امنیت و فضای خصوصی

مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9

سیاست گوگل و اپل در بخش امنیت سیستم عامل کاملا متفاوت است. کمپانی اپل نصب اپلیکیشن‌ها را به فروشگاه اپ‌استور محدود کرده است و حتی سازمان امنیت و جاسوسی FBI نیز نمی‌تواند آیفون کاربران را رمزگشایی کند. در مقابل، گوگل دست کاربران را باز گذشته است و ریسک امنیتی اپلیکیشن‌های جاسوسی و بد‌افزار‌ها همیشه کاربران اندرویدی را تهدید می‌کند. ما امیدواریم قابلیت قفل هوشمند (Smart Lock) به بخش پسورد‌های اندروید N اضافه شود؛‌ اتفاقی که قرار بود در اندروید مارشمالو بیفتد اما به تعویق افتاد.

اندروید N و iOS 9 : باتری

مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9

اندروید در این زمینه گوی سبقت را از کمپانی اپل ربوده است. در بین محصولات اهالی کوپرتینو، در حال حاضر فقط آیفون 6s شارژدهی مناسبی برای کاربران حرفه‌ای دارد. با این حال قابلیت Doze در اندروید برای تمامی محصولات اندرویدی کاربرد خواهد داشت. Doze در اندروید N همیشه فعال است و شارژدهی محصول را تا حدی زیادی بالا می‌برد؛ هرچه تلفن بیشتر خاموش باشد، به خواب عمیقی می‌رود و تنها موارد مهم نظیر تماس تلفنی، ایمیل و پیامک از فیلتر Doze رد می‌شوند.

مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9 : پرداخت موبایلی

مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9

سرویس پرداخت اپل (Apple Pay) در اکثر بانک‌های بین‌المللی پذیرفته شده است و در این زمینه از سیستم عامل اندروید یک قدم جلوتر است. سیستم پرداخت اندروید مدتی است که طراحی و آماده کار شده است اما هنوز در بازار‌هایی همچون بریتانیا فعال نیست. پس از فعالیت جهانی سیستم پرداختی اندروید، پیش‌بینی می‌شود تمامی بانک‌ها و خرده‌فروشان از این سرویس نیز پشتیبانی کنند.

مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9 : حرف آخر

در این مقاله سیب و پرتغال با هم مقایسه نشدند، بلکه به مقایسه سیستم عامل اندروید N با iOS 9 پرداخته‌ایم. اندروید N هنوز در مرحله آزمایشی خود قرار دارد و نمی‌توان در زمینه‌های مختلف آن بحث کرد.

همچون iOS 8 و اندروید M، نسخه نهم از سیستم عامل اپل و اندروید N به نسبت نسخه‌های قدیمی خود، در بخش‌های مختلف بهبود یافته‌اند. ما سعی کردیم در این مقاله بخش‌های مختلف را پوشش دهیم. اما تصمیم‌گیری در مورد نسخه بهتر را بر عهده شما کاربران عزیز می‌گذاریم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. با سلام.بهترین شارژدهی در ایفون se داریم.با تشکر.