تغییر مهمی که می‌تواند آینده‌ی مدیاتک را در بازارهای جهانی متحول کند

آیا مدیاتک ، بخش موبایل اینتل را خواهد خرید؟

کمپانی مدیاتک (MediaTek) که در زمینه‌ی ساخت پردازنده‌های موبایل فعالیت می‌کند، جدیدترین رقیب بزرگ‌ترین غول این بازار، یعنی کمپانی چند ملیتی کوالکام (Qualcomm) در آمریکا است. این رقابت جدی با توجه به خبری که اخیرا منتشر شده است، در آینده‌ای نزدیک شدیدتر هم خواهد شد.

همان‌طور که می‌دانید کمپانی اینتل در ماه گذشته به‌طور رسمی اعلام کرد که تمرکز خود را از روی تولید پردازنده‌‌های موبایل برداشته است و به‌زودی و به‌طور کامل، با این بازار پویا خداحافظی خواهد کرد؛ آن‌هم بعد از تلاش فراوان و حجم عظیمی که این کمپانی بر روی بخش موبایل خود سرمایه‌گذاری کرد. بعد از گذشت چند هفته از این اظهار نظر رسمی اینتل، خبر جدیدی منتشر شده است که نشان می‌دهد بخش موبایل این کمپانی قرار است به یک شرکت خارجی واگذار شود و این مشتری هم همان برند تایوانی مدیاتک خواهد بود.

تغییر مهمی که می‌تواند آینده‌ی مدیاتک را در بازارهای جهانی متحول کند

حالا برمی‌گردیم به رقابت جذاب کوالکام و مدیاتک. اگر این اتفاق رخ دهد و کمپانی مدیاتک بتواند بخش پردازنده‌های موبایل کمپانی اینتل را خریداری کند، رقابت این دو کمپانی دیرینه وارد یک مرحله‌ی بحرانی می‌شود که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به ایجاد یک بازار فوق العاده رقابتی و کاهش قیمت پردازنده‌های موبایل منجر شود و در نهایت این موضوع کاملا به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود.

اقدام نهایی مدیاتک تا فردا عملی خواهد شد

طبق اعلام رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار کشور تایوان، سران مدیاتک درخواست معلق کردن سهامشان در ۲۴ ساعت آینده را به این سازمان ارائه داده‌اند و آن‌ها هم با این درخواست موافقت کرده‌اند. به‌طور معمول هر وقت که این اتفاق رخ می‌دهد، چند خرید یا یک ادغام بزرگ در این کمپانی تایوانی رخ می‌دهد و به‌طور مثال در دوره‌ی قبلی که این موضوع اتفاق افتاد، اسناد مربوط به خرید ۴ کمپانی توسط مدیاتک ثبت شد.

بنابراین اقدام بزرگ این شرکت در روز آینده عملی خواهد شد و ماهیت این اقدام، چه خرید بخش پردازنده‌های موبایل اینتل باشد چه ادغام با یک کمپانی بزرگ دیگر، تا ۲۴ ساعت دیگر مشخص خواهد شد.

جمع‌بندی این مطالب می‌شود یک قدم بزرگ برای این تولیدکننده‌ی پردازند‌ه‌ی موبایل تایوانی که اگر این قدم مطابق پیش‌بینی‌های ما باشد و خرید بخش موبایل اینتل عملی شود، اهمیت نام مدیاتک در بازارهای جهانی ده‌ها برابر قبل خواهد شد. بهتر است بدانید که این کمپانی محصولات خود را در هر سه حوزه‌ی پردازنده‌های پایین رده، میان رده و بالا ‌رده عرضه می‌کند و پردازنده‌ی هلیو ایکس ۲۵ (Helio X25) نقش پرچم‌دار این کمپانی را ایفا می‌کند.

تغییر مهمی که می‌تواند آینده‌ی مدیاتک را در بازارهای جهانی متحول کند

هلیو ایکس ۲۵ مدیاتک یک پردازنده‌ی موبایل ده هسته‌ای است که از دو قسمت چهار هسته‌ای و یک خوشه‌ی دو هسته‌ای به‌طور مجزا تشکیل شده است. خوشه‌ی دو هسته‌ای Cortex-A72 در فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز کلاک شده است و خوشه‌‌های چهار هسته‌ای به ترتیب از Cortex-A53 کلاک شده در فرکانس ۲ گیگاهرتز و Cortex-A53 کلاک شده در فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز تشکیل شده‌اند.

آن‌طور که کارشناسان بازار می‌گویند، قدرت نسل جدید پردازنده‌های موبایل مدیاتک با محصولات تولید شده توسط کوالکام تقریبا برابری می‌کند، اما چیزی که باعث برتری کمپانی آمریکایی شده است، توانایی آن‌ها در تولید قطعات قدرتمند با قیمت کم‌تر است و همین موضوع هم باعث جذب کمپانی‌های تولیدکننده‌ی تلفن همراه هوشمند به سمت آن‌ها می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*