سرانجام اپلیکیشن Google Camera به قابلیت ضبط تصاویر RAW مجهز شد

سرانجام اپلیکیشن Google Camera به قابلیت ضبط تصاویر RAW مجهز شد

اپلیکیشن Google Camera یا همان دوربین گوگل، ابتدا در سیستم عامل اندروید به‌عنوان یکی از نرم افزارهای پیش‌فرض معرفی شد و بعدها گوگل تصمیم گرفت که آن را به‌صورت یک نرم افزار جداگانه در فروشگاه نرم افزاری گوگل پلی قرار دهد تا روند به‌روزرسانی آن سریع‌تر و راحت‌تر انجام بگیرد.

دو مورد از مهم‌ترین نقاط مثبتی که این حرکت گوگل در بر داشت، انجام به‌روزرسانی راحت‌تر توسط کاربران بدون نیاز به آپدیت سیستم عامل و امکان دریافت اطلاعات تصاویر RAW به‌طور مستقیم از لنزهای دوربین بود؛ قابلیت دوم که همواره یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های مد نظر عکاسان بوده است، تا به حال قابل استفاده نبود اما در نسخه‌ی جدید اپلیکیشن دوربین گوگل قرار است که این موضوع تغییر کند.

اهمیت ضبط تصاویر RAW در اپلیکیشن Google Camera چیست؟

وقتی اطلاعات تصاویر به‌صورت RAW ذخیره می‌شود، باعث می‌شود که پردازش‌هایی که توسط دوربین بر روی تصاویر JPEG انجام می‌گیرد، بر روی آن‌ها انجام نشود. این‌گونه تصاویر دارای اطلاعات پیکسلی بیشتری هستند و معمولا حجم بسیار بالاتری هم از تصاویر با فرمت JPEG دارند. اما برتری اصلی آن‌ها چیست؟ مهم‌ترین برتری تصاویر با فرمت RAW این است که عکاسان می‌توانند هر بلایی که می‌خواهند بر سر تصویر خامشان بیاورند و انواع ویرایش‌های مختلف را بر روی تمام جزییات آن‌ها انجام دهند؛ این قابلیت‌های ویرایشی به‌قدری گسترده است که به‌طور مثال در نرم افزار ادوبی فتوشاپ، یک محیط جداگانه برای ویرایش تصاویر با مشخصات RAW در نظر گرفته شده است.

طبق اطلاعاتی که از داخل کدهای جدیدترین نسخه‌ی اپلیکیشن Google Camera به‌ دست آمده است، در این ورژن کاربران قادر خواهند بود که علاوه بر تهیه‌ی تصاویر با فرمت JPEG که قبلا هم امکان‌پذیر بود، تصاویر را با فرمت RAW هم ذخیره کنند تا بتوانند ویرایش‌های مورد نظرشان را به‌راحتی بر روی آن‌ها انجام دهند.

سرانجام اپلیکیشن Google Camera به قابلیت ضبط تصاویر RAW مجهز شدالبته این کدها به‌صورت آزمایشی در این نسخه قرار داده شده‌اند و هنوز گوگل آمادگی عرضه‌ی عمومی این قابلیت را ندارد. آن‌طور که گفته می‌شود گویا تصاویری که به‌صورت HDR و یا با کیفیتی بالاتر از آن تهیه می‌شوند، توسط اپلیکیشن Google Camera با فرمت DNG و به با مشخصات RAW ذخیره می‌شوند تا عکسان بتوانند پردازش‌های دوربین دیوایس را کنار بزنند و یک عکس شفاف با جزییات بالا دریافت کنند؛ موضوعی که همین مرحله‌ی آزمایشی آن هم باعث تحسین بسیاری از این هنرمندان شده است.

البته کاربران اندرویدی که از این اپلیکیشن برای تهیه‌ی تصاویر RAW استفاده کنند، نیازی نیست که برای ویرایش آن‌ها دست به دامن نرم افزارهای سیستم عامل دسکتاپ خود بشوند، بلکه کافی است نرم افزارهایی نظیر اسنپ سید (Snapseed) و یا ادوبی لایت روم (Adobe Lightroom) که از ورود تصاویر با فرمت RAW پشتیبانی می‌کنند را بر روی اندروید خود نصب کنند و از ویرایش آن‌ها لذت ببرند.

برای دریافت آخرین نسخه‌ی اپلیکیشن Google Camera (ورژن ۳.۲.۰۴۵) کافی است که یک تلفن همراه هوشمند و یا تبلت با سیستم عامل اندروید داشته باشید و با مراجعه به این لینک در فروشگاه گوگل پلی، آن را به طور رایگان، دریافت و نصب نمایید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*